اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

150 میلیارد تومان خسارت خشکسالی مصوب شد/ وزارت نیرو حق‌آبه تالاب‌ها را تامین کند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مبلغ یک هزارو 150 میلیارد تومان برای خسارت‌های ناشی از خشکسالی مصوب شد، گفت: با قاطعیت می‌گویم خسارت دامدارانی که دامشان در اثر خشکسالی تلف و یا آسیب دیده باشد در حد خرید دام جایگیزن پرداخت خواهد شد.

150 میلیارد تومان خسارت خشکسالی مصوب شد/ وزارت نیرو حق‌آبه تالاب‌ها را تامین کند

به گزارش خبرگزاری فاری از اهواز، پیش از ظهر امروز اسحاق جهانگیری در نشست مشترک شورای هماهنگی مدیریت بحران و شورای کشاورزی استان، با بیان اینکه میزان شلتوک‌کاری در استان در این فصل و با این ذخایر آبی که داریم زیاد است، اظهار کرد: قضیه شلتوک‌کاری را نمی‌توان با امر و نهی از مرکز حل کرد چرا که کشاورزان به دنبال منفعت اقتصادی از زمین‌های خود هستند، بنابراین وزارت کشاورزی موظف است مطلوبترین کشت متناسب با هر منطقه‌ای را معرفی کند.

وی با بیان اینکه کشت شلتوک هیچ سالی در خوزستان صفر نشده‌ است، افزود: اولویت کشت شلتوک با کسانی است که مساحت کمی را کشت می‌کنند مثلاً کشاورزی فقط با دو هکتار زمین و کشت شلتوک زندگی خود را می‌گذراند اما دیگری یک هزار هکتار دارد که در این مقطع تامین آب آن سخت است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: با کاشت شلتوک سبب شدیم آب به هور نرسد  و برخی دامداران گاومیش‌های خود را از دست بدهند، قطعاً مردم خوزستان این شرایط را نخواهند پذیرفت.

جهانگیری به نقل از آمار سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه 800 هزار هکتار کشت پاییزی خوزستان است، بیان کرد: وزارت نیرو باید برای این  میزان از کشاورزی آب را تامین کند ضمن اینکه به مردم اطمینان می‌دهم آب برای کشت تابستانه، پاییزه و از همه مهمتر آب شرب در شهر و روستا فراهم می‌شود.

وی  با اشاره به انتقاداتی که در خصوص صنعت سدسازی می‌شود، عنوان کرد: بنده نمی‌گویم سدسازی خوب یا بد است اما در سیل سال 98  اگر سدها نبودند تقریباً  می‌توان گفت خوزستانی باقی نمی‌ماند به ویژه در سد دز که  هشن هزار متر مکعب در ثانیه آب وارد آن می‌شد.

جهانگیری با اشاره به زهاب‌هایی که وارد رودخانه کارون می‌شود، گفت: از الان باید به فکر آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر باشیم چرا که در قطعی  به دلیل ورد زهاب به رودخانه برای تامین آب این دو شهر مشکل داریم.

وی افزود: چرا که مردم این شهرها هم با مشکل پس‌زدگی آب از خلیج فارس مواجه هستند و EC آب بسیار بالا می‌رود.

جهانگیری با بیان اینکه مبلغ یک هزارو 150 میلیارد تومان برای خسارت‌های  ناشی از خشکسالی مصوب شد، عنوان کرد: با قاطعیت می‌گویم خسارت دامدارانی که دامشان در اثر خشکسالی تلف و یا آسیب دیده باشد در حد خرید دام جایگزین پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بازدید از روستاهای اهواز، شوش و مسیر دزفول مردم به بنده گفتند هنوز خسارت‌های سیل 98 را دریافت نکردند، گفت: پس از طرح این مساله با سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ 30 میلیارد  ریال برای خسارت‌های ناشی از سیل 98 مصوب شد که 50 درصد آن تخصیص داده شد.

جهانگیری بیان کرد: اکنون در شرایط اقتصادی به سر می‌بریم که نفت که بزرگترین منبع درآمدی ما بوده سهم آن در بودجه کم  شده و با محدودیت‌های زیادی روبرو هستیم.

وی با اشاره به مصوبه  سال 96 در خصوص حل مسائل آب و فاضلاب 28 شهر استان خوزستان، عنوان کرد: در این مصوبه فایناس را نیز مشخص کرده بودیم، البته این را هم عنوان کردم اگر فایناس به هر دلیلی نشد از منابع صندوق توسعه ملی و اگر نشد از منابع جدیدی برای اجرای این مصوبه استفاده کنیم.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت دادن حقابه تالاب‌ها در زندگی مردم، گفت: حیاب تالاب به حیات همه مردم بسته است به همین  دلیل وزارت نیرو باید حقابه تالاب‌ها را تامین کند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول