اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

زوج کارآفرین اردبیلی که منزل شخصی خود را در راه علم فروختند/ جلوگیری از خروج ارز با تولید سیستم هشداردهنده خرابی تسمه تایم

بهمن طاهری به همراه همسرش مهسا صداقت دو جوان تحصیل‌کرده و مخترع اردبیلی هستند که با توان علمی بالا و پشتکار ستودنی در راه علم و کارآفرینی قدم برداشته و حتی منزل شخصی خود را در این راه فروخته‌اند.

زوج کارآفرین اردبیلی که منزل شخصی خود را در راه علم فروختند/ جلوگیری از خروج ارز با تولید سیستم هشداردهنده خرابی تسمه تایم

خبرگزاری فارس-اردبیل| مهران عقلمند: در شرایط کنونی اقتصادی و تحریمی کشور که برخی افراد و مسؤولان همواره از مانع بودن تحریم‌ها بر سر راه تولید سخن به میان آورده و این موضوع را پوششی بر کم‌کاری‌های خود قرار داده‌اند جوانان توانمند، مبتکر و نوآوری هستند که بدون توجه به این موضوعات در راستای استفاده از علم و دانش خود برای پیشرفت کشور گام برمی‌دارند.

بهمن طاهری یکی از جوانان اردبیلی و عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل است که به همراه همسر خود مهسا صداقت دانشجوی دکترای رشته الکترونیک، با پشتکار و جدیت در کار و درک صحیح از وضعیت موجود کشور و نیاز به استفاده از توان داخلی برای رفع موانع و مشکلات مردمی پشت میز ننشسته و حتی برای تامین سرمایه مالی مورد نیاز برای اجرای طرح خود اقدام به فروش منزل شخصی خود کرده‌اند.

این دو جوان مبتکر اردبیلی با طراحی و ساخت سیستم هشداردهنده خرابی تسمه‌تایم خودرو ضمن حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از تحمیل خسارت‌های مالی سنگین به صاحبان خودرو در اثر خرابی تسمه‌تایم، از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و زمینه فعالیت چندین نفر را فراهم کرده‌اند.

برای آشنایی بهتر و بیشتر با کارایی سیستم اختراع شده توسط این دو جوان مبتکر اردبیلی و همچنین اطلاع از مشکلات و چالش‌های موجود بر سر راهشان و دلیل فروش منزل شخصی خود برای کارآفرینی و تولید به گفتگو با آنها نشستیم.

 

فارس: لطفا خودتان را برای مخاطبانمان معرفی کنید.

طاهری: بنده بهمن طاهری ۳۱ ساله و دکترای برق قدرت و مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریا‌راد هستم و از کودکی به فعالیت‌های فنی علاقه زیادی داشتم و بر همین اساس تحصیلات خود را در دوران نوجوانی نیز در رشته‌های فنی ادامه دادم و پس از آن نیز رشته برق قدرت را از دوران کارشناسی تا دکتری برای ادامه تحصیل انتخاب کردم.

فارس: فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان خود را از چه زمانی شروع کردید و اولین محصولی که موفق به تولید آن شدید چه بود؟

جلوگیری از تحمیل هزینه گزاف به صاحبان خودرو با سیستم هشداردهنده خرابی تسمه‌تایم

طاهری: با توجه به تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام دادیم متوجه شدیم که خرابی تسمه‌تایم خودرو سبب تحمیل هزینه‌های بسیار زیاد به مصرف‌کنندگان می‌شود و خرابی تسمه سفت‌کن ماشین، واترپمپ‌خودرو و هم چنین ترک خوردگی تسمه‌تایم بعد از مدتی، از جمله دلایل عمده پارگی تسمه‌تایم خودرو تشخیص داده شد.

خرابی تسمه‌تایم خودرو سبب تحمیل هزینه‌های بسیار زیاد به مصرف‌کنندگان می‌شود

 

در اثر این خرابی، آسیب بسیار زیادی به سایر قسمت‌های خودرو نیز وارد می‌شود از این رو هزینه‌ای حداقل ۱۰ میلیون تومانی به صاحبان خودرو تحمیل می‌شود و به همین دلیل و در راستای کاهش این هزینه‌های تحمیلی به مردم تصمیم به طراحی و ساخت سیستمی برای اطلاع به موقع صاحبان خودرو از وضعیت تسمه‌تایم گرفتیم.

بر این اساس سیستم هشدار دهنده خرابی تسمه‌تایم را طراحی کردیم که قبل از خرابی تسمه‌تایم هشدارهای لازم به مصرف‌کننده داده می‌شود و در نهایت از سال ۱۳۹۵ با تشکیل تیم تحقیقاتی ۱۰ نفره خود فرآیند تجاری‌سازی این محصول را شروع کردیم و سرانجام پس از سه سال در سال ۹۸ رسماً خط تولید محصول را افتتاح کردیم.


جلوگیری از خروج ۶۰ میلیون دلار ارز از کشور

فارس: نحوه فعالیت این سیستم چگونه است و آیا به‌راحتی بر روی خودرو نصب می‌شود و در مجموع اهمیت وجود چنین سیستمی چیست؟

طاهری: این سیستم به عنوان یک قطعه جدید با مانند سایر قطعات خودرو بر روی ماشین نصب می‌شود و در تمامی خودروهای ساخت داخل به خصوص دو شرکت بزرگ خودروساز کشور قابلیت نصب دارد.

سالانه حدود ۲۰۰ هزار تسمه‌تایم در کشور آسیب می‌بیند که در اثر آن ۶۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود

 

طبق اطلاعاتی که داریم سالانه حدود ۲۰۰ هزار تسمه‌تایم در کشور آسیب می‌بیند که در اثر آن ۶۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود و با نصب این محصول بر روی خودرو ضمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و هم‌چنین افزایش کیفیت محصولات تولیدکنندگان، سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

 

منزل شخصی خود را برای تامین هزینه‌های تولید این سیستم فروختیم

فارس: قضیه فروش منزل شخصی‌تان برای تامین هزینه‌های تولید این محصول از چه قرار است؟

طاهری: همانطور که در ابتدای امر گفتم ما طبق بررسی‌های علمی که بر روی این سیستم انجام دادیم به اهیمت وجود چنین دستگاهی بر روی خودروها پی بردیم و با توجه به آنکه ایده و دانش فنی و علمی لازم را برای طراحی و ساخت این محصول را داشتیم تصمیم به تولید آن گرفتیم.

اما در آغاز کار هیچ یک از مسؤولان و هم‌چنین خودروسازها به هیچ عنوان آمادگی پذیرش موضوع را نداشتند و از آنجایی‌که دانش فنی و علم این محصول و تیم تحقیقاتی و فناوری آن را داشتیم تصمیم گرفتیم تمامی هزینه‌ها را خودمان تامین کنیم و با هزینه شخصی این سیستم را به تولید برسانیم.

بر همین اساس منزل شخصی خود را فروختیم تا این محصول را تولید و وارد بازار کرده و نشان دهیم که این کار عملی است که خوشبختانه با تلاش همکارانم در شرکت موفق به تولید این محصول شدیم.

منزل شخصی خود را فروختیم تا این محصول را تولید و وارد بازار کرده و نشان دهیم که این کار عملی است.

 

فارس: تسهیلات بانکی برای فعالیت شما تخصیص داده نشد؟

بانک عامل حاضر به پرداخت تسهیلات مصوب برای این طرح‌ نشد

طاهری: پس از حضور ما در یک مسابقه‌ای تسهیلات بانکی یک میلیارد تومانی با سود ۴ درصد برای شروع فعالیت ما در نظر گرفته شد و حتی مسؤولان بانک عامل پس از حضور در محل کار و مشاهده ویژگی‌ها و توجیه اقتصادی این طرح با افزایش میزان تسهیلات تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان موافقت کردند.

تصویب این میزان تسهیلات برای شروع فعالیت ما بسیار مناسب بود و ما نیز به شدت بر روی این تسهیلات حساب باز کرده بودیم، اما پس از گذشت چندین ماه از وعده مسؤولان خبری از بانک عامل برای پرداخت این تسهیلات نشد و پیگیری‌های ما نیز راه به جایی نبرد تا اینکه قید تسهیلات بانکی را زدیم.

 

فارس: شاید افرادی بودند که می‌خواستند شما را از فروش منزل شخصی‌تان منصرف کنند؛ پاسخ شما به این افراد چه بوده و در واقع چرا این ریسک را قبول کردید؟

طاهری: دقیقا، افرادی در آن زمان بودند که سعی در منصرف کردن ما از فروش منزل شخصی خودمان داشتند و بیشتر تاکید به دریافت تسهیلات بانکی و حمایت مسؤولان دولتی داشتند و اما از آنجایی‌که تحقیقات خود بر روی این دستگاه را به‌طور کامل انجام داده بودیم لذا با اطمینان خاطر بیشتر از کارایی این محصول وارد مرحله تولید و ساخت آن شدیم.

زمانی که متوجه شدیم حمایت خاصی از سوی مسؤولان انجام نخواهد گرفت، تصمیم خود را برای تولید این سیستم با هزینه شخصی خود گرفتیم؛ چرا که هدف اصلی ما خدمت به مردم و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های سرم‌سام آور خرابی تسمه‌تایم بود که خوشبختانه با پشتکار تمامی همکارانم در شرکت موفق به انجام این کار شدیم.

فارس: پس از تولید این محصول و انجام تست‌های لازم و موفق بودن آن استقبالی از سوی خودروسازها جهت خرید این سیستم انجام شد؟

طاهری: خوشبختانه پس از ساخت این سیستم، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، از ما برای استفاده از این سیستم در خودروهای تولیدی خود دعوت به عمل آورد و مذاکرات برای فروش حق مالکیت این اختراع را شروع کردیم و البته روند مذاکرات کمی طولانی شده و در حدود ۶ ماه است که ادامه دارد.

بر این اساس شرکت ایران‌خودرو تیم تحقیقاتی خود را تشکیل داده تا تست‌های لازم جهت نصب این سیستم بر روی دو نوع موتور این شرکت انجام دهند و اما در کنار آن علی‌رغم استقبال شرکت ایران خودرو شرکت‌های خودروساز دیگر کشور تا به امروز آمادگی خود را برای نصب این دستگاه بر روی خودروهای تولیدی خود نشان نداده‌اند.

۱۵۰ نمایندگی فروش در سراسر کشور داریم

استفاده از این سیستم در کنار حمایت از مصرف‌کننده سبب برندسازی محصولات و افزایش کیفیت تولیدات خودرویی شرکت‌ها می‌شود و تاثیر مثبت بر روی برند و اعتبار خودروهای تولیدی داشته و هم‌چنین و موجب کاهش گارانتی خودرو در شرکت خودروساز خواهد شد.

در حال حاضر ۱۵۰ نمایندگی رسمی فروش این محصول را در سراسر کشور داریم و میزان تولید این محصول حدود ۲۰۰ هزار عدد است که در صورت عقد قرارداد همکاری با شرکت‌های خودروساز ظرفیت تولید این محصول تا یک میلیون عدد را نیز داریم که این امر سبب اشتغال‌زایی مستقیم برای ۵۰ نفر خواهد شد.

 

امکان فروش این محصول و دانش فنی آن در ۱۵۳ کشور دنیا فراهم شده است

فارس: آیا این محصول قابلیت صادرات به سایر کشورها را نیز دارد؟

طاهری: بله، این محصول در بهمن ماه سال گذشته رسما به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان ثبت شده و در کنار ثبت اختراع داخلی این محصول برای تمامی مدل‌هایی که تا به امروز تولید کرده‌ایم و حتی قابلیت تولید دارد موفق به دریافت مجوز PCT آمریکا شده‌ایم که بر اساس آن امکان فروش این محصول و دانش فنی آن در ۱۵۳ کشور دنیا فراهم شده است.

طبق معاهده بین المللی ثبت اختراع که یک پیمان بین المللی است، و براساس آن امکان حمایت از اختراع در کلیه کشورهای عضو که شامل ۱۵۳ کشور است فراهم می‌شود و مراحل دریافت این مجوز نیز بدین ترتیب است که موضوع توسط صندوق کارآفرینی شکوفایی کشور بررسی می‌شود و در صورتی‌که اختراعی قابلیت جهانی شدن داشته باشد اقدامات لازم برای دریافت این مجوز انجام می‌گیرد که این محصول نیز روند موجود را طی کرده و توانسته این مجوز را دریافت کند.

در کنار آن شرکت ما به عنوان شرکت دانش‌بنیان برتر دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در سال ۱۳۹۹ انتخاب شده و علاوه بر آن به عنوان فناور برتر استان اردبیل از طرف استاندار اردبیل تقدیر شده و در پنجمین جشنواره سراسری مخترعین سپاه رتبه اول را کسب کردیم.

فارس: از جمله مهم‌ترین مشکلات شما در طراحی و ساخت این محصول چه بوده و آیا تحریم‌ها مانعی برای فعالیت شما نبود؟

طاهری: با توجه به آنکه فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان همواره با مشکلات خاصی مواجه‌اند ما نیز در طول فرآیند طراحی تا تولید این محصول مشکلات بسیار زیادی داشتیم که از جمله مهم‌ترین آنها وضعیت اقتصادی جامعه و تحریم‌های ظالمانه که سبب افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه مورد نیاز می شد بود.

به‌طوری‌که روزانه با قیمت‌های متفاوتی مواجه می‌شدیم و با توجه به اینکه سرمایه آن‌چنانی نیز برای تولید محصول نداشتیم بسیار به مشکل بر می‌خوردیم، اما این مشکلات هیچ‌گاه نتوانست در عزم ما برای ساخت این محصول خدشه‌ای وارد سازد و همواره برای غلبه بر این مشکلات راهی را پیدا می‌کردیم.

از طرفی دیگر چون تولید این محصول از دو قسمت مکانیکی و نرم‌افزاری تشکیل شده، حجم کاری بسیار بالایی را می‌طلبید و لذا با فعالیت شبانه‌روزی و پشتکار و اراده قوی بین همکاران توانستیم این سیستم را به تولید برسانیم و به تمامی مشکلات بازار و تحریم‌ها غلبه کنیم.

 

بازدیدهای مسؤولان در حد انداختن عکس یادگاری است

فارس: آیا حمایتی از سوی مسؤولان انجام گرفته است و چه انتطاراتی از مسؤولان دارید؟

طاهری: صادقانه بگویم، در طول سال‌های گذشته حمایت عملی از سوی مسؤولان ندیدیم و در حالی‌که در طول دو سال گذشته نزدیک ۲۰۰ بازدید توسط مسؤولان استانی از کارگاه ما انجام یافته و وعده‌هایی نیز داده شده ولی هیچ یک از وعده‌ها عملیاتی نشده و حمایتی از سوی مسؤولان ندیدم و تنها دستاورد این بازدیدها نیز انداختن عکس یادگاری بوده است.

در کشور ما مخصوصا در استان اردبیل در حالی‌که مدیران ارشد یک مجموعه و اداره، دستور اجرای کاری را صادر می‌کنند، مدیران پایه‌ای در عمل از آن دستور کوتاهی می‌کنند و این موضوع نیز باید از سوی مسؤولان ارشد استانی پیگیر شود.

مسؤولان اگر حمایتی نمی‌کنند حداقل سنگ اندازی نکنند

در طول سال‌های گذشته حتی با برخی از ادارات قراردادهایی داشته‌ایم که اصلا به این قراردادها عمل نکرده‌اند و برای نمونه حتی با اداره‌ای قرار داد بسته‌ایم که موظف به فروش محصولات ما بوده اما به هیچ عنوان به قرارداد خود عمل نکرده و در نهایت در یک جمله از مسؤولان محترم درخواست دارم که اگر حمایت نمی‌کنند حداقل سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان نکنند.

فارس: از جمله مشکلات عمده شرکت‌های دانش بنیان چیست؟

طاهری: شرکت‌های دانش‌بنیان همواره مشکلات خاص خود را دارند و فرآیند طولانی ثبت شرکت دانش‌بنیان، عدم اعتماد مسؤولان به طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم توان تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای اجرای طرح‌های خود و هم‌چنین عدم توانایی مالی در تبلیغات محصولات خود از جمله مشکلات عمده شرکت‌های دانش‌بنیان است.

اما ارتباط بین علم و صنعت و تبدیل دانش تئوری کسب شده در دانشگاه‌ها به صنعت و ارتباط آن با مشکلات جامعه در طول سالیان گذشته به یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در بخش علمی کشور تبدیل شده و برخی از اساتید دانشگاهی و محققان فعالیت‌های خود را به صورت مقاله محور ادامه داده و ارتباط علم و صنعت به یک حلقه مفقوده در این بخش تبدیل شده است و در ادامه سوالی از این کارآفرین اردبیلی در این خصوص پرسیدم.

فارس: ارتباط بین علم و صنعت به یکی از مهم‌ترین چالشهای کشور تبدیل شده به نظر شما چه اقداماتی باید در این راستا انجام شود؟

مقاله محوری رویه کنونی دانشگاه‌های و فعالیت‌های علمی شده است

طاهری: متاسفانه اتکا به صادرات تک محصولی و اقتصاد تک محصولی نفت و واردات بی‌رویه جزو اصلی‌ترین مشکلات در حوزه اقتصادی و پیشرفت و توسعه کشور بوده و در کنار آن یکی از مهم‌ترین دلایل عدم ایجاد یک ارتباط مناسب بین علم و صنعت مقاله محوری دانشگاه‌ها است.

به‌طوری‌که امروزه به جرات می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد دانشگاه‌ها و فعالیت‌های علمی در حد مقاله‌نویسی باقی‌مانده؛ به‌طوری‌که با توجه به توان علمی بالای اساتید دانشگاهی و دانشجویان به‌راحتی می‌توان علم موجود در بین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را در راستای رفع مشکلات جامعه به کار ببندیم.

در این راستا نیز دولت در کنار فراهم‌سازی شرایط مساعد برای ایجاد یک حلقه واصل بین دانشگاه و صنعت باید در مقابل واردات بی‌رویه محصولاتی که در داخل کشور نیز تولید می‌شود بیاستد و اعتماد بیشتری به کارآفرینان داخلی داشته باشند.

 

 فارس: توصیه شما به جوانان و دانشجویان و سایر فعالان در حوزه‌های علمی چیست؟

طاهری: جوانان و دانشجویان و فعالان در حوزه‌های علمی و کارآفرینی، در مقابل سختی‌ها چه از نظر اقتصادی و علمی به هیچ عنوان عقب‌نشینی نکنند و با توکل به خدا و علم خود پیش بروند و مطمئنا در برابر سختی‌ها پیروز خواهند شد و در مقابل تحمل سختی‌ها شاهد پیشرفت خواهند بود.

پس از شنیدن صحبت‌های بهمن طاهری به عنوان مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به سراغ همسر وی مهسا صداقت رفتیم تا گپ‌وگفتی با وی نیز داشته باشیم، مهسا صداقت دانشجوی دکترای برق الکترونیک بوده و به عنوان قائم مقام این شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت است.

 

فارس: اصلی‌ترین هدف شما از ساخت این سیستم با هزینه شخصی خودتان چه بود؟

صداقت: در ابتدای امر که تصمیم به ساخت این سیستم گرفتیم رایزنی‌های خود با مسؤولان و شرکت‌های خودروساز را شروع کردیم که متاسفانه حمایتی از ما برای ساخت این سیستم نشد و به همین دلیل تصمیم به ساخت آن با هزینه شخصی خود گرفتیم.

حمایت از مصرف‌کنندگان و کاهش هزینه‌های تحمیلی به مردم و هم‌چنین کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای هموطنان خود از اصلی‌ترین اهداف ما برای طراحی و ساخت چنین سیستمی بود که خوشبختانه با تلاش و پشتکار همکارانمان در شرکت توانستیم به این مهم دست یابیم.

فارس: به نظر شما نحوه حمایت از ایده‌های دانش‌بنیان باید چگونه باشد؟

صداقت: متاسفانه در کشور ما دیدگاه مناسبی نسبت به طرح‌های دانش‌بنیان و تولیدات داخلی وجود ندارد و مسؤولان حمایت‌های عملی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام نمی‌دهند و در این بین وظیفه مردم نیز در حمایت از تولیدات با کیفیت داخلی نباید مغفول واقع شود.

البته همواره مردم نشان داده‌اند که در صورت تولید یک محصول با کیفیت داخلی استقبال خوبی از آن انجام می‌دهند و اما در کنار آن باید مسؤولان نیز با اعتماد بیشتر به جوانان و توان داخلی کشور نسبت به رشد و پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان که سبب توسعه علمی و صنعتی کشور می‌شود زمینه فعالیت بیش از پیش این شرکت‌ها را فراهم سازند.

 

فارس: طرح و ایده‌های جدیدی در دستور کار دارید؟

صداقت: بله، ما برای تداوم فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان خود مرکز تحقیقات خصوصی راه‌اندازی کرده‌ایم و در این مرکز از ایده‌های نو و مبتکرانه سایر اساتید و دانشجویان حمایت می‌کنیم و در حال حاضر نیز در حدود ۶ طرح دیگر در دستور کار خود داریم که بر روی آن‌ها کار می‌کنیم و در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوش در این خصوص خواهیم بود.

در ادامه گزارش به سراغ خانم سامعی یکی از کارکنان این شرکت رفتم، وی که به مدت یکسال است در این شرکت مشغول به فعالیت است با اشاره به روحیات آقای طاهری گفت: من از سال گذشته در دفتر مرکزی فروش این شرکت مشغول به فعالیت هستم و جدیت در کار و تلاش‌های شبانه‌روزی آقای طاهری از جمله شاخصه‌های اصلی این فرد بوده که سبب موفقیت و به ثمر نشستن فعالیت‌های علمی تیم تحقیقاتی این شرکت شده است.

 

با حضور در این شرکت امیدم به پیشرفت کشور و استانم بیشتر شده است

وی افزود: با توجه به کارایی بالای این محصول به خصوص در حمایت از مصرف‌کننده، فروش این محصول در سطح بازار بسیار مناسب بوده و خوشبختانه با توجه به کیفیت بالای آن با استقبال بالای مردمی نیز مواجه شده است.

سامعی ادامه داد: شاید پیش از این تصور اینکه در کشور و آن هم در استان اردبیل چنین کار بزرگی انجام گیرد که مورد استقبال حتی خودروسازهای داخلی قرار گیرد برایم سخت بود و اما پس از حضور در این شرکت و مشاهده توانایی‌های فناوران و کارآفرینان داخلی به آینده کشور و استان اردبیل و پیشرفت علمی آن امیدوارتر شدم.

وی گفت: حضور در این شرکت سبب تغییر نگرش و دیدگاه من نسبت به توان داخلی کشور و علم و دانش فناوران و نخبگان داخلی شده و در کنار آن توانسته‌ام شغل مناسبی برای خود پیدا کنم و قطعا حمایت از چنین طرح‌های دانش بنیان در کشور و استان اردبیل زمینه فعالیت بسیاری از افراد را فراهم خواهد ساخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جای جای ایران اسلامی پر از جوانان مبتکر و کارآفرین بوده که به حمایت از این جوانا می توان زمینه کارآفرینی و اشتغال را بیش از پیش فراهم کرده و سبب رشد و توسعه اقتصادی در کشور شود.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول