اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اختراع دستگاه اصلاح‌کننده خواص هیدروکلوییدهای غذایی

دستگاه اصلاح‌کننده خواص هیدروکلوییدهای غذایی با بهره­‌گیری از روش پلاسمای غیر­حرارتی توسط اعضای مرکز تحقیقات سلامت غذایی دانشگاه علوم پزشکی ستان سمنان اختراع شد.

اختراع دستگاه اصلاح‌کننده خواص هیدروکلوییدهای غذایی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، به همت محققان مرکز تحقیقات سلامت غذایی (نمک) دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان، دستگاه اصلاح‌کننده خواص هیدروکلوییدهای غذایی با بهره‌گیری از روش پلاسمای غیر­حرارتی ساخته شد و در مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اختراعات کشور به ثبت رسید.

پرویز کوخایی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از فعالیت‌های مرکز تحقیقات سلامت غذایی (نمک) در راستای توسعه فناوری و انجام طرح‌های تحقیقاتی محصول محور و تبدیل ایده به پدیده، تقدیر کرد و انجام پژوهش در حوزه سلامت غذایی را راهی برای نیل به ارتقای ایمنی و سلامت غذایی کشور دانست. 

آنا عبدالشاهی، رئیس مرکز تحقیقات سلامت غذایی (نمک) نیز در مورد ثبت این اختراع بیان کرد: این دستگاه حاصل انجام طرح فناورانه بهداد شکرالهی و آنا عبدالشاهی به عنوان مجریان طرح و لیلا منجذب مرودشتی، علیرضا عمادی، آرزو عباسی مایوان به عنوان همکاران طرح در زمینه اصلاح و بهبود ویژگی‌های هیدروکلوییدها توسط پلاسمای سرد اتمسفری است که در صنایع غذایی، داروسازی و شیمیایی کاربرد دارد.

وی افزود: اختراع مذکور دارای قابلیت‌های تنظیم ولتاژ، تنظیم فرکانس، تنطیم فاصله ‏در دمای معمولی از هوا  و نیز در صورت نیاز از سایر گازهای دوست‌دار محیط ‏زیست است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت غذایی (نمک) بیان کرد: گونه‌های فعال تولید شده توسط دستگاه دارای خاصیت اصلاح‌کنندگی و ضدعفونی کنندگی بسیار بالاتری نسبت به مواد شیمیایی ‏مخرب محیط زیست مورد استفاده ‏در حال حاضر دارد و می‌تواند به عنوان ابزاری ‏مفید، جایگزین آنها شود.

عبدالشاهی در مورد اهمیت هیدروکلوئیدها در صنایع غذایی و دارویی گفت: هیدروکلوئیدها به عنوان پایدار کننده، امولسیفایر، عامل چسبندگی و بهبود دهنده استفاده می‌شوند.

وی ادامه داد: پلاسمای غیرحرارتی تکنولوژی نوینی است که می‌توان با استفاده از آن، گروه‌های عاملی مختلف را بر سطوح مواد نشاند و از تأثیر اکسیداسیون جزیی آن بر ترکیبات غذایی و بهبود ویژگی‌های نهایی فراورده‌های غذایی، استفاده کرد.  

رئیس مرکز تحقیقات سلامت غذایی (نمک) گفت: با استفاده از این دستگاه قادر خواهیم بود که هیدروکلوییدها را اصلاح کرده و به کاربرد این ترکیبات تنوع بخشید.

عبدالشاهی افزود: همچنین با بهره‌مندی از منابع بومی گامی بزرگ در جهت جلوگیری از خروج ارز برای خرید این مواد اولیه پرکاربرد برداشت و از مزایای این دستگاه می‌توان به کارایی بالا، سریع و غیر حرارتی، امکان استفاده از گازهای مختلف (هوا، اکسیژن، هلیم، نیتروژن)، امکان تغییرات ولتاژ و توان دستگاه بسته به نوع ماده اشاره کرد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول