اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

سهم 19 درصدی نیروگاه‌های برق‌آبی در پیک مصرف/ رشد 20 درصدی مصرف برق در تابستان

معاون برق و انرژی وزارت نیرو با انتقاد از رشد 20 درصدی مصرف برق در تابستان سال جاری گفت: نیروگاه‌های برق‌آبی به شرط موجودی آب پشت سدها 19 درصد از برق را در زمان پیک مصرف تولید می‌کنند.

سهم 19 درصدی نیروگاه‌های برق‌آبی در پیک مصرف/ رشد 20 درصدی مصرف برق در تابستان

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، همایون حائری معاون برق و انرژی وزارت نیرو امروز یکشنبه (27 تیر) در جلسه علنی مجلس و بعد از قرائت گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌های اخیر و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور، اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت نیرو برای تأمین برق مورد نیاز در زمان‌های اوج مصرف تابستان انجام می‌دهد، در موضوعات مختلفی استمرار دارد که موضوع اول، پیش‌بینی مصرف است؛ با توجه به تعداد مشترکین و نوع مصرف آنها و همچنین دمای هوا که براساس اطلاعات سازمان هواشناسی کشور در دسترس قرار می‌گیرد تعیین می‌گردد. 

وی افزود: قابلیت تولید نیروگاه‌های کشور که عمده نیروگاه‌ها به سه گروه حرارتی، برق‌آبی و اتمی تقسیم‌بندی شده است؛ نیروگاه‌های حرارتی شامل نیروگاه‌های جدید و موجود هستند که تعمیرات آنها از انتهای شهریورماه هر سال شروع شده و تا انتهای خرداد سال بعد ادامه دارد. 

حائری گفت:‌ نیروگاه‌های آبی که سهم حدود 19 درصدی در تأمین برق زمان‌های اوج مصرف تابستان را دارند، به شدت تولید برق‌شان وابسته به موجودی آب پشت سدهاست و اگر شرایط آب مناسب باشد، می‌توانند همانند سال گذشته 11 هزار مگاوات از 58 هزار و 200 مگاوات برق زمان اوج مصرف شبکه را تأمین کنند؛ یعی 19 درصد از میزان پیک.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو تصریح کرد:‌نیروگاه اتمی هم با انجام تعمیرات دوره‌ای خود و با توجه به میزان سوخت موجود آماده تولید یک‌هزار مگاوات برق به شبکه است، ضمن اینکه پیش‌بینی طراز تولید و مصرف برق و پیش‌بینی راهکارهای جبران کمبود هم از اهمیت بالایی برخوردار است. 

وی درباره پیش‌بینی نیاز مصرف تابستان سال جاری گفت: به جز افزایش مصرف ناشی از مشترکین جدید و سالیانه، رشد قابل‌توجه مصرف برق صنعت و همچنین موضوع مصارف بالای ماینرها هم به این موضوع اضافه شده و افزایش غیرمترقبه دما هم موجب شد که رشد مصرف انرژی 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد در صورتی که متوسط رشد سال های قبل 2 درصد بوده است.

حائری خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی شاهد افزایش 2 الی 4 درصدی دما نسبت به گزارشات بودیم که هر درجه دما سبب افزایش 1500 مگاواتی مصرف می شود.

این نماینده دولت، اظهار کرد: واحدهای نیروگاهی دارای دوره های تعمیراتی مشخصی هستند لذا طی چند وقت گذشته دیگر پاسخگوی مصرف نبودند و فشار زیادی نیز به نیروگاه های آبی وارد شد و حجم مخازن نیروگاه های آبی علیرغم اینکه همانند ابتدای سال 99 بود، به دلیل عدم بارش در فروردین و اردیبهشت ماه به شدت کاهش یافت و 7 هزار و 500 مگاوات از تولید نیروگاه های آبی از دسترس خارج شد.

وی افزود: دمای بی سابقه، رشد 20 درصدی مصرف، کاهش تولید برق نیروگاه های آبی، تاخیر ورود نیروگاه اتمی و ... موجب شد پاسخگوی نیازها به طور مناسب نباشیم و خاموشی های ناخواسته ایجاد شود. همچنین باید یادآور شد نیروگاه اتمی نیز به مدت 4 روز از مدار خارج شد که این موضوع نیز سبب بروز برخی از خاموشی ها شد.

نماینده دولت در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف و کاهش خاموشی ها، گفت: 340 هزار تفاهم نامه با مشترکان انعقاد شده و پاداش های مناسبی نیز پیش بینی شد لذا علیرغم افزایش مصرف فاصله کاستی ها به 10 هزار مگاوات کاهش یافت و براین اساس مشاهده شد که توانستیم آزمون سراسری و انتخابات را به خوبی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت مجلس شورای اسلامی و مساعدت وزارت صمت و دیگر مجموعه ها مشکلات تعمیر برق کاهش یافته و خاموشی ها رخ نمی دهد اما برای ادامه کار باید اقداماتی انجام شود.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو افزود: از پیشنهادات کمیسیون انرژی مجلس و همچنین حمایت ریاست قوه مقننه کمال تشکر را داریم؛ پیشنهادات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نمایندگان با توجه به اشراف آن ها به موضوع انرژی نقش مثبتی در صنعت برق داشته و هم اکنون بخشی از پیشنهادات کوتاه مدت در حال اجرایی شدن است که موثر بوده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول