اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سرنوشت کارآفرین اسپانیایی و پروژه ناتمام فرآوری زعفران در تربت حیدریه

نماینده اسبق مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از پایان تلخ کارآفرین و تاجر اسپانیایی و‌ مجتمع فرآوری و صادرات زعفران «گلوبال» پرده برداشت.

سرنوشت کارآفرین اسپانیایی و پروژه ناتمام فرآوری زعفران در تربت حیدریه

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت حیدریه گفت: یکی از محصولاتی که هم میان دولتی‌ها و هم در بین مجلسی‌ها جایگاهش تا امروز مورد غفلت واقع شده، زعفران است.

نماینده اسبق مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اهمیت این ادعا زمانی بیشتر مشخص می‌شود که همگان بدانند اگر شناخت درستی روی این محصول صورت می‌گرفت، مسؤولان بالادستی نظام درمی‌یافتند زعفران در مقایسه با نفت خام هزینه تولید بسیار ناچیز و در عین حال سودآوری بسیار بیشتری با خود به همراه دارد.

وی افزود: فقدان این درک درست از زعفران تا امروز موجب شده تا مجلس، دولت و بخش خصوصی به یک اجماع واحد و به تبع آن ارائه یک برنامه جامع، مدون، همراه با یک پشتوانه قانونی و ضمانت اجرایی نرسند.

رضایی در پاسخ به این سؤال که خود او در دوره هشتم مجلس و‌ در کسوت نماینده این خطه، چه گامی برای سامان‌دهی زعفران برداشته است، بیان کرد: هر چند به دلیل شغلم یعنی قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تخصصم در حوزه ساخت‌وساز، عضو کمیسیون عمران و در منطقه تربت‌ حیدریه مشغول توسعه عمرانی بودم، اما در عین حال یک کار بزرگ برای زعفران تربت‌ حیدریه انجام دادم و آن این‌که پای یک کارآفرین اهل اسپانیا به نام «آنتونیوپینا گالینا» را به این خطه باز کردم.

نماینده مردم تربت حیدریه در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی افزود: آنتونیو اتفاقا در حوزه زعفران به تجارت مشغول بود و با کمک شریک ایرانی خود که در مشهد دست‌اندرکار زعفران است، خشت بنای مجتمع فرآوری و صادرات زعفران «گلوبال» را در منطقه آبرود تربت‌ حیدریه بنا نهادند.

وی گفت: هدف از ایجاد این مجتمع اقتصادی، پیشگیری از فروش فله‌ای زعفران و در مقابل فرآوری و صادرات این محصول در قالب بسته‌بندی استاندارد بود که متأسفانه محقق نشد.   

رضایی افزود: آنتونیو مدعی بود تجهیزاتی که وارد ایران کرده، نمونه‌اش حتی در اسپانیا هم وجود ندارد و اتفاقا درست هم گفته بود، اما شریک ایرانی‌ با وی خوب کار نکرد و در نتیجه با هم به اختلاف رسیدند.

نماینده اسبق مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این‌ها حتی از بانک کشاورزی تسهیلاتی به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال دریافت کردند و بعدها به ۳۰ میلیارد ریال رسید که بازپرداختش به تأخیر افتاد و کار ناتمام باقی ماند و این تاجر اسپانیایی برای احقاق حقوق خود دیگر نتوانست به ایران بازگردد.

وی بیان کرد: کار آنتونیو و شریک ایرانی‌اش به دادگاه کشید و متأسفانه این بنده خدا چون غیرایرانی بود، نتوانست در محاکم قضایی ایران از حقوق خود دفاع کند و از سوی دیگر دوره نمایندگی من نیز تمام شد و نتوانستم بینشان پادرمیانی کنم و خلاصه آنکه این مجتمع بزرگ صنعتی هنوز عقیم مانده و حتی به‌خاطر دارم شریک ایرانی آنتونیو قصد داشت در حراج بانک برای دریافت مطالبات، گلوبال را برای خودش بردارد!

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول