اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

مسائل مهم خارگ روی میز مجلسی‌ها/ از توزیع ناعادلانه حق آلایندگی تا طرح جامع شهری

جمعی از شهروندان مطالبه‌گر جزیره خارگ با حضور در مجلس شورای اسلامی، در دیدار با چندی از نمایندگان استان و اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ضمن طرح برخی از مسائل و مشکلات شاخص و مهم شهر و شهروندان خارگ، خواستار ورود و پیگیری آنها در جهت حل و کاهش مشکلات شدند.

مسائل مهم خارگ روی میز مجلسی‌ها/ از توزیع ناعادلانه حق آلایندگی تا طرح جامع شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از جزیره خارگ، جمعی از شهروندان مطالبه‌گر جزیره خارگ با حضور در مجلس شورای اسلامی، در دیدار با چندی از نمایندگان استان و اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ضمن طرح برخی از مسائل و مشکلات شاخص و مهم شهر و شهروندان خارگ، خواستار ورود و پیگیری آنها در جهت حل و کاهش مشکلات شدند. 

در این دیدار حسین باغبان و محمدمتین افراسیابی و فرزانه علاسوند با بیان برخی از مشکلات شهر خارگ از جمله توزیع ناعادلانه حق آلایندگی شهر خارگ، عدم برخورداری خارگ از تجهیزات و امکانات تخصصی پزشکی، طرح جامع شهری، مطالبات صیادان خارگ، نوسازی ناوگان دریایی خارگ به ویژه خط خارگ به گناوه و بالعکس، عدم احتساب خارگ به عنوان منطقه جنگی و مشکلات پیرامونی آن و حذف ناعادلانه حق نوار مرزی فرهنگیان خارگ، خواستار ورود جدی نمایندگان مردم در خانه ملت و طرح این موضوعات در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی شدند.

نگین خلیج فارس محروم از امکانات اولیه

در دیدار شهروندان خارگ با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، حسین باغبان ضمن تقدیر از مساعدت ایشان که در سفر گذشته شهروندان خارگ پیگیر اجرایی‌سازی برخی از مطالبات شهروندان خارگ بود با طرح موضوع‌ عدم احتساب خارگ به عنوان منطقه جنگی و حق نوارمرزی فرهنگیان خارگ اظهار داشت: جزیره خارگ علی رغم اینکه به واسطه جایگاه مهم خود به عنوان قلب اقتصاد ایران شناخته می‌شود و نقش مهمی در درآمدزایی و ارزآوری برای کشور عزیزمان دارد اما همچنان بسیاری از امکانات و حقوق اولیه از شهروندان خارگ دریغ شده است و امروز مردم خارگ خواهان این هستند تا مطالبه و ندای حق طلبی‌شان شنیده شود. 

باغبان افزود: حذف نوار مرزی فرهنگیان و عدم احتساب جزیره خارگ به عنوان منطقه جنگی در حالیکه همگان می‌دانند خارگ به تعداد روزهای جنگ بمباران شد و به نوعی خط مقدم اقتصادی کشور در ایام جنگ بود از جمله مواردی است که امیدواریم با دیدگاهی خاص مورد توجه قرار گیرد تا این حقوق تضییع شده شهروندان خارگ به شیوه‌ای مناسب و عملیاتی مورد مطالبه و پیگیری قرار گیرد. 

پیگیری مشکلات با رئیس مجلس

حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به رشادت‌های بی‌بدیل مردم خارگ در ایام هشت سال دفاع مقدس بر اهمیت توجه به نقاطی همچون جزیره خارگ اشاره کرد و قول مساعد داد تا با طرح موضوعات مورد اشاره شهروندان خارگ با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مطالبات شهروندان خارگ را پیگیری کند. 

در ادامه حاضرین در دیدار با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعضی از مسائل و مشکلات جزیره را به سمع و توجه آنها رساندند و خواستار مساعدت در حل مشکلات خارگ در کمیسیون‌های تخصصی شدند.

دست و پنجه کردن مردم خارگ با مشکلات متعدد

فرزانه علاسوند از بانوان مطالبه‌گر جزیره خارگ بی‌توجهی‌ها به مسائل و مشکلات مردم صبور خارگ را اجحاف در حق آنها دانست و خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس به این جزیره مهم و استراتژیک شد.

وی اظهار داشت: مردم جزیره خارگ از دیرباز به ویژه ایام انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به ایثار و از خودگذشتگی آوازه پیدا کرده‌اند اما متاسفانه با گذشت سالیان متمادی شاهد هستیم هنوز با مسائل و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. 

علاسوند افزود: عدم برخورداری از امکانات اولیه پزشکی همچون سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی، دندانپزشکی و… به علاوه هزینه‌های سنگین سفر به بیرون از جزیره برای شهروندان، گاهاً به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود اما متاسفانه علی رغم پیگیری‌های فراوان، شهروندان خارگ در این موارد مورد بی‌مهری قرار گرفته اند.

مشکلات فراوان تردد در خارگ

علاسوند ابراز داشت: مشکلات فراوان تردد در خارگ و شرایط سخت معیشتی اقشار مختلف جامعه از جمله قشر مظلوم صیادان و فرهنگیان نیز دشواری‌های زندگی در خارگ را دوچندان سخت کرده است و بسیاری را به مهاجرت از جزیره ناچار ساخته است که امیدواریم یک بار برای همیشه شاهد همت جدی مسؤولین در رفع مشکلات مردم خارگ باشیم.

در دیدار شهروندان مطالبه‌گر خارگ با عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ و عضو کمیسیون انرژی، محمدمتین افراسیابی از جوانان فعال جزیره با اشاره به بخشی از مشکلات و مطالبات به حق شهروندان خارگ اظهار داشت: همواره همگان به اهمیت ویژه و خاص اقتصادی جزیره خارگ اشاره و اشراف داشته اند.

نقض صریح قانون و کج سلیقگی‌ها علت بی‌بهره ماندن خارگ

وی افزود: حضور صنعت در کنار برکات فراوانی که برای کشورمان به همراه داشته است، مصائب و مشکلاتی را به ویژه در موضوع آلایندگی‌های زیست محیطی و بیماری‌های صعب العلاج ناشی از آن بر شهروندان نجیب جزیره تحمیل کرده است، اما متاسفانه نقض صریح قانون و کج سلیقگی‌های موجود سبب گشته است تا مردم از حق واقعی خود از عوارض آلایندگی بی‌بهره بمانند و کمتر از یک درصد از آن سهم داشته باشند که این موضوع همت جدی نمایندگان را می‌طلبد تا بالاخره با مساعدت و قدم خیر ایشان شاهد احقاق حق تضییع شده شهروندان خارگ باشیم.

این فعال اجتماعی گفت: در موضوع طرح جامع که به عنوان یک مطالبه مهم و جدی قلمداد می‌شود، شهروندان خارگ مجدانه خواستار این هستند تا از اجرایی‌سازی ناقص طرح جامع که آینده شهر و شهروندان خارگ را با خطری جدی و جبران ناپذیر رو به رو می‌سازد جلوگیری شود و با درنظرگیری آنچه که حق واقعی و مسلم شهروندان  خارگ است، این طرح مورد بازنگری اساسی قرار گیرد. 

رسیدگی به مشکلات خارگ همت جدی مسؤولین را می‌طلبد

عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ نیز اظهار داشت: رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم خارگ همت جدی مسؤولین را می‌طلبد که امید است تا با روی کار آمدن دولت انقلابی و همت همه جانبه شاهد توجه ویژه به نگین درخشان خلیج فارس باشیم. 

همچنین با رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام شده مقرر شد تا با انجام مکاتبات به طور خاص با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس و محسن فتحی دبیر کمیسیون بهداشت و درمان برخی دیگر از مطالبات شهروندان خارگ به ویژه در موضوع خرید دستگاه سی تی اسکن به خارگ مورد پیگیری قرار گیرد. 

گفتنی است پیش از این و پس از حضور شهروندان خارگ در مجلس شورای اسلامی، با رایزنی‌های متعدد مجوز تخصیص دستگاه سی تی اسکن به خارگ صادر شد و خرید آن هم اکنون به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است که امید است مورد توجه مسؤولین قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول