اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

گوشت قرمز باز هم گران شد/ ادامهٔ ماجرای صف‌های طولانی مرغ در قزوین

صف‌های طولانی مرغ، گران شدن گوشت قرمز، گرانی برنج و حبوبات و نان و گرانی‌های تره‌بار در بازار قزوین همچنان مردم را آزار می‌دهد، با وجود برگزاری جلسات تنظیم بازار توسط استاندار و اتخاذ تصمیم‌ها در مورد وضعیت کالاها و توزیع آن‌ها، همچنان وضعیت بازار خوب نیست. امروز مروری داشتیم بر بازار قزوین و قیمت کالاها.

گوشت قرمز باز هم گران شد/ ادامهٔ ماجرای صف‌های طولانی مرغ در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در گزارش بازار این هفتهٔ خبرگزاری فارس به صف‌های مرغی اشاره می‌شود که مانند هفته‌های گذشته در قزوین با وضعیت قرمز کرونایی، کماکان برقرار است و مردم به‌خاطر ابتدایی‌ترین مایحتاج زندگی خود باید در ابتدای صبح مدت‌ها در صف این کالا بمانند تا بتوانند آن را با قیمت تنظیم بازار 24 هزار و 900 تومان تهیه کنند. طبق تحلیل‌هایی که پیش از این در خبرگزاری فارس به نقل از مرغداران و سازمان صمت و سازمان جهاد کشاورزی منتشر شد، به‌زودی این کالای اساسی به‌دلیل افزایش قیمت نهاده و افزایش قیمت جوجه، در راستای حمایت از تولیدکنندگان گران خواهد شد.

 

گوشت قرمز نیز یکی از کالاهایی است که این روزها با نوسان قیمتی که دارد، در شیب صعودی قرار گرفته است. این هفته قیمت هر کیلو گوشت گوسالهٔ بی‌چربی 168 هزار تومان و قیمت گوشت گوسفندی بی‌چربی نیز 150 هزار تومان بود که پیش‌بینی می‌شود اگر شرایط به همین صورت پیش برود و عدم حمایت دولت از دامداران ادامه یابد، دامداران مجبور به کشتار دام‌های مولد می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود ماه‌های آینده تولید گوشت در کشور با مشکل مواجه شود و قیمت آن مجدداً افزایش یابد. نرخ‌های جدید مصوب که به قصابی‌ها اعلام شده، در تصویر زیر  در پیشخوان قصابی‌ها مشاهده می‌شود.

 

کمبود و گرانی میوه به‌دلیل خشکسالی است

سال‌های گذشته در چنین ایامی قیمت انواع میوه بسیار پایین‌تر از قیمت‌های فعلی بود، اما امسال حتی قیمت میوه‌های درجهٔ دو و سه نیز بالا است و همین امر موجب شده میوه از سبد کالای بسیار از خانواده‌های ضعیف و قشر پایین جامعه حذف شود، این در شرایطی است که پزشکان معتقدند در شرایط کرونایی، استفاده از میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. با فروشندگان میوه و صیفی‌جات که صحبت می‌کنیم، عنوان می‌کنند دلیل گرانی میوه خشکسالی و کاهش محصولات باغی است و یکی دیگر از دلایل هم این است که به‌دلیل همین خشکسالی، جهاد کشاورزی اجازهٔ کشت محصولات به میزان بالا را به کشاورزان و باغداران نداده است و همین محصولات اندک باید در میان استان‌های مختلف توزیع شود و این امر موجب گران شدن میوه و صیفی‌جات شده است.

 

قیمت انواع میوه در بازار قزوین به شرح زیر است: هندوانه 4 الی 5 هزار تومان، طالبی 7 الی 10 هزار تومان، خربزه 6 الی 9 هزار تومان، انگور 15 الی 30 هزار تومان، انجیر 30 هزار تومان، هلو 20 الی 30 هزار تومان، هلو انجیری 15 الی 30 هزار تومان، شلیل 15 الی 40 هزار تومان، گلابی 20 الی 60 هزار تومان، سیب‌گلاب 10 الی 18 هزار تومان، خیار سبز 6 الی 12 هزار تومان، خیار چنبر 15 هزار تومان، توت‌فرنگی 30 هزار تومان، آلبالو 16 الی 20 هزار تومان، زغال‌اخته 40 هزار تومان، زردآلو 20 الی 40 هزار تومان، آلو طلایی 15 الی 30 هزار تومان، آلو بخارا 10 الی 35 هزار تومان، موز 27 الی 28 هزار تومان.

صیفی‌جات به‌دلیل کاهش سطح زیر کشت در سال جاری، کماکان گران است

همان‌گونه که پیش‌تر ذکر شد، فروشندگان اذعان می‌کنند امسال به‌دلیل این‌که جهاد کشاورزی به باغداران عنوان کرده به‌دلیل کم‌آبی، تنها سطح اندکی را زیر کشت محصولات باغی ببرند، کاهش برداشت صیفی‌جات را در استان داشته‌ایم و در نتیجه قیمت این محصولات افزایش یافته است. قیمت انواع صیفی‌جات در بازار قزوین به شرح زیر است: سیب‌زمینی 3 الی 6 هزار تومان، پیاز 4 الی 8 هزار و 500 تومان، سیر 20 الی 30 هزار تومان، هویج 10 الی ۱۲ هزار تومان، گوجه‌فرنگی 9 الی 13 هزار تومان، بامیه 15 الی 25 هزار تومان، لوبیاسبز 10 الی 15 هزار تومان، کاهو 10 الی 12 هزار تومان، کرفس 10 هزار تومان، لیموترش 15 الی 20 هزار تومان، فلفل‌دلمه 10 الی 15 هزار تومان، فلفل‌شیرین 15 الی 16 هزار تومان، بادمجان 5 الی 7 هزار تومان، کدو 6 هزار تومان.

لازم به‌ذکر است قیمت‌های ذکر شده در این گزارش، قیمت‌های موجود در بازار تره‌بار قزوین است و بی‌شک این کالاها در مغازه‌های سطح شهر با قیمت‌های بالاتری به مشتریان عرضه می‌شود. برای مثال هویجی که در بازار با قیمت هر کیلو ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد، قیمت آن در مغازه‌های سطح شهر با همان کیفیت  ۱۵ الی ۱۸ هزار تومان است.

قیمت حبوبات و خشکبار در بازار قزوین

در ماه‌های اخیر حبوبات با افزایش قیمتی که داشته‌اند، هم‌ردیف قیمت برنج شده‌اند و این محصولات اکنون نیز در سیر صعودی قرار دارند. با توجه به افزایش قیمتی که در نرخ نان رخ داده است، بی‌شک این کالاها نیز مجدداً با افزایش قیمت روبه‌رو خواهند شد. قیمت انواع حبوبات در بازار قزوین به شرح زیر است: لوبیا قرمز 30 الی 32 هزار تومان، لوبیا چشم‌بلبلی 35 الی 38 هزار تومان، لوبیا کشاورزی 35 الی 37 هزار تومان، لوبیا چیتی 40 الی 45 هزار تومان، لوبیا سفید 24 الی 25 هزار تومان، عدس 26 الی 36 هزار تومان، دال‌عدس 26 الی 29 هزار تومان، نخود 28 الی 31 هزار تومان، لپه 40 الی 45 هزار تومان، ماش 25 الی 33 هزار تومان، قند 16 الی 17 هزار تومان، شکر 14 الی 15 هزار تومان.

افزایش قیمت نان در قزوین

از ابتدای مردادماه انواع نان در قزوین 50 الی 70 درصد گران شده است. این در حالی است که چند روز پیش از گران شدن نان در قزوین، مسؤولین زیربط عنوان کرده بودند هر گونه افزایش قیمت نان غیرقانونی است. اکنون علت افزایش قیمت نان، افزایش هزینه‌های تولید و افزایش هزینه‌های کارگری بیان شده است. بی‌شک افزایش قیمت این کالای اساسی، به‌زودی افزایش قیمت دیگر کالاها را نیز در پی خواهد داشت.

مردم همچنان در بازار، منتظر اثرگذاری تصمیمات دولت و اجرای سیاست‌هایی هستند که بتوانند کالاهای اساسی و مورد نیاز خود را تهیه کنند. اما تدبیر بازار در انتهای دولت تدبیر و امید دیده نمی‌شود.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول