اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مصرف آب شرب دام در برخی مناطق گلستان بیشتر از مصارف انسانی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه همه فشارها روی شبکه آب شرب انسانی است، گفت: مصرف آب شرب دام در برخی مناطق گلستان بیشتر از مصارف انسانی است و در این گذر جای جهاد کشاورزی خالی است.

مصرف آب شرب دام در برخی مناطق گلستان بیشتر از مصارف انسانی است

بهزاد هرمزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان  با تشریح طرح‌های آبرسانی و سازگاری با کم‌آبی در گلستان اظهار کرد: مصرف آب شرب دام در برخی مناطق گلستان بیشتر از مصارف انسانی است و در این گذر جای جهاد کشاورزی خالی است، جهاد کشاورزی استان چه سیاستی برای تامین آب دام‌ها به ویژه در منطقه شمال استان دارد.

وی با اشاره به فقر منابع آبی در استان گلستان تصریح کرد: سرسبزی استان گلستان در ظاهر آن است اما این منطقه از فقر منابع آبی رنج می‌برد، متاسفانه منابع آب شرب استان گلستان وابسته به چاه‌های عمیق است و این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست.

* کرمان و گرگان دو مرکز استان وابسته به چاه از نظر تامین منابع آبی هستند/ وجود بالغ بر ۱۳ الی ۱۴ هزار حلقه چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه در گلستان/ ۶۰۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان وجود دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با بیان اینکه کرمان و گرگان دو مرکز استان وابسته به چاه از نظر تامین منابع آبی هستند، افزود: برنامه‌های میان‌مدت برای استفاده از آب‌های سطحی و سدها مدنظر است.

هرمزی از وجود ۳۵ هزار حلقه چاه در استان خبر داد و شمار چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه را چیزی بالغ بر ۱۳ الی ۱۴ هزار حلقه یاد کرد و گفت: ۶۰۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه میزان دبی استحصالی سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب است، ابراز کرد: امسال خشک‌ترین سال را در ۴۲ سال گذشته به شمار می‌رود آمارها نشان می‌دهد آورد رودخانه‌ها تا ۷۰ درصد کاهش یافته و منابع آب زیرزمینی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب است که ۲۵۰ میلیون مترمکعب منابع آبی را به واسطه برداشت‌های بی‌رویه از دست دادیم.

* در کل استان گلستان ۵ هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه از ۶۰۰ حلقه چاه را استحصال می‌کنیم/ تقریبا ۳۰ درصد منابع آبی از طریق برداشت بی‌رویه از دست دادیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان افزود: در کل استان گلستان ۵ هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه از ۶۰۰ حلقه چاه را استحصال می‌کنیم که تقریبا ۳۰ درصد منابع آبی از طریق برداشت بی‌رویه از دست دادیم و این به شدت ما را دچار بحران کرده است.

هرمزی نخستین اولویت صنعت آب استان بعد از پکپارچه‌سازی را بررسی مشکلات آب شرب عنوان کرد و گفت: از ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ جلسات مکرری گذاشته شد، بارها عنوان کردیم ما نگران تامین آب استان در سال ۱۴۰۰ هستیم، جلسه‌ای با حضور نمایندگان نیز برگزار شد و آنجا هم اعلام کردیم اگر شرایط همین باشد مشکلات قطعی آب در تابستان وجود دارد.

* اعتبارات آب در سال ۱۴۰۰ رشد بی‌سابقه داشته و به عدد ۵۰ میلیارد تومان رسیده است/ بدهی ۷۰ میلیارد تومانی شرکت آبفا به جامعه پیمانکاران، آنان به دلیل کمبود اعتبار در مناقصه شرکت نمی‌کنند

وی با اشاره به کمبود اعتبارات بخش آب در سال‌های گذشته بیان کرد: اعتبارات آب در سال ۱۴۰۰ رشد بی‌سابقه داشته و به عدد ۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به بدهی ۷۰ میلیارد تومانی شرکت به جامعه پیمانکاران گفت: در حال حاضر ۱۶۹ قرارداد در شهر و روستای استان منعقد شده است که شامل ۱۱ حلقه حفر چاه، ۱۱ هزار و ۲۰۰ مترمکعب مخزن، ۸۶ کیلومتر شبکه، ۵۸ کیلومتر خط انتقال بود اما پیمانکاران به دلیل کمبود اعتبار در مناقصه شرکت نمی‌کنند.

* ۶ حلقه چاه را قرار بود تا خردادماه وارد مدار تامین آب شرب گرگان شود به دلیل بدهی و کمبود اعتبار نتوانستیم این وعده را محقق سازیم

هرمزی بیان کرد: برای تامین آب شرب گرگان ۶ حلقه چاه را قرار بود تا خردادماه وارد مدار کنیم اما به دلیل بدهی و کمبود اعتبار نتوانستیم این وعده را محقق سازیم.

وی با اشاره به اینکه چاه‌های بخش خصوصی ۸۵ لیتر بر ثانیه آب شرب در اختیار ما قرار دادند، اظهار کرد: پس از آنالیزهای آب شرب و با رعایت تمامی الزامات کیفیت، آب شرب را وارد مدار بهره‌برداری کردیم تا کمبودها جبران شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول