اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

تجمع هزاران نفری در وضعیت سخت کرونایی/ مسلمیه را می‌شد در هیأت‌ها برپا کرد

با وجود تعطیلی آیین مسلمیه در حرم سیدالکریم، در حالی این شب‌ها هزاران نفر با فراخوان برخی مداحان در شهرری تجمع می‌کنند که انتقال عزاداری‌ها در این شرایط کرونایی به هیأت‌های سطح شهر، راهکاری بود که باید مدنظر قرار می‌گرفت.

تجمع هزاران نفری در وضعیت سخت کرونایی/ مسلمیه را می‌شد در هیأت‌ها برپا کرد

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، پیش از فرارسیدن ایام عزاداری مسلمیه، مسئولان حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در یک اقدام پیش‌دستانه و قبل از اعلام ستاد کرونا، امسال نیز همچون سال گذشته اعلام کردند که به دلیل شرایط کرونایی، این عزاداری برگزار نمی‌شود. البته سال گذشته بنا بود مراسم عزاداری به صورت متمرکز از سوی هیأت رزمندگان اسلام در ضلع جنوبی حرم برگزار شود که در آخرین لحظات از سوی ستاد ملی مقابله با بیماری لغو شد.

چرا عزاداری سال گذشته لغو شد؟

علی اکبر مداحی، رئیس ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام به عنوان متولی مراسم مسلمیه در سال ۹۹ می‌گوید: «برای برگزاری مراسم مسلمیه با دکتر زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران جلسه داشتیم و ایشان برای ادامه ماجرا ما را به کارشناسان ستاد در جنوب تهران ارجاع داد. با هماهنگی این کارشناسان و مجوز صادر شده ستاد برای برگزاری مراسم در فضای جنوبی حرم برنامه‌ریزی کردیم. در این فضا موکت یا سیستم صوت و یا سن لازم برای برگزاری مجلس وجود نداشت که تمام این امکانات را مهیا کردیم. تنها برای تهیه صوت مناسب در این فضا بیش از ۳۰ میلیون تومان تجهیزات اجاره کردیم. مجلس بنا بود حوالی ساعت ۱۷ برگزار شود که در ساعت ۱۵ همان روز به ما اعلام کردند که وزارت بهداشت با برگزاری این جلسه مخالفت کرده است. این تصمیم موجب شد برخی جوانان به صورت خودجوش، در مقابل درب حرم به عزاداری بپردازند و هیچ دستورالعملی را هم رعایت نکنند. در حالی که برنامه ما با رعایت تمام دستورالعمل‌ها و فاصله گذاری لازم و در فضای باز بنا بود برگزار شود.»

این لغو مراسم متمرکز هیأت رزمندگان و همچنین لغو کلی مراسم عزاداری مسلمیه موجب شد که هیأت‌های عزاداری در شهرری تجمع و عزاداری کنند که انتشار فیلم‌های آن در فضای مجازی با اعتراضات بسیاری مواجه شد.

 

فیلمی از عزاداری مسلمیه در سال ۹۹

فرصت‌سوزی یک‌ساله مسئولین حرم سیدالکریم (ع) برای برگزاری مسلمیه

ماجرای امسال اما با سال گذشته متفاوت است، سال قبل به دلیل اینکه اولین سال مواجه این مراسم با ویروس کرونا بود، لغو مراسم منطقی بود اما امسال با گذشت ۳۶۵ روز و تجربه‌هایی مانند عزاداری ماه محرم، شب‌های قدر و فاطمیه لغو شدن مجدد عزاداری مسلمیه موجب ناراحتی بسیاری از عزاداران حسینی شد که در گزارشی با عنوان «فرصت‌سوزی مسئولین حرم سیدالکریم (ع) برای مسلمیه/ گلایه به حق هیأتی‌ها» به آن پرداختیم که می‌توانید اینجا بخوانید.

روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در پی این گزارش جوابیه‌ای داد و در بخشی از آن نوشت: «ناگفته نماند اگر چه آستان مقدّس در انجام وظایف محوّله، اصول مسلّم و روشنی چون احترام به قوانین و مقررات کشور، اطاعت از منویّات ولیّ امر مسلمین و رجحان تدبیر و منطق را بر صرف شور و احساس سر لوحه امور قرار داده و از این پس نیز بدون واهمه از سرزنش و قضاوت‌های غیر منصفانه به تکلیف خود عمل خواهد کرد، لکن این سؤال نیز مطرح است که اگر بر فرض محال، مسئولین و خادمین آستان، بر خلاف ضوابط ابلاغی، اقدام به نادیده گرفتن دستور‌العمل‌ها نموده و شرائط تجمّع صدها هزار نفر را در ۳ شب متوالی، از نماز مغرب تا پاسی از نیمه شب گذشته در آستان فراهم می‌کردند، آیا مورد سؤال و اعتراض مراجع نظارتی قانونی، قاطبه مردم، هیئات و تشکل‌های دینی که ضمن همکاری، از قانون تبعیت کردند و حتی خود رسانه‌ها قرار نمی‌گرفتند که چرا آستان، مقررات قانونی و ضوابط منع تجمّعات را زیر پا نهاده و سلامتی و جان مردم و زائرین را به خطر افکنده است؟!»

این جوابیه در حالی صادر شد که در گزارش فارس نیامده بود که آستان باید به صورت غیر قانونی و در هر شرایطی مسلمیه را برگزار کند بلکه مسئولان آستان باید در این فرصت یکساله برای برگزاری مراسم مسلمیه در شرایط کرونایی برنامه‌ریزی و این برنامه را به تأیید ستاد کرونا می‌رساندند همان‌طور که مراسم‌های محرم، شب‌های قدر و... به این صورت با پروتکل‌های خاص به تأیید ستاد کرونا رسید و به خوبی و با شکوه هر چه تمام‌تر در مکان‌های مختلف مذهبی خصوصاً حرم امام رضا (ع) برگزار شد.

اما متأسفانه مسئولان آستان سید‌الکریم هیچ طرح و پیشنهادی برای برگزاری مراسم مسلمیه نداشتند و راحت‌ترین راه یعنی تعطیلی مراسم را انتخاب کردند.

مسئولین آستان اراده‌ای برای برگزاری مراسم نداشتند

مسئولین این آستان، این فرصت یکساله را از دست دادند و در انتظار نشستند تا با رفع کامل این بیماری مراسم را برگزار کنند. در حالی که انتظار این بود مانند تمام شئون دیگر زندگی و جامعه که با شرایط کرونایی همخوان و همسو شدند این برنامه‌ هم خود را با شرایط جامعه وفق دهد.

کمترین راهکار برای برگزاری مسلمیه برنامه در نظرگرفته شده هیأت رزمندگان اسلام در سال گذشته بود که می‌توانستند با ۳ روز عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ضلع جنوبی حرم، مانع ایجاد هرگونه تجمع بی‌ضابطه از سوی افراد شوند.


تصویری از تجمع چند هزار نفری عزاداران در میدان شهرری طی شب‌های گذشته

تجمع هزاران نفری عزاداران پشت درهای حرم

در اولین شب مسلمیه امسال با فراخوان تعدادی از مداحان جوان همچون عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر، حیدر خمسه، محسن عرب خالقی، حسین طاهری، احد قدمی، امین قدیم و سیدعلی مومنی و... هزاران نفر، پشت درهای بسته‌ی حرم حضرت عبدالعظیم تا نیمه‌های شب به مداحی و روضه‌خوانی پرداختند. شعار این عزاداران این بود که «خادمان درهای حرم میزبان را بستند اما مهمانان آمدند». دومین روز این عزاداری نیز با حضور جمع دیگری از مداحان برگزار شد و انتشار فیلم و عکس‌های آن در فضای مجازی که بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های ستاد کرونا بود اعتراضات بسیاری را در پی داشت.

 

فیلمی از تجمع عزاداران مسلمیه در میدان شهرری

کار مداحان برای برپایی چنین مجالس بی‌ضابطه‌ای که امکان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آن نبود قطعاً اشتباه و گناه است. آنها می‌توانستند با برگزاری مجالسی با اتحاد و هم‌افزایی خود در همین فضا و با رعایت پروتکل‌ها الگویی به مسئولین ارائه کنند اما حقیقت این است که وضعیت این شب‌های عزاداران در شهرری و اجتماع بدون مجوز و بدون رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی تماماً ناشی از همین بی‌تدبیری‌های مسئولان حرم و مداحان است و کوتاهی‌ها در این زمینه ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود و این خطا و گناه قطعاً بازخواست در روز قیامت را درپی خواهد داشت.

انتقال عزاداری مسلمیه به هیأت‌های سطح شهر

اصرار به برگزاری عزاداری مسلمیه در منطقه شهرری در این شرایط کرونایی، خطای دیگری بود که از سوی مداحان جوان و هیأت‌های مذهبی صورت گرفت که با همراهی مداحان سنتی و پیرغلامان که متولیان اصلی عزاداری مسلمیه در سال‌های گذشته بودند، همراه نشد.


عزاداری مداحان سنتی و پیشکسوت در روز نخست مسلمیه ۱۴۰۰ در خانه مداحان اهل بیت(ع)

 

روز گذشته و در اولین روز عزاداری مسلمیه، جمعی از مداحان سنتی و پیشکسوت در خانه مداحان اهل بیت(ع) گردهم آمدند و در فضای باز و رعایت فاصله‌گذاری و دستورالعمل‌های بهداشتی عزاداری کردند. در این مراسم که با اجرای مهدی آصفی پیرغلام اهل بیت(ع) همراه بود، تحویلدار، علامه، سیدهاشمی، دانائی، بهاری، اکبر بازوبند و مرتضی طاهری مرثیه‌خوانی کردند و حجت‌الاسلام مصطفی کرمی سخنرانی کرد.

انتقال عزاداری مسلمیه در این شرایط کرونایی از منطقه شهرری به سطح شهر و هیأت‌های مذهبی راهکار دیگری بود که از سوی متولیان امر، مداحان و هیأت‌های مذهبی می‌توانست در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول