اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ممنوعیت کشت دوم محصولات کشاورزی در همدان/ مردم صرفه‌جویی کنند

‍ فرماندار همدان با تأکید بر ممنوعیت کشت دوم محصولات کشاورزی گفت: طرح های آبرسانی روستایی باید با زمانبندی و برنامه مشخص ضمن جذب پیمانکار واجد شرایط و توانمند اجرایی شود.

ممنوعیت کشت دوم محصولات کشاورزی در همدان/ مردم صرفه‌جویی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدعلی محمدی ظهر امروز در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان با کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته و افزایش دما شاهد کاهش قابل توجه منابع آب و نیازمند مدیریت جدی مصرف هستیم اظهار کرد: حدود ۷۷ درصد آب مورد نیاز شهر همدان از سد اکباتان و آبشینه تامین می‌شود.

وی افزود: هم اکنون میزان ذخیره این سدها به حدود ۴۰ درصد ظرفیت آنها کاهش پیدا کرده که با مصرف فعلی در مهرماه به پایان خواهد رسید.

فرماندار همدان اضافه کرد : در کنار کاهش چشمگیر نزولات جوی با بی‌برنامگی، عطش توسعه، چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های بی رویه، عدم اصلاح الگوی کشت و کشت دوم در اراضی کشاورزی و روش‌های سنتی آبیاری شاهد افت قابل توجه منابع آب‌های زیرزمینی هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و صرفه‌جویی جدی شهروندان در زمینه مصرف بهینه آب تصریح کرد: در دنیا برنامه‌ریزی استفاده از منابع آب به نحوی است که متناسب با منابع آب موجود و پیش بینی کاهش آن، حفظ منابع برای نسل‌های آینده مد نظر قرار می‌گیرد.

محمدی افزود: در بخش کشاورزی ضمن بهره‌گیری از سیستم‌ها و روش‌های نوین با عنایت به ملاحظات منابع آبی در اختیار باید به مزیت‌های نسبی و مزیت‌های مطلق برای انتخاب نوع محصول مناسب توجه کنیم.

وی با قدردانی از اقدام مشترک شرکت آب و فاضلاب و آبی منطقه‌ای در اجرای طرح جهادی انتقال آب از چاه‌های خالقوردی گفت : آب پنج حلقه چاه در این منطقه ضمن انجام اقدامات فنی از طریق خط انتقال آب تالوار به همدان منتقل می‌شود.

فرماندار شهرستان همدان افزود: انتقال روان آبهای سرشاخه‌های بالادست سد اکباتان و آب رودخانه های دره مرادبیگ و عباس آباد در فصول غیر زراعی نیز از جمله اقداماتی است که برای تامین آب شرب شهر انجام شده است.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت دوم محصولات کشاورزی بیان کرد: جهاد کشاورزی در این زمینه نظارت داشته باشد و در صورت مشاهده نسبت به قطع برق، سهمیه سوخت و معرفی افراد سودجو به مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

محمدی افزود: در بخش روستایی با مدیریت بخشداران و همکاری دهیاری ها نباید اجازه دهیم آب شربی که با طی فرایندی پرهزینه به یک واحد مسکونی روستایی رسیده جهت آبیاری و دیگر مصارف غیر ضروری استفاده شود.

وی با بیان اینکه اعتباراتی برای اجرای چند طرح آبرسانی روستایی در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان منظور شده است اظهار کرد: طرح های آبرسانی روستایی باید با زمانبندی و برنامه مشخص ضمن جذب پیمانکار واجد شرایط و توانمند اجرایی شود.

فرماندار شهرستان همدان در پایان با بیان اینکه به منظور مدیریت مصرف آب شاهد افت فشار آب شبانه هستیم تاکید کرد: برای جلوگیری از جیره‌بندی و قطع آب شهر همدان در ماههای آینده بیش از پیش نیاز به صرفه جویی و همکاری عموم شهروندان داریم.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول