اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

درگیری جدید مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان

بین تاجیکستان و قرقیزستان درگیری جدید مرزی رخ داد که یک زخمی بر جای گذاشت.

درگیری جدید مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بین تاجیکستان و قرقیزستان درگیری جدید مرزی رخ داد که یک نفر زخمی به جای گذاشت.

بنابر بیانیه بخش مطبوعاتی نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان، در تاریخ 24 ژوئیه سال جاری میلادی طبق توافق دو جانبه روسای شوراهای روستایی «چارکوه» شهر «اسفره» تاجیکستان و «آق سای» ناحیه «باتکن» قرقیزستان، ساکنان شهر اسفره اقدام به تمیزکاری در محل مرزی «قم مزار» کردند که متعلق به شورای روستایی چارکوه است.

اما در پی آغاز این اقدام، 20 نفر از ساکنان روستای «کاکتاش» ناحیه باتکن قرقیزستان به این محل مرزی نزدیک و با آنها وارد درگیری لفظی شدند. سپس آنها اقدام به پرتاب سنگ به طرف شهروندان تاجیکستان کردند.

بنابر تایید این منبع، مرزبانان دو کشور به منظور حل این درگیری در محل حادثه حاضر شدند. مرزبانان قرقیزستان برخلاف توافقات قبلا صورت گرفته، از اقدامات غیرقانونی ساکنان روستای کاکتاش حمایت کرده و به سوی شهروندان و مرزبانان تاجیک شلیک کردند. مرزبانان تاجیک نیز در پاسخ به اقدامات غیر قانونی طرف قرقیزستان آتش گشودند.

مرکز مطبوعاتی نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای شهروندان تاجیکستان را مقصر به اقدام در منطقه «متعلق به خاک قرقیزستان» دانسته است.

در این اطلاعیه گفته شده است که شهروندان تاجیکستان به طرف قرقیزی سنگ پرتاب کردند که به منظور حمایت از خود، مرزبانان قرقیزی اقدام به شلیک کردند.

طرف تاجیک ادعای طرف قرقیزی مبنی بر تعلق منطقه «قم مزار» به قرقیزستان را فاقد هرگونه مبنای قانونی خوانده و تاکید کرده است که بر اساس اسناد مرزبندی ملی سال‌های 1924-1927 و موافقت نامه کمیسیون هم پایه سال 1989، محل قم مزار به طور کامل متعلق به تاجیکستان است.

در ادامه بیانیه طرف تاجیک آمده است: نتیجه گیری عجولانه و همزمان نادیده گرفتن هنجارهای قانونی منطبق با الزامات روابط بین المللی مربوط به وابستگی سرزمینی و همچنین انتشار بیانیه‌های عجولانه یک جانبه در مورد دلایل درگیری‌های مرزی در رسانه‌ها، هرگز به نفع درک صحیح از شرایط نبوده و اعتماد طرفین را از بین می‌برد. علاوه بر آن، نمایندگان نیروهای مرزبانی قرقیزستان برخلاف مفاد بند 6 پروتکل نشست روسای کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و قرقیزستان در مورد تحدید حدود و علامت گذاری مرز دولتی مورخ 5 ژوئیه سال 2021، بدون هماهنگی با طرف تاجیک اقدام به پخش اطلاعات یک جانبه کردند.

در بخش پایانی این بیانیه گفته شده است که موضوع درگیری جدید بین دو طرف، مورد بررسی  نمایندگان رسمی مقامات مربوطه تاجیکستان و قرقیزستان قرار گرفته است.

در حالی که نیروهای مرزبانی تاجیک و قرقیز تلفات جانی یا زخمی شدن نظامیان و شهروندان طرف‌های خود گزارش نداده‌اند، رسانه‌های محلی تاجیکستان مدعی شده‌اند که یک سرباز تاجیک بر اثر درگیری روز گذشته زخمی و به بیمارستان شهر «اسفره» منتقل شده است. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول