اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| ایزدی: نمدمالی احیا و ازحالت منسوخ شدن خارج شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: درحال حاضر نمدمالی دوباره احیا و از حالت منسوخ شدن خارج شده ولی به مرحله تولید اولیه نرسیده که ادامه این مسیر تولید انبوه را درپی دارد.

فارس من| ایزدی: نمدمالی احیا و ازحالت منسوخ شدن خارج شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان «نمدمالی در مازندران در حال فراموشی است»  در سامانه فارس‌من خواستار پیگیری این سوژه شدند.

حسین ایزدی معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نمدمالی جز رشته‌های صنایع دستی درحال منسوخ شدن بود که برای احیای آن بحث شناسایی اساتید، آموزش و تهیه مواد اولیه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در این زمینه صنعت‌گرانی در  شهرستان‌های رامسر، سوادکوه، بهشهر، ساری،محمودآباد و تنکابن و نوشهر هنوز هم دارند کار می‌کنند که باتوجه به تغییر ذائقه و پوشش همه سلایق تصمیم بر این شد مدل‌های جدید طراحی شود و صرفا نمدمالی گذشته نباشد بلکه با ترکیبی از بافت نمد با چرم و وسایل کاربردی که صرفا تزئینی نباشد تمام سلایق را تحت پوشش قرار دهد.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران  با اشاره به اینکه آموزش به نیروهای جوان در بحث تولید در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: نوآموزان و کارآموزان وارد عرصه شدند و این رشته را به عنوان رشته بومی ابتدا در شهرهای دارای ظرفیت و سپس در سایر شهرهای استان تعمیم خواهیم داد.

ایزدی یادآور شد: قبلا پشم دام دور ریخته می‌شد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این پشم‌ها رنگریزی و در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه نمدمالی در رامسر مهر اصالت یونسکو و مهر اصالت ملی دارا است، تصریح کرد: درحال حاضر نمدمالی دوباره احیا و از حالت منسوخ شدن خارج شده ولی به مرحله تولید اولیه نرسیده که ادامه این مسیر تولید انبوه را درپی دارد.

انتهای پیام/86034/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول