اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کاهش ابتلا به تب‌ مالت در روستاها و عشایر همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کاهش بیماری تب‌ مالت در بین روستائیان و عشایر استان خبر داد و گفت: در استان کمبود واکسن دامی نداریم و بیش از صد درصد واکسیناسیون انجام شده است.

کاهش ابتلا به تب‌ مالت در روستاها و عشایر همدان

محمودرضا رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: اداره دامپزشکی استان با برخورداری از سیستم GIS، مانیتورینگ میدانی، سرومانیتورینگ و مراقبت روزانه فعال بیماریهای دامی، دارای سیستم گزارش‌گیری و اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری بروسلوز یا تب مالت یکی از عوامل کنترل بیماری در دام شناخته شده است گفت: بروسلوز یک بیماری مولتی فاکتوریال( Multi factorial ) است که بروز این بیماری به عوامل زیادی بستگی دارد و باید سایر عوامل را هم در نظر داشت.

مدیرکل دامپزشکی همدان با تاکید بر اینکه در سطح استان کمبود واکسن دامی به ویژه بروسلوز نداریم افزود: طی چند سال اخیر در راستای پیشگیری از بیماری بروسلوز هیچ گونه کوتاهی صورت نگرفته و بیش از صد درصد ‌پیش‌بینی واکسیناسیون جمعیت دامی سبک و سنگین محقق شده است‌.

وی با تا‌کید به اینکه در کنترل بیماری تب مالت در استان باید به سایر فاکتورها توجه کرد خاطرنشان کرد: علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها و اعلام آمار عملکرد توسط دامپزشکی، تمام دستگاه‌های ذیربط نیز باید اقدامات پیشگیرانه را انجام و نتایج عملکرد خود را اعلام کنند.

رسولی با اشاره به اینکه طبق اعلام معاونت بهداشتی، آمار مبتلایان انسانی به تب مالت در سطح شهر روند افزایشی داشته است گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای دامپزشکی، این آمار در جمعیت انسانی روستایی و عشایری روند کاهشی داشته که بیانگر عملکرد دقیق همکاران ما در امر واکسیناسیون است.

وی تصریح کرد: علت افزایش بیماری تب مالت در شهرنشینان را باید در الگوی انتقال بیماری جستجو کرد که می‌توان به موصوع استفاده از لبنیات سنتی اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه باید تمام دستگاه‌های ذیربط به همراه دامپزشکی به کنترل این مورد بپردازند افزود: دامپزشکی استان به صورت منظم و مداوم از مراکز عرضه لبنیات سنتی بازدید و نمونه‌برداری از شیرخام را برای آزمایش‌های لازم انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده موارد غیربهداشتی نیز که تهدید علیه بهداشت عمومی جامعه بوده به مراجع قضایی و تقلب‌های بهداشتی شیر برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی معرفی شده است.

رسولی با اشاره به نقش دامپزشکی حراست از سرمایه‌های دامی و امنیت غذایی شهروندان گفت: اداره کل دامپزشکی استان هر سال بیش از یکصد هزار مورد بازرسی از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام می‌دهد و در این بازرسی‌ها بیش از ۵۰۰ الی ۶۰۰ تن مواد خام دامی غیربهداشتی کشف، ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج می‌شود.

وی یادآور شد: در این راستا بیش از ۵۰۰ مورد پرونده متخلفین بهداشت و سلامت عمومی به مراجع قضایی و انتظامی معرفی می شوند. 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از شهروندان  خواستمحصولات لبنی خود را از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی تهیه کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را به ۱۵۱۲ اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول