به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، لحظهها و روزها و ماهها گذشت و هر کدام از ما در مقام بندگی، راههای بیشمار رسیدن به حقیقت و درک حضور در محضر خداوند خالق بودن را در حالی سپری کردیم که تمام اندوختهها و تمرینهای یک سال گذشته را، بدون تعارف و ترس، در ترازوی عدل و امتحان الهی ریخته و در روز عرفه به داشتهها و نداشتههایمان اقرار و اعتراف کردیم.
در روز عرفه، فرصت مرور هر آنچه گذشت را با تمام وجود و با اقرار تمام اعضا و جوارح مان غنیمت شمردیم، تا با اخلاص و صدق تمام، اسماعیل درونمآن را به قربانگاه بیاوریم.
معرفتی که در روز عرفه هر یک از ما با توجه به ظرف و ظرفیت وجودی مان به آن رسیدهایم، ذخیرهای است برای مبارزه با من و منیتهایی که به هر دلیل و در هر کجای وجودمان رخنه کردهاند.
عید سعید قربان فرصت سرکشی به گمگوشههای وجود و یافتن و زدودن منیتها است.
قربان روز به قربانگاه بردن تمناهای دست و پاگیری است که نه فقط من، بلکه در بسیاری از مناسبات اجتماعی و ... ما را نیز مشغول و احاطه میکند.
تصمیمسازی و تصمیمگیری یکی از میدانهایی است که سربازان عقل و جهل نهفته در درون هر یک از ما، در آوردگاه وجود برای پیروزی و از میدان راندن دیگری، تمام تلاش خود را به کار میگیرند و چه بسا این تلاش منجر به حضور و رشد و پرورش اسماعیلی در درون باشد که مثل امروزی باید دست از داشتنش شسته و بدون فوت وقت او را در قربانگاه عشق سرببریم.
اسماعیلهایی که مصداقشان در بروز افکار افراد و بیان تمایلات و گرایشها قابل تشخیصاست و گاهی نیز با ژست روشنفکری و یا در هیبتی زاهدانه ظاهر میشوند.
اما قربانی کردن سنتی است که از دیرباز در استان فارس و کلانشهر شیراز نیز رواج داشته و نکته و درس مهمی که علاوه بر ذبح منیتها و اسماعیلهای درون، از این سنت باید بگیریم، پا گذاشتن بر خودبینی و درک شرایط به نفع خود است.
مردمداری و رسیدگی به امور نیازمندان و قربانی کردن برای رفع نیاز مستمندان یکی از آدابی است که بزرگان این شهر و دیار همواره به آن پایبند بودهاند، سنتی که شاید ناخواسته تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار گرفته و یا دستخوش خودبینی شدهاست.
نکتهای که علاوه بر قربانی کردن و گذشتن از علایق نفسانی باید یه آن بپردازیم، به کجا هدایت کردن این قربانی است و هدف از بیان این نکته هدایت و پیگیری مسیر قربانی، هم از لحاظ درونی و معنوی است و هم مادی.
با توجه به ماهیت قربانی، در چه مسیری صرف شدن آن نیز مهم است، اگر نفسانیات درون را قربانی کردهایم باید آن را از دامنه وجود بیرون ریخته و جایی برای دفن آن در وجودمان اختصاص ندهیم، اگر از این مرحله گذار کردهایم و چشم بر مادیات بسته و گوسفندی را به عنوان مصداق سر بریده ایم نیز، با رساندن اجزای این قربانی به نیازمندان واقعی، گامی مفید و بلند در مسیر برقراری عدالت برداریم تا همه، حتی به اندازه یک روز، به یک اندازه احساس برخورداری داشته باشند و با دریافت بستههای قربانی و با دعوت شدن به تفکر، ذکر الحمدلله در همه جا جاری شود.
قربان روز سپاسگذاری از پرودگار و به جا آوردن شکر فرصت بندگی یافتن است، فرصتی که گاه خواسته یا ناخواسته با مداخله احساسات ناسیونالیستی و حبس شدن در مرزهای مختلف، پایههای انسانیت و توجه به کرامت انسانی و ظرفیت بندگی و لیاقت عشقورزی به معبود را نادیده میگیرد و با اعمال خودبرتربینی سربازان جهل را در حریم فردی و اجتماعی افراد به جان هم میاندازد.
قربان فرصتی است برای رشد، برای پا گذاشتن در پلههای بالاتر، زمان حضور در پهنایی وسیعتر و نزدیکتر شدن به قاب قوسینی که بندهای با عنایت پروردگار فرصت حضور در آن را یافت.
قربان عید بندگی و روز جشن معرفت است، معرفتی که با معنویت عجین شده و شهر و روستا و شیراز و غیر آن در تجلی این معرفت نقشی ندارد.
معرفتی که مکان و زمان نقش مهمی در شکلگیری و تعریفش ندارد، معرفتی که منجر به دوسویه شدن مسیر عشق میشود.
معرفتی که محبت را از بالای شهر به جنوب و غرب و حاشیه میکشاند و در این ایام کرونایی چشم دل را بر درک واقعیت شرایط سخت، باز میکند. معرفتی که اگر نباشد، آثار سوء آن را در پسا کرونا و گذار از این مقطع زمانی میبینیم.
معرفتی که دست افراد را در مسیر رسیدن به موقعیتهای مختلف اجتماعی و شغلی و ... میگیرد.
معرفتی که حیات ابراهیمی را در جامعه ساری و جاری میکند و اطمینان و توکل را به رگهای خشکیده از حضور در زندان خواهش انتقال میدهد.
عید سعید قربان، آغازی است برای تطبیق داشتههای درون و معنویت و اخلاق، با فرصتهایی که برای هر کدام از ما پیش خواهد آمد.
زیباترین اتفاق امروز رسیدن به مقام تسلیم و در نهایت جلب مقام رضاست که اگر غیر از این باشد سر بریدن هر گوسفندی ظلمی است بر طبیعت و قتلی است بیحاصل.
عید قربان، عید درک فرصت برای عبور از من و ورود به دهه ولایت و امامت و رساندن جان پاک به ژرفای غدیر بر همه حق جویان و حقطلبان و عشقمداران و بندگان راستین بیدار شده در این روز مبارک باد.
انتهای پیام/س