اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دمای بیش از حد نرمال اصفهان تا پایان تابستان/ بارش‌های پاییزی با تأخیر آغاز می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بررسی میزان میانگین دما تا پایان تابستان ۱۴۰۰ همچنان نشان می‌دهد که افزایش قابل ملاحظه دما در اکثر مناطق استان بین ۲ تا ۳ درجه فراتر از حد نرمال است.

دمای بیش از حد نرمال اصفهان تا پایان تابستان/ بارش‌های پاییزی با تأخیر آغاز می‌شود

منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به افزایش دمای هوای استان اظهار داشت: بررسی الگوهای جوی و خروجی مدل‌های فصلی بیانگر استمرار الگوهای گرم تابستانی طی ماه‌های تابستان ۱۴۰۰ در استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این شرایط به سبب تقویت مرکز پر ارتفاع جنب حاره‌ای در لایه‌های میانی جو است، افزود: الگوی جو مذکور سبب افزایش محسوس دما فراتر از نرمال در اکثر مناطق استان طی ماه‌های تیر و مرداد است، این افزایش دما در شمال، غرب، جنوب و مرکز استان بیشتر و بین ۲ تا ۳ درجه است و بیشتر در بیشینه دما است.

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت خشکسالی استان اصفهان در یک دوره ۱۰ ساله بیانگر افزایش خشکسالی در استان است به نحوی که حدود ۹۸ درصد استان مواجه با خشکسالی است، گفت: بررسی میزان میانگین دما تا پایان تابستان ۱۴۰۰ همچنان نشان می‌دهد که افزایش قابل ملاحظه دما در اکثر مناطق استان به ویژه در شمال، غرب، سرچشمه آبی زایند‌ه‌رود، مناطق مرکزی بین ۲ تا ۳ درجه فراتر از حد نرمال است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه خروجی مدل‌های فصلی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییزی با تأخیر آغاز می‌شود و شرایط کم بارشی تا نیمه اول پاییز در استان ادامه دارد، عنوان کرد: حجم سد زاینده‌رود ۳۳۱ میلیون مترمکعب است و ۷۳ درصد حجم سد خالی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: همه مخازن سدهای استان نسبت به بلندمدت بیش از ۵۵ درصد کاهش حجم دارند و بارندگی استان در بالادست بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است، این شرایط سبب شده بیش از ۳۲۰ روستای استان آبرسانی سیار انجام شود، و طرح‌های آبرسانی اصفهان بزرگ که ۳۸۰ روستا و ۵۷ شهر در آن است، ساکنان این مناطق طی خرداد و تیر مواجه با قطعی آب شدند.

وی با اشاره به اینکه در استان بیش از ۵۰ نقطه آبرسانی سیار می‌شود و ۴.۳ مترمکعب طرح آبرسانی اصفهان بزرگ با کمبود آب مواجه است، اضافه کرد: ۳۵ هزار هکتار از باغات استان تحت تأثیر کم آبی قرار دارد، ۲۰ هزار هکتار آن نیاز اضطراری آب داشت که زاینده‌رود برای تامین اضطراری آب باغات ۱۰ روز بازگشایی شد اما تأثیری بر روی چاه‌ها نداشت به خاطر اینکه چاه‌ها باید ماه‌ها آب در رودخانه جریان داشته باشد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه ۳۰۰ نقطه عشایری با تانکر آبرسانی می‌شود، ادامه داد: ۲.۵ میلیارد تومان برای تأمین آب و علوفه در اختیار محیط زیست استان قرار گرفت تا ۴۴ هزار رأس گونه جانوری که در یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های محیط زیست حضور دارند، تغذیه شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه وقوع حریق از اثرات خشکسالی است، گفت: از اول سال تاکنون در استان اصفهان ۱۱۷ هکتار بر اثر حریق مراتع و باغات طعمه حریق شد.

وی با اشاره به اینکه هجوم ملخ ها و آفات نباتی نیز از دیگر عواقب خشکسالی است، بیان کرد: امسال ۶ هزار ۵۰۰ هکتار مبارزه با ملخ و حدود ۶۰ هزار هکتار مبارزه با سن غلات در استان انجام شد.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه ۴۷ هزار هکتار وسعت تالاب گاوخونی است و ۹۸ درصد آن خشک است، خاطرنشان کرد: خشکی تالاب سبب به وجود آمدن کانون‌های گرد و غبار شده است، از اول سال تاکنون به دلیل شرایط جوی و وزش بادهای تابستانی و بهاری خیزش گرد و غبار را از کانون‌ها در سطح استان داشته‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به علت شرایط خشکسالی و افزایش کانون‌های گرد و غبار و وزش باد از اول سال تاکنون ۸۳ روز سالم و ۴۱ روز ناسالم در اصفهان داشته‌ایم، برای پیشگیری و کنترل فرونشست زمین و اثرات خشکسالی نیاز است وزارت نیرو در راستای اجرای طرح احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و احیای حق‌آبه‌ها اقدام کند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول