اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عید قربان؛ روز تمرین بندگی و به قربانگاه بردن منیت‌ها

عید سعید قربان، زیباترین فرصت اظهار بندگی و تمرین تسلیم پرودگار بودن در تمام عرصه‌ها و حضور با اطمینان در میدان پرتنش بندگی و تکرار تلاش برای دستیابی به مقام توکل و رضا است.

عید قربان؛ روز تمرین بندگی و به قربانگاه بردن منیت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، لحظه‌ها و روزها و ماه‌ها گذشت و هر کدام از ما در مقام بندگی، راه‌های بی‌شمار رسیدن به حقیقت و درک حضور در محضر خداوند خالق بودن را در حالی سپری کردیم که تمام اندوخته‌ها و تمرین‌های یک سال گذشته را، بدون تعارف و ترس، در ترازوی عدل و امتحان الهی ریخته و در روز عرفه به داشته‌ها و نداشته‌هایمان اقرار و اعتراف کردیم.

در روز عرفه، فرصت مرور هر آنچه گذشت را با تمام وجود و با اقرار تمام اعضا و جوارح مان غنیمت شمردیم، تا با اخلاص و صدق تمام، اسماعیل درونمآن را به قربانگاه بیاوریم.

معرفتی که در روز عرفه هر یک از ما با توجه به ظرف و ظرفیت وجودی ‌مان به آن رسیده‌ایم، ذخیره‌ای است برای مبارزه با من و منیت‌هایی که به هر دلیل و در هر کجای وجودمان رخنه کرده‌اند.

عید سعید قربان فرصت سرکشی به گم‌گوشه‌های وجود و یافتن و زدودن منیت‌ها است.

قربان روز به قربانگاه بردن تمناهای دست و پاگیری است که نه فقط من، بلکه در بسیاری از مناسبات اجتماعی و ... ما را نیز مشغول و احاطه می‌کند.

تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یکی از میدان‌هایی است که سربازان عقل و جهل نهفته در درون هر یک از ما، در آوردگاه وجود برای پیروزی و از میدان راندن دیگری، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند و چه بسا این تلاش منجر به حضور و رشد و پرورش اسماعیلی در درون باشد که مثل امروزی باید دست از داشتنش شسته و بدون فوت وقت او را در قربانگاه عشق سرببریم.

اسماعیل‌هایی که مصداقشان در بروز افکار افراد و بیان تمایلات و گرایش‌ها قابل تشخیص‌است و گاهی نیز با ژست روشنفکری و یا در هیبتی زاهدانه ظاهر می‌شوند.

اما قربانی کردن سنتی است که از دیرباز در استان فارس و کلان‌شهر شیراز نیز رواج داشته و نکته و درس مهمی که علاوه بر ذبح منیت‌ها و اسماعیل‌های درون، از این سنت باید بگیریم، پا گذاشتن بر خودبینی و درک شرایط به نفع خود است.

مردمداری و رسیدگی به امور نیازمندان و قربانی کردن برای رفع نیاز مستمندان یکی از آدابی است که بزرگان این شهر و دیار همواره به آن پایبند بوده‌اند، سنتی که شاید ناخواسته تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار گرفته و یا دست‌خوش خودبینی شده‌است.

نکته‌ای که علاوه بر قربانی کردن و گذشتن از علایق نفسانی باید یه آن بپردازیم، به کجا هدایت کردن این قربانی است و هدف از بیان این نکته هدایت و پیگیری مسیر قربانی، هم از لحاظ درونی و معنوی است و هم مادی.

با توجه به ماهیت قربانی، در چه مسیری صرف شدن آن نیز مهم است، اگر نفسانیات درون را قربانی کرده‌ایم باید آن را از دامنه وجود بیرون ریخته و جایی برای دفن آن در وجودمان اختصاص ندهیم، اگر از این مرحله گذار کرده‌ایم و چشم بر مادیات بسته و گوسفندی را به عنوان مصداق سر بریده ایم نیز، با رساندن اجزای این قربانی به نیازمندان واقعی، گامی مفید و بلند در مسیر برقراری عدالت برداریم تا همه، حتی به اندازه یک روز، به یک اندازه احساس برخورداری داشته باشند و با دریافت بسته‌های قربانی و با دعوت شدن به تفکر، ذکر الحمدلله در همه جا جاری شود.

قربان روز سپاسگذاری از پرودگار و به جا آوردن شکر فرصت بندگی یافتن است، فرصتی که گاه خواسته یا ناخواسته با مداخله احساسات ناسیونالیستی و حبس شدن در مرزهای مختلف، پایه‌های انسانیت و توجه به کرامت انسانی و ظرفیت بندگی و لیاقت عشق‌ورزی به معبود را نادیده می‌گیرد و با اعمال خودبرتربینی سربازان جهل را در حریم فردی و اجتماعی افراد به جان هم می‌اندازد.

قربان فرصتی است برای رشد، برای پا گذاشتن در پله‌های بالاتر، زمان حضور در پهنایی وسیع‌تر و نزدیک‌تر شدن به قاب‌ قوسینی که بنده‌ای با عنایت پروردگار فرصت حضور در آن را یافت.

قربان عید بندگی و روز جشن معرفت است، معرفتی که با معنویت عجین شده و شهر و روستا و شیراز و غیر آن در تجلی این معرفت نقشی ندارد.

معرفتی که مکان و زمان نقش مهمی در شکل‌گیری و تعریفش ندارد، معرفتی که منجر به دوسویه شدن مسیر عشق می‌شود.

معرفتی که محبت را از بالای شهر به جنوب و غرب و حاشیه می‌کشاند و در این ایام کرونایی چشم دل را بر درک واقعیت شرایط سخت، باز می‌کند. معرفتی که اگر نباشد، آثار سوء آن را در پسا کرونا و گذار از این مقطع زمانی می‌بینیم.

 معرفتی که دست افراد را در مسیر رسیدن به موقعیت‌های مختلف اجتماعی و شغلی و ... می‌گیرد.

معرفتی که حیات ابراهیمی را در جامعه ساری و جاری می‌کند و اطمینان و توکل را به رگ‌های خشکیده از حضور در زندان خواهش انتقال می‌دهد.

عید سعید قربان، آغازی است برای تطبیق داشته‌های درون و معنویت و اخلاق، با فرصت‌هایی که برای هر کدام از ما پیش خواهد آمد.

زیباترین اتفاق امروز رسیدن به مقام تسلیم و در نهایت جلب مقام رضاست که اگر غیر از این باشد سر بریدن هر گوسفندی ظلمی است بر طبیعت و قتلی است بی‌حاصل.

عید قربان، عید درک فرصت برای عبور از من و ورود به دهه ولایت و امامت و رساندن جان پاک به ژرفای غدیر بر همه حق جویان و حق‌طلبان و عشق‌مداران و بندگان راستین بیدار شده در این روز مبارک باد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول