اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فعالان آمریکایی لغو تحریم‌های غیرانسانی کوبا را خواستار شدند

شماری از فعالان آمریکایی با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا بر مردم کوبا، رفع فوری آن‌ها را خواستار شدند.

فعالان آمریکایی لغو تحریم‌های غیرانسانی کوبا را خواستار شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فعالان حقوق بشری در آمریکا، لغو تحریم‌های غیرانسانی آمریکا علیه کوبا را که به بحران اقتصادی در این کشور منجر شده است، خواستار شدند.

«شرلی لاباش» معاون سازمان «شبکه ملی برای کوبا» به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت:‌ «آمریکا از گرسنگی به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند و در عین حال به دولت کوبا هشدار می‌دهد از خشونت استفاده نکند».

این فعال آمریکایی گفت، او و همکارانش انتظار داشتند «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مطابق وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند و روابط واشنگتن و هاوانا را به سمت عادی شدن پیش ببرد اما همان سیاست‌های تحریمی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا را ادامه داد.

او با اشاره به تلاش‌های «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا برای عادی‌سازی روابط و کاهش تنش با کوبا گفت: «بایدن، اوباما نیست. وارد ماه جولای شده‌ایم و ذره‌ای تغییر در سیاست‌های [کاخ سفید] ندیده‌ایم».

لاباش افزود:‌ «ترامپ ۶ ماه بعد از ورود به کاخ سفید، به میامی رفت علیه کوبا سخنرانی کرد و ۲۴۳ تحریم جدید علیه این کشور اعمال و آن را در لیست کشورهای تروریست قرار داد. این را می‌دانم که آنچه ترامپ در قبال کوبا انجام داد بیش از هر اقدام دیگری بود که تا آن زمان انجام شده بود. او و آمریکا هیچ احساس گناهی درقبال تأثیرات تحریم‌ها بر سلامت و نیازهای دارویی مردم کوبا ندارند».

او که سفرهای متعددی به کوبا دارد در ادامه گفت، آمریکا مصمم است محل درآمدهای کوبا را هدف قرار دهد و هر مسیری که به تسکین وضعیت مردم منتهی شود را بسته است.

از سوی دیگر، «جیمز اِرلی» عضو «شبکه دفاع از انسانیت-آمریکا» دولت بایدن و معاونش «کامالا هریس» را به‌خاطر زدن زیر قول خود درخصوص عادی‌سازی روابط با کوبا مورد سرزنش قرار داد.

او به اسپوتنیک گفت: «آن‌ها (بایدن و هریس) محدودیت‌های اعمال شده توسط ترامپ را ادامه داده و مردم [کوبا] را به سمت شورش پیش بردند».

ارلی گفت، اوباما نیز مانند ترامپ به‌دنبال تغییر رژیم در کوبا بود اما فهمید که تحریم به تنهایی دولت کوبا را سرنگون نمی‌کند. به همین دلیل روش عادی‌سازی و گسترش روابط تجاری را دنبال کرد.

این فعال آمریکایی خاطرنشان کرد، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هدف مشترکی را در قبال کوبا دنبال می‌کنند و فقط از لحاظ راهبرد و رویکردهای تاکتیکی تفاوت دارند.

ارلی افزود: «موضع آمریکا این است که کشوری سوسیالیست در این نیم‌کره وجود نداشته باشد. این یک لحظه خطرناک [برای کوبا] است اما سابقه تاریخی دارد. کوبا از حق حاکمیت، قلمرو و تمامیت ارضی خود محافظت خواهد کرد».

یک شهروند کوبایی که اوایل دهه ۲۰۰۰ به امید زندگی بهتر به آمریکا مهاجرت کرده است، در حالی که نمی‌خواست نامش فاش شود، درخصوص تأثیر تحریم‌های آمریکا بر روی مبارزه دولت کوبا علیه ویروس کرونا به اسپوتنیک گفت: «این یک بحران انسانی است».

او با اشاره به کمبود تخت‌های بیمارستانی و دارو در کوبا گفت، از طریق آژانس‌های بشردوستانه برای اقوام خود در کوبا مواد خوراکی ارسال می‌کند.

از سوی دیگر، «کارتین مورفی» فیلم‌ساز آمریکایی نیز وضعیت امروز کوبا را نتیجه سیاست‌های شصت ساله آمریکا علیه این کشور دانست و گفت: «کوبا به‌خاطر خطرات رو به رشد و آسیب‌های رو به افزایش ویروس کرونا وارد بحران شده است».

مورفی توضیح داد، تحریم‌های آمریکا، مردم کوبا را از سطح کلان تا خانواده‌ها تحت تأثیر قرار داده است و واشنگتن باید دستکم به خانواده‌های کوبایی اجازه استفاده از حواله‌های خارجی را بدهد تا اوضاع به میزان قابل توجهی بهتر شود.

این فیلم‌ساز آمریکایی افزود: «اگر آمریکا واقعاً نگران نیازهای انسانی کوبایی‌ها در بحبوحه شیوع کرونا است، چرا مسیری برای ورود عواید به این کشور را باز نمی‌کند؟»

پیش‌تر «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت آمریکا  تحریم‌های آمریکا را علت ریشه‌ای اعتراضات در کوبا دانست و گفت:‌ «خیلی وقت است که از زمان پایان دادن به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کوبا که فقط به مردم این کشور آسیب زده و کمکی به آن‌ها نکرده، گذشته است (مدتها پیش باید این اتفاق می‌افتاد)». (جزئیات بیشتر)

 «میگوئل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا روز جمعه اعلام کرد: «واشنگتن با وجود صرف میلیاردها دلار، در تلاش خود برای نابودی کوبا شکست خورده است».

این سخنان یک روز پس از آن مطرح شده که بایدن کوبا را «کشوری شکست خورده» توصیف کرده است.

چند روز پیش اعتراض‌های گسترده‌ای در هشت شهر کوبا از جمله «هاوانا» پایتخت این کشورعلیه سیاست‌های دولت برگزار شد و معترضان به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. در مقابل حامیان دولت نیز در پنج شهر کوبا تجمع کردند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به این اعتراض‌ها در اقدامی مداخله‌جویانه اعلام کرد که ایالات متحده از حق معترضان برای برگزاری تظاهرات حمایت می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا از زمان انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا به رهبری «فیدل کاسترو» و «ارنستو چگوارا»، محاصره این کشور و اعمال انواع فشارهای اقتصادی و تهدید نظامی را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول