اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

خیران به دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمک کنند

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای بهترین جایگاه برای انجام فعالیت‌های مهم خیران است.

خیران به دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمک کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا بنیان‌جوادی عصر امروز در وبینار نکوداشت هفته ملی مهارت با عنوان «کارآفرینی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، نقش خیرین در توسعه آموزش‌های مهارتی» به میزبانی دانشگاه فنی حرفه‌ای استان سمنان اظهار کرد: برای خیران همین‌قدر کفایت می‌کند که مقتدای آن‌ها حضرت علی (ع) است که با توجه به سفره محقر و مختصر خود دست باسخاوتی داشتند و همواره در خیرات پیش‌قدم بودند.

وی افزود: در کسب و کار باید به چند نکته توجه داشته باشیم؛ نخست اینکه از راه حلال باشد و دوم اینکه به حقوق شرعی خود عمل کند و سوم فن خود را به دیگران آموزش دهد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: همه‌کسانی که در حوزه مهارت‌آموزی و اشتغال و کسب و کار فعالیت می‌کنند، باید به‌گونه‌ای هدف‌گذاری کنند که میزان آمار اشتغال کشور بالا برود و خیران به‌عنوان بانیان خیر می‌توانند در این راه نقش مهمی داشته باشند.

بنیان‌جوادی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای بهترین جایگاه برای انجام فعالیت‌های مهم خیران است و فرهنگ کار و کارآفرینی باید در سرلوحه کار قرار گیرد و در دین اسلام سفارش شده که علم باید نافع باشد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای ازجمله دانشگاه‌هایی است که آموزش علوم در آن نافع است.

وی ادامه داد: اگر در جامعه اشتغال وجود داشته باشد دستیابی به بقیه امور آسان خواهد شد و گره بسیاری از مشکلات ازجمله ازدواج و اختلافات خانوادگی بازخواهد شد و در این راه دانشگاه فنی و حرفه‌ای نقشی کلیدی بر عهده دارد و باید در جهت اشتغال و کارآفرینی همچون گذشته نقش پررنگ و پرباری داشته باشد.

تربیت پنجه‌های کارآمد؛ مأموریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای 

یعقوب دادگر اصل، مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این وبینار گفت: مأموریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای به تعبیر مقام معظم رهبری تربیت پنجه‌های کارآمد است و امروز نیاز صنعت به همین پنجه‌های کارآمد است.

وی بیان کرد: تعریف کارآفرینی شکل خاصی از نوآوری است و یک کارآفرین ریسک می‌کند تا ایده را به محصول تبدیل سازد و رسالت ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است تا دانشجو را در شرایطی قرار دهیم که این تجربه را کسب کند تا بتواند یک کارآفرین موفق باشد.

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: جنس پژوهش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است و پژوهش در این دانشگاه کاربردی است و طرح‌های پژوهشی اساتید و دانشجویان نیز بر همین اصل استوار است.

دادگر اصل با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای علم و مهارت را با هم تلفیق کرده تا به اشتغال دستیابی پیدا کند، افزود: هدف این است که در این دانشگاه با توسعه مراکز رشد و کانون‌های شکوفایی و خلاقیت، اساتید و دانشجویان را به سمت و سوی پژوهش‌های کاربردی و اشتغال‌زا سوق دهیم.

بررسی عوامل مؤثر بر توسعه اشتغال

منصوره شریف الحسینی، مدیرعامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز در این مراسم گفت: تاریخ کشور از ۶۰ سال پیش بررسی شده و برنامه‌ای برای ۲۰ سال آینده در نظر گرفته‌ایم و همچنین همه عوامل مؤثر بر توسعه اشتغال را موردبررسی قرار داده‌ایم.

وی اضافه کرد: یک مجمع بزرگ با حضور افراد مؤثر در زمینه اشتغال و مهارت‌آموزی تشکیل داده‌ایم و تمام عوامل در مجمع هستند و با کمک همه ارگانها سعی داریم تا ارتباط صنعت را با دانشگاه بیشتر کنیم.

مدیرعامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزود: آمادگی داریم مدلی که در استان خراسان انجام شده و همه دست‌اندرکارانی که دانش‌آموز را به‌صورت سفارش محور برای صنعت تربیت می‌کند را در اختیار کل کشور قرار دهیم.

تفاهم‌نامه اجرایی بین دانشگاه، صنعت و خیران منعقد شود

مجتبی جانقربان، چهره ماندگار مدیریت و کارآفرین استان اصفهان نیز در این وبینار اظهار کرد: باید تفاهم‌نامه اجرایی بین دانشگاه، صنعت و خیرین منعقد شود تا دانشجویان بتوانند به صنعت متصل شوند.

وی با اشاره به این‌که جایگاه کار و اندیشه در صنعت بسیار مهم است، اضافه کرد: بزرگ‌ترین برندها در بحران‌های اقتصادی شکل گرفته است.

چهره ماندگار مدیریت و کارآفرین استان اصفهان افزود: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای عمل‌گرا هستند و پروژه‌های مهم کشور توسط دانشجویان این دانشگاه انجام می‌شود.

جانقربان گفت: حلقه مفقودشده‌ای بین صنعت و دانشگاه وجود دارد که باعث می‌شود نتیجه مطلوب حاصل مشود و خیران می‌توانند با حمایت‌های خود نقش مهمی را در این زمینه داشته باشند.

اشتغال و کارآفرینی رسالت مجمع خیرین

محمد جامعی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس نیز در این وبینار گفت: مجمع خیرین از دو سال قبل به نام بنیاد نیک‌اندیشان اشتغال در استان فارس تشکیل شده و اشتغال و کارآفرینی رسالت این مجمع است.

وی افزود: نخستین خوابگاه متأهلین دانشجو با متراژ ۹ هزار مترمربع در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس توسط مهندس درودچی کلنگ زده شد و هزینه دوره‌های مهارتی جهت هنرجویان و معرفی افراد به صنعت توسط خیرین این استان پرداخت شده است.

بخش صنعت نیازمند افراد ماهر است

حسین طنانی، مدیر نمونه بخش صنعت و کارآفرین برتر استان سمنان نیز در این مراسم اظهار کرد: برای پیشرفت کشور باید نیازهای کشور را ارزیابی و بر اساس این نیازها سرمایه‌گذاری و نیرو تربیت کنیم.

وی افزود: نیازهای ما در بخش صنعت به افراد ماهری است که بتوانند مشکلات واحدهای صنعتی را حل کنند و اگر از ابتدا دانش‌آموختگان هر رشته با مباحث علمی رشته مربوطه آشنا شوند، بسیار آسان می‌توانند وارد بازار کار شوند و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌طور حتم از این دسته از دانش‌آموختگان هستند.

کارآفرین برتر استان سمنان بیان کرد: برای واحدهای کوچک صنعتی بهتر است متخصصان بین‌رشته‌ای تربیت کنیم و این افراد برای واحدهای متوسطه کارآمدتر هستند و اگر بتوانند دانشجویان یک‌ترم را در واحد تولیدی بگذرانند زمینه اشتغال دانشجویان بسیار فراهم‌تر است.

وی اضافه کرد: بخش صنعت بداند که دانشگاه فنی و حرفه ایی چه دانشجویی و با چه مهارتی را دارد تربیت می‌کند و این اطلاعات باید در اختیار صنایع قرار گیرد.

ارتباط بین صنعت و دانشگاه تقویت شود

اکبر تطهیری‌مقدم، کارشناس و مشاور امور صنعتی و تشکل‌ها نیز در این مراسم گفت: باید با بهره‌مندی از تجارب ارزشمند کشوری و خارج کشور بتوانیم، هر چه‌بهتر ارتباط بین صنعت و دانشگاه را که تاکنون محقق نشده است را بهتر و بیشتر محقق کنیم.

وی افزود: هیچ دانشگاهی برای صنعت جنبه برد برد ندارد، مگر دانشگاه فنی و حرفه‌ای زیربنا و اساسنامه این دانشگاه عملی و تئوری است.

تطهیری‌مقدم ادامه داد: اگر بتوان از تجارب موفق کشورهای صنعتی بهره ببریم در عمر صنعتی صرفه‌جویی کرده‌ایم و جایگاه کار و اندیشه و در کنار هم بودن این دو واژه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی افزود: همکاری صنعت و دانشگاه زمانی که اندیشه‌ها یکی باشد به نتیجه نمی‌رسد؛ بلکه زمانی به نتیجه می‌رسیم که همکاری‌ها یکی باشد و برای تحقق این امر و ایجاد آئین‌نامه مشترک باید تدوین شود.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول