اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی پروژه آبرسانی نوشهر و چالوس بعد ۴ سال

پروژه آبرسانی از بالادست رودخانه چالوس که از سال ۹۶ شروع شد بعد ۴ سال همچنان درگیر گرفتن مجوز برای عبور از حریم‌ رودخانه‌ها است و بنا به اعلام مسؤولان مربوطه فقط ۲۰ درصدی پیشرفت فیزیکی دارد.

پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی پروژه آبرسانی نوشهر و چالوس بعد ۴ سال

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، اجرای طرح ملی آبرسانی به شهرهای نوشهر، چالوس، هچیرود و مرزن‌آباد بعد از گذشت چهار سال با اختصاص ۷۰ میلیارد تومان ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نیازمند ۵۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل فاز نخست و آبرسانی به شهر مرزن‌آباد است.

عقب‌ماندگی پروژه از زمان‌بندی اعلام شده

محمدعلی محسنی نماینده مجلس در شهرستان‌های نوشهر و چالوس و کلاردشت در جلسه رفع مشکلات طرح ملی پروژه آبرسانی با بیان اینکه بیشترین اعتبارات در شهرستان‌های نوشهر و چالوس مربوط به طرح های آب و راه است، اظهار داشت: عدم هماهنگی و همکاری مسؤولان برای اجرا و تکمیل این طرح باعث طولانی شدن اجرای این پروژه شده است.

وی عقب‌ماندگی این طرح را به زیان مردم منطقه دانست و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته برای اجرای سریع این پروژه طی دو مرحله ۱۳.۵ و ۱۱.۸ میلیارد تومان برای اجرا از اعتبارات ملی اختصاص یافت.

در ادامه حیدر داوودیان معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه طرح ملی آبرسانی به شهرستان‌های نوشهر و چالوس دومین مجتمع آبرسانی از ۹ مجتمع آبرسانی استان است، بیان کرد: طرح ملی پروژه آبرسانی به شهرهای نوشهر، چالوس، هچیرود، مرزن‌آباد و ۱۲۹ روستای منطقه که پیگیری برای اجرای آن از سال ۹۴ آغاز شده است.

وی با اشاره به ضرورت تامین منابع آبی پایدار برای استان، گفت: نبود زیرساخت و مشکل آلودگی چاه‌های آب به دلیل توسعه شهرها امکان تامین آب سالم برای همه مردم استان را با مشکل مواجه کرده است.

حیدریان با اشاره به عقب‌ماندگی این طرح نسبت به سایر طرح‌ها، افزود: برای اجرای ادامه طرح علاوه بر تامین اعتبار نیازمند مجوز از شرکت بزرگراه و اداره راه برای انتقال لوله ۲۸ کیلومتری برای رساندن آب به شهر چالوس هستیم.

وی در ادامه به بهره‌برداری مرحله نخست تا دو سال آینده اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست این طرح نیازمند ۵۰ میلیارد اعتبار برای شهر مرزن‌آباد که شامل تکمیل سد انحرافی و انتقال خط به طول ۵ کیلومتر که بخشی لوله‌گذاری شده است.

در ادامه جلسه ابراهیمی رئیس دادگاه مرزن‌آباد به تداخلات این پروژه با مردم و ادارات اشاره کرد و گفت: منابع امور آب در پرداخت حقوق مردم دچار ضعف است.

وی افزود: طبق قانون مردم زمین‌هایی را که قبل از سال ۱۳۴۲ در آن دخل و تصرف، کشت و کار داشتند، مالک هستند پس لازم نیست پرونده تشکیل دهید و هزینه صرف کنید.

ابراهیمی گفت: در این زمینه امور منابع آب طبق ماده سه با مردم توافق کند و همچنین طبق ماده چهار با کارشناسی انجام شده، هزینه را به مردم پرداخت کنید.

ابراهیمی به ادارات ذیحق در رودخانه چالوس اشاره کرد و افزود: هر اداره طبق ضوابط خود عمل می‌کند و لازمه ادامه طرح این است که از تمامی ادارات مربوط مجوز لازم گرفته شود.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم ابتدا مجوزها را گرفته و سپس شروع به کار کنید که مانند این پروژه بین کار با مشکل مجوز ادارات روبرو نشوید که هم‌ پروژه عقب بیفتد و هم پیمانکار ادعای خسارت کند.

به گزارش فارس، انتقال آب و تاثیرات مخرب آن بر اکوسیستم منطقه، در جلسه انتقال آب هیچ جایی نداشت و متولی مربوطه تمامی تلاش خود را برای ادامه این پروژه با توجه به مشکلات به وجود آمده از مجوزها را دارد در صورتی که در هفته گذشته به دلیل دبی پایین و انتقال آب کشاورزی به نوشهر رودخانه چالوس تقریبا بی آب شده بود و همچنین این انتقال آب هم تاثیرات مخربی برای رودخانه چالوس خواهد داشت.

انتهای پیام/۸۶۰۶۱/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول