اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

وزارت نیرو 50 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد/حداقل خاموشی برق خانگی در زنجان و قزوین

مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان در حال حاضر وزارت نیرو ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، با وجود پایین بودن نرخ تعرفه‌ها اگر به موقع بدهی‌ها پرداخت و یک موازنه ایجاد شود، شرکت‌ها هم می‌توانند خدمات بهتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

وزارت نیرو 50 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد/حداقل خاموشی برق خانگی در زنجان و قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ با گرم‌تر شدن هوا مصرف برق در کشور افزایش یافته است، موجی که لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق باید بیش از پیش رعایت شود، حال آن که پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در روزهای آینده با افزایش دوباره دما روبه رو خواهیم شد، اما می‌توان شرایط پیش رو را با کمک یکدیگر باری از دوش مصرف برق برداشت و با مدیریت بهتر و با کمترین میزان مصرف برق امورات را گذراند، تا کمترین خاموشی‌ها را در حوزه‌های مختلف داشت.

همه ساله با قرار گرفتن در روز‌های گرم سال قطعی برق به یک دغدغه برای مردم و مسؤولان تبدیل می‌شود، اما در این میان علاوه‌ بر مشترکین، مدیران و مسؤولان دولتی هم نقش موثری در مدیریت مصرف برق دارند.

امسال با افزیش مصرف ۱۵ درصدی برق در کشور مواجه بودیم که با مدیریت و هماهنگی‌های که در صنعت برق به ویژه در وزارت نیرو، شرکت توانیر، شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع انجام شد، برق مورد نیاز برای مصرف تامین شد.

 اما این هماهنگی‌ها در استان‌های زنجان و قزوین توسط شرکت برق منطقه‌ای زنجان که این شرکت از لحاظ شبکه انتقال فوق توزیع جزو پنج شرکت برتر کشور است و نیز جزو نادر شرکت‌های برق منطقه‌ای است که هیچ‌گونه محدودیتی از لحاظ شبکه انتقال فوق توزیع برای تامین برق، در حال حاضر ندارد، به خوبی مدیریت شد به طوری که حداقل خاموشی بخش خانگی را، این دو استان در کشور داشته است.

همین بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگویی تفصیلی در مورد وضعیت تولید و مصرف برق دو استان زیر پوشش زنجان و قزوین در خدمت «علی خلجی» مدیرعامل برق منطقه‌ای زنجان باشیم که در ادامه می‌خوانید:

فارس: لطفا بفرمایید که در مجموع برق منطقه‌ای زنجان چه تعداد مشترک صنعتی بزرگ دارد؟

خلجی: شرکت برق منطقه‌ای زنجان یکی از ۱۶‌ شرکت برق منطقه‌ای کشور است که مسؤولیت انتقال و تامین برق در استان‌های زنجان و قزوین را بر عهده دارد، از این رو شرکت برق منطقه‌ای زنجان در حال حاضر ۱۷ مشترک صنعتی دارد و در راس تامین کننده برق مشترکین صنعتی است که مصرف آنها بالای هفت مگابایت است و نیز خود شرکت برق منطقه‌ای زنجان این ظرفیت را دارد که ولتاژ‌های ۶۳ کیلوولت و بالاتر را تامین کند.

مجموع قرارداد‌های مشترکین بالای ۴۳۰ مگابایت، ماکسیمم مصرفی که داشته‌اند ۲۵۰ مگابایت است و خوشبختانه شبکه برق منطقه‌ای زنجان از لحاظ پست‌ها و خطوط انتقال از ظرفیت خوبی برخوردار است.

از آنجا که حدود ۴۰‌ درصد ظرفیت شبکه در حال حاضر در پیک مصرف بارگذاری می‌شود، ظرفیت خوبی برای تامین افزایش مصرف مشترکان فعلی و صنایع جدیدی که در منطقه ما استقرار پیدا خواهند شد را دارد، از این رو برق منطقه‌ای زنجان این امکان را دارد تا برق نواحی و شهرک‌های صنعتی را با شرایط خوب تامین کند. اما یک شرایط ویژه‌ای که برق منطقه‌ای زنجان دارد تعداد بالای شهرک‌های صنعتی در حوزه عملیاتی این شرکت است که برق مورد نیاز این شهرک‌ها تامین شده است.

بنابراین برای سال جاری و سال‌های آتی تفاهم‌نامه‌ توسعه ظرفیت شهرک‌های صنعتی را در دو استان زنجان و قزوین را خواهیم داشت که امیدواریم بر اساس همین تفاهم‌نامه حداقل برق واحد‌هایی که در سال‌های آتی در دو شهرک صنعتی استان زنجان و سه شهرک صنعتی در استان قزوین مستقر خواهند شد، بتوانیم با ظرفیت‌ سازی خوب برق مورد نیاز واحد‌ها را توسط شرکت برق منطقه‌ای زنجان تامین کنیم.

فارس: میزان تولید برق منطقه‌ای زنجان چند مگاوات است و از این میزان چند درصد در بخش خانگی و چند درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود؟

خلجی: در حال حاضر نیروگاه بزرگ سلطانیه با ظرفیت اسمی ۶۴۸ مگاوات در حال بهره‌برداری است، اما نیروگاه‌های مقیاس کوچک و پراکنده با توجه به ظرفیت خوبی که انرژی‌های تجدید‌پذیر به ویژه بادی که بخشی از آن در استان زنجان و قزوین موجود است در حال حاضر بالای۱۶۰ مگاوات نیروگاه بادی در حال بهره‌برداری است و نیروگاه خورشیدی هم در حدود ۱۰ مگاوات در حال فعالیت است.

 در مجموع ظرفیت تولید بالای ۹۵۰ مگاوات را می‌توان از این نیروگاه‌ها داشت، اما با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط محیطی میزان تولیدی که می‌توانند داشته باشند معمولا بالای ۶۰۰ مگاوات است که امسال هم شاهد تولید از این نیروگاه‌ها بودیم، این در حالی است که نیروگاه شهید رجائی در استان قزوین از لحاظ جغرافیایی در حوزه عملیاتی برق منطقه‌ای زنجان است، ولی بهر‌برداری از آن بیشتر با برق تهران است که در آمارهای برق منطقه‌ای تهران لحاظ می‌شود.

فارس: چه تعداد نیروگاه خصوصی در استان فعالیت  می‌کنند؟

خلجی: همانطور که می‌دانید نیروگاه سلطانیه نخست به صورت دولتی احداث و بهره‌برداری شد، ولی بعد از مدتی به بخش خصوصی واگذار شد و مالکیت آن با بخش خصوصی است که در حال حاضر فعال است، این در حالی است که علاوه‌ بر نیروگاه سلطانیه در دو استان زنجان و قزوین در مجموع بیش از ۲۴ مورد نیروگاه مقیاس کوچک گازی  فعال هستند که مجموع ظرفیت نصب شده آنها حدود ۱۵۰ مگاوات است که در حوزه عملیاتی شرکت توزیع برق استان زنجان در حال بهره‌برداری است.

فارس: چه تعداد از نیروگاه‌های خصوصی در حال حاضر فعالیتی ندارند و تعطیل است؟

خلجی: قراردادهای که با نیروگاه‌های پراکنده (مقیاس کوچک) بسته می‌شود به صورت قرارداد تضمینی پنج ساله است که بعد از اتمام قرارداد یک قرارداد جدید به نام قرارداد ۳۲۹ که نحوه قیمت‌گذاری و خرید انرژی آن متفاوت از قیمت قرارداد تضمینی است بسته می‌شود.

در کل سه مورد است که یکی نیروگاه رعد است و دو مورد دیگر نه اینکه تعطیل باشند بلکه تولید می‌کنند، ولی با برق‌ منطقه‌ای قرارداد ۳۲۹ نمی‌بندند، به دلیل اینکه قراردادهای ۳۲۹ از لحاظ مالی برایشان مقرون به صرفه نیست، چندان علاقه‌ای به همکاری در چهار چوب قرارداد مذکور را ندارند بنابراین تعداد کمی از نیروگاه‌ها با ظرفیت تقربیا ۳۴ مگاوات در مدار تولید هستند.

از طرفی هم نیروگاه‌هایی که به خاطر ژنراتور ماشین چرخ‌دنده که قطعا به تعمیر و نگهداری نیاز دارند یا با مشکل اورهال برقی یا مشکل تامین لوازم یدکی، معمولا خارج از مدار تولید هستند و همچنین بخشی از واحد‌های نیروگاهی در حال بهره‌برداری، عمدتا به خاطر مشکلات تامین لوازم یدکی، مشکلات فنی و عدم آماده بودن در حال حاضر در حال تولید نیستند.

 

فارس: چه تعداد نیروگاه به دلیل بدهی وزارت نیرو تعطیل شده و در حال حاضر فعالیتی ندارند؟

خلجی: تا آنجایی که به ما اعلام کردند هیچ کدام از نیروگاه‌ به دلیل بدهی وزارت نیرو تعطیل نیستد، هر چند طلبکار هستند اما توانستیم بخشی از بدهی را تامین کنیم که از لحاظ مالی با مشکل جدی مواجه نشوند ولی عمدتا مشکل نیروگاه‌ها فنی است نه مالی.

از این رو نیروگاه‌هایی که حتی قرارداد تضمینی با شرکت توزیع برق زنجان بسته‌اند در هیچ زمانی اعلام نکردند که به دلیل بدهی وزارت نیرو تولید نمی‌کنند، بلکه به دلیل مسائل فنی که در خود نیروگاه‌ها است در مدار تولید نیستند، اما اطلاعاتی که از شرکت توانیر پی‌گیری شدیم امیدواریم که وزارت نیرو هم بخش عمده بدهی به این نیروگاه‌ها را حداکثر طی دو ماه آینده پرداخت کند.

این در حالی است که در حال حاضر کارسازی خوبی انجام شده است با این عنوان که میزان بدهی ظرفیت تولیدی برق شهریورماه پرداخت شده است و ظرفیت تولیدی دوماه بعد را به صورت نقدی طی چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

بنابراین مجموع این اقداماتی که از طرف شرکت توانیر در حال پیگیری است، شرکت توزیع برق زنجان بدهی چهار ماه آینده (سال ۱۴۰۰) را که میزان ظرفیت تولیدی که از طرف نیروگاه‌ها تحویل شرکت داده‌ شده است، باقی می‌‌ماند که این مقدار هم با توجه به شرایط خوبی که در بودجه دیده شده است و با مساعدت‌های دولت، امیدواریم که شرکت برق منطقه‌ای زنجان از لحاظ مالی به روز و کل بدهی‌ها تسویه شود.

 

فارس: این میزان بدهی چقدر است؟

خلجی: بخشی از بدهی پرداخت شده است، میزان تحویل ظرفیت برق تولیدی نیرو‌گاه‌ها به شرکت حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است که از این میزان حدود ۸۰ میلیارد تومان باقی مانده است، که این میزان بدهی از شهریورماه سال ۹۹ تا تیرماه سال ۱۴۰۰ باقیمانده است که امیدواریم طی چند ماه آینده تصویه شود.

 

فارس: چه میزان از برق تولیدی استان صرف مصارف صنعتی می‌شود؟

خلجی: این میزان مصرف برای استان زنجان و قزوین متفاوت است، ولی به طور متوسط ۵۰ درصد در حوزه صنعت و حدود ۱۸ درصد در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود اما اگر بخواهیم برق شرکت توزیع دو استان را حساب کنیم بالای ۷۰ درصد انرژی که شرکت برق منطقه‌ای زنجان منتقل می‌کند در حوزه تولید و صنعت مصرف می‌‌‌شود که این یکی از ویژگی‌های بارز استان می‌باشد که هر دو منطقه صنعتی است.

 

فارس: چند درصد از برق تولیدی شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان، در قزوین و زنجان مصرف می‌شود؟

خلجی: به هیچ وجه قابل محاسبه به صورت جداگانه نیست، چون یک شبکه‌ کاملا به هم پیوسته است، بنابراین میزان ظرفیت تولیدی که به شبکه منتقل می‌شود و آن میزان مصرفی که مورد نیاز است از شبکه برداشته می‌شود.

چرا که یک زمانی تولید کننده برق هستیم و به استان‌های دیگر منتقل می‌کنیم در یک زمانی هم دریافت کننده‌ هستیم و در یک برهه‌ای هم نقش انتقال کننده داریم، مثلا از برق تولیدی توسط استان گیلان را به آذربایحان منتقل می‌کنیم به همین دلیل نمی‌توان گفت که یک استانی تولید می‌کند و به استان دیگر انتقال می‌دهد و یا برعکس، چرا که شبکه برق سراسری یک شبکه به هم پیوسته است.

 

فارس: شنیده‌‌ایم برق منطقه‌ای زنجان بدهکاران بزرگی دارد، لطفا بفرمایید که این شرکت چه تعداد بدهکار دارد و مبلغ بدهی‌شان چقدر است؟

خلجی: بالاخره مشترکین صنعتی هزینه‌ میزان برقی که مصرف می‌کنند را باید پرداخت کنند تا شرکت بتواند بدهی پیمانکاران و تولیدکنندگان برق را پرداخت کند، این در حالی است که در حال حاضر فقط دو شرکت مشترک برق منطقه‌ای زنجان بخشی‌از بدهی‌شان را پرداخت نکرده‌اند که در حال پیگیری هستیم.

اما می‌توان گفت که در مجموع از لحاظ طلب و وصول مطالبات، شرکت شرایط بهتری دارد، این در حالی است که وضعیت همه شرکت‌ها به این شکل نیست، شرکت‌‌های توزیعی طلب بزرگی از مشترکین دارند و تا زمانی که این طلب‌ها وصول نشود با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد به طوری که نمی‌توانند مطالبات نیروگاه‌ها را برآورده و پرداخت کنند.

در حال حاضر وزارت نیرو ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، با وجود پایین بودن نرخ تعرفه‌ها اگر به موقع بدهی‌ها  پرداخت و یک موازنه ایجاد شود، شرکت‌ها هم می‌توانند خدمات بهتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

امسال با شرایط ویژه‌ای مواجه شدیم، افزایش مصرف بالای ۱۵ درصدی در کشور خارج از عرف شبکه برق منطقه‌ای بود، اما با هماهنگی‌های وزارت نیرو، شرکت توانیر، برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع این موضوع به خوبی مدیریت شد به طوری که در استان‌های قزوین و زنجان حداقل خاموشی بخش خانگی را داشتیم.

امیدواریم با کاهش دما از نیمه مرداد‌ماه که بار سرمایشی در کشور ما ۲۵ هزار مگاوات است، هر چند این میزان بار سرمایشی هم چندان مفید نیست، بتوانیم طبق روال عادی برق مصرفی حوزه‌های مختلف را تامین کنیم.

فارس: برق منطقه‌ای زنجان در مقایسه با دیگر مناطق از لحاظ تولید برق در چه وضعیتی قرار دارد و چقدر پیش‌بینی می‌کنید وضعیت از آن چیزی که است بهتر هم خواهد شد؟

خلجی: شرکت برق منطقه‌ای زنجان از لحاظ ظرفیت شبکه، قابلیت اطمینان شبکه، طراحی و برنامه‌ریزی بهتری که شبکه دارد جزو شرکت‌های خیلی خوب صنعت برق است که همیشه در شاخص‌ها جزو پنج شرکت برتر کشور هستیم.

از لحاظ تولید سه ساختگاه آمده در استان زنجان داریم که یکی از این ساختگاه‌ها نیروگاه زنجان ۴ در نزدیکی نیروگاه سلطانیه است و همچنین نیروگاه‌های یک و ۲ است.

با وجود برنامه‌ریزی‌های که سال گذشته انجام شد سعی کردیم نیروگاه گازی زنجان ۴ را به مدار آوریم، اما متاسفانه با محدودیت منابع مالی و تخصیص ارزی مواجه شدیم، این در حالی است که خط‌های انتقال این نیروگاه آماده است.

 نیروگاه زنجان یک که یک سرمایه‌گذار چینی دارد و بخشی از کارهای ساختمانی آن توسط سرمایه‌گذار داخلی انجام شد، اما متاسفانه به خاطر تحریم‌ها و مشکلاتی که در آن مقطع پیش آمد فعلا متوقف شده است، اما امیدواریم که با رفع تحریم‌ها در دولت آینده نیروگاه زنجان یک هم به بهره‌برداری برسد.

این در حالی است که بخشی از کار‌های این نیروگاه بویین زهرا در استان قزوین که به صورت دولتی احداث خواهد شد، هم انجام شده است فقط به محض حل شدن مشکل تامین زمین و تحویل آن، بر اساس هماهنگی‌ها، تخصیص‌های حرارتی این نیروگاه در حال انجام است که امیدواریم حداکثر ظرف دو سال آینده نیروگاه بویین زهرا که برای استان خیلی حیاتی است، با کیفیت و شرایط مطلوب وارد مدار شود.

 

فارس: امسال پیک مصرفی برق منطقه‌ای به چه عددی رسید؟

خلجی: پیش‌بینی که برای نیاز مصرف دو استان کرده بودیم بالای یک هزار و ۹۰۰ مگاوات بود، ولی تا به حال آن چیزی که اتفاق افتاد بالای یک هزار و ۷۰۰ مگاوات نیاز مصرف دو استان بود که یک هزار و ۵۰۰ مگاوات را توانستیم تامین کنیم و با اعمال محدودیت‌ها حدود ۳۵۰ مگاوات محدودیت داشتیم، با احتساب محدودیت‌ها در دو استان به همان نیاز مصرفی پیش‌بینی شده تقریبا رسیدیم و این میزان محدودیت و تعدیل مصرفی که انجام شد با هماهنگی و عقد تفاهم‌نامه با بخش صنایع و کشاورزی بود، این در حالی است که در بخش خانگی کمترین محدودیت را اعمال کردیم.

 

فارس:پیک مصرفی چه روزی بود و میزان آن چقدر بود؟

خلجی: پیک بار شرکت یک هزار و هزار و ۸۷۵ مگاوات در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ رخ داد.

 

فارس: تلفات شبکه برق منطقه‌ای زنجان چقدر است؟

خلجی: ببینید کل میانگین شبکه سراسری بالای 3 درصد است، ولی تلفات برق منطقه‌ای زنجان حدود 2 درصد است که خوشبختانه از نرم متوسط کشوری حداقل یک درصد پایین است، البته عاملی که تعیین کننده این تلفات است ساختار شبکه، گستردگی شبکه و نیز حوزه جغرافیایی هم در آن بی‌تاثیر نیست.

 

فارس: از برنامه‌های در دست اقدام شرکت برق منطقه‌ای برای سال ۱۴۰۰ بفرمایید؟

خلجی: در حوزه شبکه برنامه‌های پنج ساله داریم که این برنامه‌‌های پنج ساله تا ۱۴۰۳ به شرکت توانیر ارسال، مصوب و ابلاغ شده است، از این رو پروژه‌ها در حال برنامه‌ریزی است که بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر در حال مطالعه، عقد قرارداد و مناقصه است.

همچنین در بخش انتقال فوق توزیع در شهرک‌های صنعتی برنامه‌های خوبی در دو استان زنجان و قزوین داریم که امیدواریم حداکثر تا سه سال آینده توسعه این برنامه‌ها محقق شود.

اما از لحاظ نیروگاهی، نیروگاه زنجان ۲ و نیروگاه بویین زهرا جزو برنامه‌های جدی ما است، ۸۵ درصد از تجهیزات نیروگاه زنجان ۲ تامین شده است و بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم با بر طرف شدن مشکل منابع مالی واحد‌های گازی، این نیروگاه امسال وارد مدار شود، بنابراین نیروگاه زنجان ۲ با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات که دو واحد گازی آن ۳۸۰ خواهد بود به جز تامین مالی دو واحد‌ گازی، مشکل جدی برای برق داری امسال ندارد، این در حالی است که نیروگاه بویین زهرا در صورت تامین زمین و تحویل آن به مجری پروژه حداکثر تا دوسال آینده به مدار خواهد آمد.

امیدواریم که با رفع تحریم‌ها و با توجه به ظرفیت خوبی که دو استان زنجان و قزوین دارد  بتوانیم در حوزه نیروگاه‌های تجدید‌پذیر ( خورشیدی و بادی) ظرفیت‌های خوبی را داشته باشیم، چرا که دنیا هم تمرکز بر روی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دارد و کشور ما هم باید به طور جدی این موضوع را در اولویت کاری خود قراردهد.

این در حالی است که دو مانع بر سر این راه است یکی بحث‌ اقتصادی تحریم‌ها و دیگری بحث نرخ‌ها است که وزارت نیرو نرخ‌های خوبی را درنظر گرفته است، از این رو این موضوع بیشتر کمک دولت و مجلس را می‌طلبد.

 

فارس: ظرفیت استان زنجان برای نیروگاه‌های بادی و خورشیدی چه میزان است و میزان برق تولیدی استان از این نیروگاه‌ها چه قدر است؟

خلجی: ظرفیت‌سنجی که در استان انجام شده است می‌توان گفت بیش از ۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه بادی و خورشیدی را در دو استان را داریم اما در حال حاضر در  مجموع ۱۷۰ مگاوات در منطقه از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در حال بهره‌برداری هستیم.

 

فارس: مشوق‌های وزارت نیرو و شرکت برق منطقه‌ای برای کسانی که علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در حوزه نیروه‌گاه‌های تجدیدپذیر هستند، بفرمایید؟

خلجی: وزارت نیرو اقداماتی که  در این زمینه انجام داده است عبارتند از:
 ۱) اصلاح نرخ، که بخشی از این اصلاح نرخ انجام شده است ولی باز درصدد هستیم تا دوباره اصلاح نرخ انجام شود.
۲) پرداخت مطالبات، خوشبختانه در بودجه سال جاری برای این نیروگاه‌ها ظرفیت‌های خوبی دیده شده است و به نظر می‌رسد که برای پرداخت مطالباتشان هیچ مشکلی نخواهد بود.
۳) وضعیت اقتصادی، شرایط اقتصادی کشور باید از لحاظ امکان‌سنجی و توجیح اقتصادی به‌ گونه‌ای باشد تا سرمایه‌گذار در حوزه نیروگاه‌های تجدید‌پذیر هم بتواند سرمایه‌گذاری‌کند. بنابراین اگر این موضوعات حل و فصل شود سرمایه‌گذاران زیادی در این حوزه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

 

فارس: سخن پایانی...

خلجی: ضمن تشکر از شما و همه همکاران در خبرگزاری فارس که همراهی‌های لازم را در حوزه صنعت برق، برای استفاده درست و مطلوب از این نعمت خدادادی را به سمع و نظر مردم شریف استان می‌رسانند، از مردم استان درخواست می‌کنم، این دو هفته پیش‌رو را در مصرف برق رعایت کنند تا باری از دوش مصرف برق در استان و حتی کشور برداشته شود.

انتهای پیام/۷۳۰۲۱/ق/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول