اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

کمبود تخت‌های بیمارستانی در البرز با ورود موج پنجم کرونا/ سرعت انتشار ویروس دلتا ده‌ها برابر بیشتر است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در موج پنجم کرونا با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه هستیم و اگر مردم رعایت نکنند ممکن است امکانات مراکز درمانی جوابگوی مراجعات نباشد.

کمبود تخت‌های بیمارستانی در البرز با ورود موج پنجم کرونا/ سرعت انتشار ویروس دلتا ده‌ها برابر بیشتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مهرداد بابایی سخنگوی ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز صبح امروز به صورت مجازی در جمع خبرنگاران در رابطه با آخرین وضعیت شیوع کووید 19 در این استان اظهار داشت: موج پنجم کرونا در استان البرز از هفته گذشته آغاز شده و به طبع آن شاهد افزایش مراجعات به مراکز درمانی و سرپایی استان هستیم.

بابایی افزود: در موج چهارم کرونا حدود یک هزارو ۳۰۰ تخت برای بیماران کووید۱۹ در البرز اختصاس یافت که با فروکش کردن این موج بخشی از تخت های بیمارستانی در اختیار سایر بیماران قرار گرفت اما در شرایط کنونی با افزایش مواردبستری دچار کمبود تخت هستیم و  باید به صورت تدریجی بیماران کرونایی را با سایر بیماران بستری جایگزین کنیم  و ظرفیت استان در اختیار بیماران اولویت دار کرونایی قرار بگیرد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: زمانی که تعداد مراجعات بیشتر می‌شود ممکن است که امکانات مراکز درمانی جوابگوی مراجعات نباشد و در نتیجه رسیدگی به بیماران به کندی پیش خواهد رفت اما در تلاش هستیم در اسرع وقت این کمبودها جبران شود.

بابایی افزود: سرعت سرایت ویروس دلتا بسیار سریع‌تر از نمونه‌های قبلی است. در سویه‌های قبلی اگر فردی حدود نیم ساعت در محیط بسته و بدون ماسک قرار می گرفت احتمال ابتلا به کرونا در وی بالا می رفت اما الان با توجه به تحقیقاتی که در مورد ویروس دلتا صورت گرفته قدرت سرایت این ویروس جهش یافته به حدی است که اگر فرد چند لحظه بدون ماسک در محیط بسته قرار بگیرد مبتلا خواهد شد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا البرز تصریح کرد: اغلب مردم رعایت دستورالعمل ها را نادیده می‌گیرند. اگر چنانچه مردم دستورالعمل ها را رعایت نکنند تعداد مراجعات روزانه به مراکز درمانی استان بالا می رود و در این صورت بیمارستان ها با خیل مبتلایان به کووید ۱۹ مواجه می شوند.

وی از مردم خواست در حدامکان به هیچ وجه به بیرون از منزل نروند و در صورت نیاز اضطراری به حضور در محیط خارج از خانه از ۲ ماسک پارچه ای و سه لایه استفاده کنند و حتما رعایت فاصله اجتماعی و شستن و ضدعفونی  مکرر دست‌ها را فراموش نکنند.

بابایی با بیان اینکه ماسک در فضای سرپوشیده ممکن است که تا مدتی جلوی شیوع کرونا را بگیرد اما اگر فرد مدت زمان بیشتری فرد در محیط بسته و در معرض ویروس قرارگیرد، آلوده خواهد شد تاکید کرد: جهش های جدید ویروس کرونا تهدیدی برای بی اثر کردن واکسن ها به شمار می رود د و اگر فرد ماسک نزند و ویروس ها بتوانند دربرابره کسانی که واکسن زده اند مقاوم شود شاهد بی اثر شدن واکسن در جهان خواهیم شد.

بابایی در پاسخ به این  سوال که آیا ممکن است افرادی که دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند هم مبتلا به کووید۱۹ شوند گفت: این موارد نادر است و ممکن است اتفاق بیافتد. کسانی که واکسن می‌زنند بین چهار تا  شش هفته پس از دریافت دز دوم واکسن به ایمنی می رسند و تنها با دریافت یک دز نمی‌توان امیدوار شد که مبتلا نشوند. البته باید  گفت تا زمانی که ۷۰ درصد جامعه ایمن نشده‌اند افرادی که واکسن زده‌اند هم نباید ماسک راکنار بگذارند و ممکن است  آلوده شوند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول