اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

درخواست ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد برای چابک‌سازی هیئت امنای مساجد/بازنگری در فعالیت فرهنگی بقاع متبرکه

در نشست ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد با مدیرکل اوقاف استان به موضوعات مختلفی از جمله تعطیلی کار فرهنگی در بقاع متبرکه اشاره شد.

درخواست ائمه جمعه  کهگیلویه و بویراحمد برای چابک‌سازی هیئت امنای مساجد/بازنگری در فعالیت فرهنگی بقاع متبرکه

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج نشست ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت چهل و دومین سالگرد تشکیل نهاد نماز جمعه با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در این نشست سیادت امام جمه پاتاوه گفت: چندین امامزاده جلیل القدر در بخش پاتاوه داریم که متاسفانه برخی امامزاده‌ها جاده و راه ارتباطی مناسبی ندارند و جا و مکان مناسبی برای زائران جهت اسکان نیست و متاسفانه مورد حمایت قرار نگرفتند و اوقاف به امامزاده های بخش پاتاوه توجهی ندارد.

قطع بیمه خدام اقدام دولت تدبیر! 

وی گفت: در سال‌های گذشته خادم امام‌زاده‌ها بیمه داشتند ولی متاسفانه این بیمه‌ها اکنون قطع شده است.

افروغی امام جمعه بهمئی هم بیان کرد: یکی از رسالت های مهم اوقاف بحث نهضت قرآن و فعالیت های قرآنی است متاسفانه این بخش بسیار ضعیف شده است و باید بدانیم که رسالت اصلی ما رشد و پرورش انسان‌های قرآنی است.

وی بیان کرد: امامزاده‌ها در این بخش باید فعال عمل کنند برخی از امامزاده ها فعالیت کمتری دارند.

افروغی در ادامه گفت: متاسفانه در استان چشم اندازه فرهنگی نداریم و همین موجب سردرگمی در کارها می‌شود.

فضای ناکافی مساجد در برگزاری برنامه‌ها

خواجه‌پور امام جمعه شهرستان مارگون هم با تبریک عید سعید غدیر خم و بزرگداشت چهل و دومین سالگرد نهاد نماز جمعه بیان کرد: در منطقه مارگون امامزادگان از جمله بی‌بی خاتونین و شاه غالب زائران بسیاری دارند.

وی گفت: ولی متاسفانه فضای مناسبی که در شان زائران باشد وجود ندارد علی الخصوص امامزاده بی بی‌خاتونین که در ایام محرم جا و مکان مناسبی ندارد که البته می‌توانیم با پولهای نذر شده مشکلات امامزاده‌گان را برطرف کنیم.

وی گفت: مسجد مارگون با قدمتی کهن و بدون محوطه و ۱۲۷ متر نمی‌توان تمامی فعالیت‌ها را به خوبی در آن انجام داد به دلیل کمبود جا و مکان تا کنون با مشارکت مردم هزینه های بسیاری را پرداخت کرده‌ایم.

محمودی‌اصل امام جمعه شهرستان لنده هم خاطرنشان کرد: باید نظم را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهیم علی‌الخصوص در بخش امامزاده ها که نظم و برنامه‌محور بودن بسیار کارساز است گاهی اوقات بی نظمی‌ها در اداره امامزاده‌ها محسوس است.

فعالیت‌های قرآنی در استان مهجور است

وی در خصوص اهمیت قرآن در جامعه گفت: متاسفانه قرآن در جامعه و استان ما محجور است باید برنامه‌هایی در جهت بهبود و احیای فرهنگ قرآن داشته باشیم.

محمودی‌اصل گفت: ‌خوشبختانه در شهرستان لنده چندین مسجد مورد حمایت بنیاد علوی قرار گرفته است.

محمودی افزود: امامزاده عمادالدین(ع) مشهورترین امامزاده شهرستان لنده است ولی متاسفانه چند سال پیش امامزاده را زیر نظر اوقاف در آوردند و این بزرگترین اشتباه بود که نیازمند کمک اوقاف هستیم.

وضعیت اسفبار ساختمان بقاع متبرکه

حجت‌الاسلام پژمان امام جمعه چیتاب گفت: امامزاده عبدالله در شهر چیتاب ساختمان مهجوری دارد و وضعیت بسیار اسفبار است چرا که این امامزاده بزرگ زائر سرا و محل اسکان مناسب ندارد.

وی تصریح کرد: مساجد شهر ما وضعیت مناسبی ندارند و این کار را برای ما سخت کرده است اوقاف و میراث فرهنگی هم از امامزاده سراغی نمی‌گیرند.

پژمان خاطرنشان کرد: هیئت امنای مساجد هم با یکدیگر درگیر هستند و خیلی کم احساس مسئولیت می‌کنند.

افشار امام جمعه چرام با بیان اینکه رسالت‌های تبلیغی و فرهنگی به خوبی انجام نمی گیرد گفت: امامزادگان باید به عنوان قطب فرهنگی مورد توجه قرار گیرند بی بی رشیده یکی از امامزادگان مشهور شهرستان چرام است که از اقصی نقاط به زیارت این امامزاده بزرگوار می آیند ولی متاسفانه زائرین برای اسکان با مشکلات متعددی مواجه هستند.

مشکلات متعدد در امام‌زاده سید محمود و میرسالار(ع)

راوند امام جمعه دیشموک هم گفت: امامزاده میرسالار یکی از امامزادگان شهرستان دیشموک که همیشه زائر دارد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد ولی این امامزاده بزرگوار بیشتر اوقات در معرض سیل و حوادث طبیعی است:

وی افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگی و تبلیغی از طرف اوقاف به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی‌گیریم.

صلواتی امام جمعه چاروسا با بیان اینکه باید به قطب‌های فرهنگی رسیدگی شود گفت: امامزاده سید محمود سالانه زائران بسیاری دارد ولی متاسفانه امام جماعت ندارد و روحانی در آنجا ساکن نیست.

وی خاطرنشان کرد: در چاروسا سازمان تبلیغات و نهادهای فرهنگی نداریم و این وضعیت بسیار اسفبار است.

صلواتی افزود: مساجد در چاروسا وضعیت مناسبی ندارند در صورتی که مساجد پایگاه انسان سازی هستند و محور مساجد امام جماعت است.

هیئت امناهایی که سنخیتی با مساجد ندارند

وی گفت: متاسفانه افرادی که هیچ سنخیتی با هیئت امنا ندارند به عنوان عضو هیئت امنا انتخاب می شوند هیئت امنا باید بر اساس اهداف انتخاب شوند و این موضوع تبدیل به یک آسیب جدی شده است.

صلواتی در خصوص اوضاع مساجد هم گفت: در این بخش 60 مسجد تکمیل شده داریم و از این بین ۵۰ تا از این مساجد بدون امام جماعت هستند.

کیانی امام جمعه سوق هم با بیان اینکه امامزاده‌ها قطب فرهنگی هستند گفت: متاسفانه ما در شهرستان سوق امام‌ جماعت نداریم ۱۲ الی ۱۳ امام زاده در سوق داریم که هیچ تجهیزاتی برای زائرین ندارد مساجد در شهرستان سوق نیاز به تجهیزات دارند در روستاها مساجد با کمبود شدید امکانات و تجهیزات روبرو هستند.

حجت‌الاسلام مصباح امام جمعه سی‌سخت هم با اشاره به زلزله ۲۹ بهمن ۹۹ در شهرستان دنا گفت: سازمان اوقاف در ایام زلزله در کنار مردم بود خوشبختانه کمک‌های بسیاری در این خصوص شد و مشکلات مردم را به خوبی پیگیری کردند.

وی گفت: متاسفانه حوزه علمیه در شهرستان سی سخت به دلیل زلزله دچار مشکل شد که نیاز به رفع مشکل دارد.

مصباح افزود: فعالان و حافظان دینی خوبی در شهرستان دنا داریم و با حمایت های اوقاف می‌شود یک جریان علمی فرهنگی صورت گیرد و همچنین هیئت امنای مساجد باید شخصیت های فعالی باشند.

وی خاطرنشان کرد: فضای مساجد و امامزادگان باید جذاب باشد از این ظرفیت‌ها باید به خوبی استفاده شود.

ساختمان سازی ارجح بر فعالیت‌های فرهنگی در بقاع متبرکه استان

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر امام جمعه دهدشت هم گفت: نگاه ما بیشتر در حوزه ساختمان سازی است امامزاده های متمول متاسفانه بدون روحانی و امام جماعت هستند تنها اتفاقی که می‌افتد در این بین زیارت امامزاده توسط مردم است و اوقاف توجه به این اماکن فرهنگی ندارد هر چند که می‌توانیم از ظرفیت امامزادگان به خوبی بهره‌مند شویم.

وی بیان کرد: متاسفانه هیئت امنا اجازه برنامه ریزی به امام جماعت نمی‌دهند در صورتی که فضای مسجد باید فرهنگی باشد کار فرهنگی در استان ما مهجور است علی الخصوص در حوزه قرآنی شاهد هستیم که کار فرهنگی برای زائران صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه دهدشت افزود: همچنین هیئت امنا اجازه فعالیتها و بروز خلاقیت را نمی‌دهند.

در پایان این نشست مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که دغدغه‌های ائمه جمعه را می‌پذیریم و مشکلات را قبول داریم اظهار کرد: در دوره جدید با محوریت ائمه جمعه سعی بر اصلاح امور خواهیم داشت.

نصیرالاسلامی با بیان ضعف در حوزه وقف استان خاطرنشان کرد: از شما می‌خواهیم که فرهنگ وقف را بیشتر تبلیغ کنید با ظرفیت سنجی خیلی از فعالیت‌های ما به خوبی در حوزه فرهنگی رشد خواهد کرد.

وی گفت: امامزادگان تعلقی به اداره اوقاف ندارند به همین دلیل می‌خواهیم تصدی‌گری در اماکن مذهبی را کمتر کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول