اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گردش مجازی در تخت فولاد اصفهان، دومین قبرستان جهان تشیع

در این گزارش قصد داریم سفری مجازی به تخت فولاد اصفهان داشته باشیم، بالغ بر ۲۵۰۰ نفر از مشاهیر علمی، فکری، ادبی، هنری و ... در تخت فولاد مدفون هستند که بیشترین آن‌ها در حوزه علوم و معارف دینی، حکمت و فلسفه و عرفان قلمداد می‌شوند.

گردش مجازی در تخت فولاد اصفهان، دومین قبرستان جهان تشیع

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مجموعه‌های گورستانی که برحسب نیاز جامعه و فرهنگ و سنن دینی و اجتماعی، در هر دوره‌ای به گونه‌ای خاص ایجاد شده، با توجه به عناصر و شاخصه‌های فرهنگی ارزشمند خود، موید عظمت و شکوه فرهنگ و تمدن این سرزمین است.

از جمله عناصر مهم و قابل توجه در بررسی فرهنگ و تاریخ شهر اصفهان نیز، مقابر و آرامگاه‌های بزرگان است که به عنوان بخشی از بافت شهری، ارتباط تنگاتنگی با تاریخ، اندیشه، هنر و ادب این شهر دارد؛ از گذشته‌های دور هر محله قبرستانی برای خود داشته از جمله آبخشان، سنبلستان، شاه‌میرحمزه، طوقچی و از همه مهم‌تر تخت فولاد که نسبت به دیگر قبرستان‌های اصفهان از مرتبه و جایگاهی ویژه برخوردار است و پس از وادی‌السلام در نجف اشرف، شریف‌ترین و شکوه‌مندترین مزار جهان تشیع به شمار می‌آید.

تخت فولاد، نامی که امروز به این مزارستان تاریخی اطلاق می‌شود به دلیل وجود تخت سنگی پولاد دیلمی از سرداران نامی اصفهان در زمان آل بویه و وجود مزار عارف نامی قرن دهم، بابافولاد حلوایی است، قدیمی‌ترین آثار به دست آمده از تخت فولاد مربوط به قرن چهارم هجری و دوران آل بویه است.

تخت فولاد یکی از بی‌نظیرترین گورستان‌ها با تمام شاخصه‌های معماری و هنری یک مجموعه کامل آرامگاهی به شمار می‌رود؛ بناهای معماری با سبک‌های متنوع از دوره‌های مختلف تاریخی که عمدتاً بناهای آرامگاهی را شامل می‌شوند با تزئینات عالی کاشی‌کاری، گچ‌بری و...همچون بقعه‌های بابارکن‌الدین، خاتون‌آبادی، خوانساری و... است.

 

مساجد، آب‌انبارها، کاروان‌سرا‌، سقاخانه و دیگر عناصر معماری از جمله مسجد رکن‌الملک، بنای دوره قاجار و آب‌انبار کازرونی است که هر کدام با جلوه‌ای خاص خود را می‌نمایاند؛ همچنین حجاری در تخت فولاد، نمودی خاص دارد و سنگ مزارهای بسیاری از قدرت قلم استاد سنگ‌تراش، به طرح و نقش‌های بی‌نظیر و ظریف مزین شده است، خوشنویسی نیز از دیگر هنرهایی است که در کتیبه‌های بناها و الواح قبور، تخت فولاد را به موزه خط و خوشنویسی تبدیل کرده است.

مقام معظم رهبری در جمله‌ای خاطرنشان کردند که بزرگانی که در تاریخ فقه و فلسفه و عرفان و حدیث ما برای آن‌ها نظیری نمی‌شود یافت یا کم‌تر می‌شود یافت همه پرورش‌یافتگان اصفهان بودند؛ بنابر تحقیقات به عمل آمده بالغ بر ۲۵۰۰ نفر از مشاهیر علمی، فکری، ادبی، هنری و ... در تخت فولاد مدفون هستند که بیشترین آن‌ها در حوزه علوم و معارف دینی، حکمت و فلسفه و عرفان قلم‌داد می‌شوند ازجمله آن‌ها می‌توان به بهاالدین فاضل اصفهانی، میرزا رفیعای نائینی، محقق آقاحسین خوانساری، میرزا محمدحسن جابری انصاری و...اشاره کرد.

 

لسان‌الارض، قدیمی‌ترین و متبرک‌ترین بخش تخت فولاد است که تکیه‌ای به همین نام در منتهی‌الیه شرق تخت فولاد وجود دارد، مشهور است که این زمین سخن گفته و قدیمی‌ترین مدفون در تخت فولاد به نام یوشع‌ نبی از بزرگان بنی‌اسرائیل در آن دفن است.

در زمینه شعر و ادب نیز تخت فولاد علاوه بر آن‌که خود عرصه‌ای وسیع برای تجلی شعر و ادب است و اشعاری زیبا در قالب ماده تاریخ وفات و...بر روی سنگ مزارها جاودانه گردیده، شعرا و ادیبان بسیاری از جمله آقا محمدکاظم واله، میرزاعبدالباقی طبیب اصفهانی، جلال‌الدین همایی و...در آن مدفون هستند.

پس از شهادت آیت‌الله شمس‌آبادی در فروردین ۱۳۵۵ و دفن ایشان در این بخش از تخت فولاد، شکل‌گیری گلستان شهدا رقم خورد و پس از آن با دفن شهدای انقلاب اسلامی گسترش یافت.

مزار بابارکن‌الدین که از زمان صفویه به علت مکاشفه‌ای که شیخ‌بهایی بر سر مزار عارف نامی مسعودبن عبدالله بیضاوی معروف به بابارکن‌الدین متوفی سال ۷۶۹ ه ق داشته است، این نام روی بخش وسیعی از گورستان عمومی اصفهان در عهد صفوی تخت فولاد اطلاق شده و حتی پل خواجو که محل دسترسی مردم به قبرستان بوده، پل بابارکن‌الدین نامیده می‌شده است.

 

 

شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن تخت فولاد آگاهی خود را در خصوص این مکان بالا ببرید؛ اپلیکیشن تخت فولاد شامل اطلاعات بیش از ۱۰۰۰ نفر از مفاخر و مشاهیر برجسته آرمیده در تخت فولاد در قالب زندگی‌نامه، حکایات، گالری، صوت و عکس است و ازجمله  ویژگی‌های آن قابلیت جستجو و مسیریابی تکایا و مشاهیر، معرفی کامل موزه‌ها، اخبار و اطلاعات مجموعه، دانلود نقشه‌های گردشگری است، نرم افزار حاضر به معرفی مشاهیر مدفون در این قبرستان و جلوه های هنری و معماری آن پرداخته است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/ر۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول