اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 8 سند همکاری رهاورد سفر «عمران خان» به ازبکستان

نخست وزیر پاکستان در سفر به «تاشکند» با رئیس جمهور ازبکستان دیدار و 8 سند همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به امضا رسید.

امضای 8 سند همکاری رهاورد سفر «عمران خان» به ازبکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در شهر «تاشکند» دیدار و در مورد برقراری شراکت راهبردی بین دو کشور بیانیه‌ مشترک امضا کردند.

همچنین در چارچوب این سفر 8 سند دیگر به امضا رسیده است که شامل، قرارداد بین دولتی در مورد ترانزیت و تجارت، تسهیل صدور روادید برای نمایندگان محافل بازرگانی و گروه های گردشگری دو کشور، همکاری در زمینه آموزش نظامی بین وزارتخانه های دفاع دو کشور، برنامه تبادل فرهنگی برای سال های 2021 و 2026 میلادی، یادداشت تفاهم در مسائل گردشگری، پروتکل در مورد تبادل اطلاعات درباره کالاها و وسایل نقلیه عبور کننده از مرز، یادداشت تفاهم بین دانشگاه اقتصاد و دیپلماسی جهانی ازبکستان و آکادمی خدمات دیپلماتیک پاکستان، قرارداد در مورد تاسیس شورای بازرگانی ازبکستان و پاکستان می‌باشد.

در این دیدار میرضیایف تاکید کرد در پایان نشست کمیسیون بین دولتی و نشست بازرگانی ازبکستان و پاکستان قراردادهایی به ارزش 500 میلیون دلار به امضا رسید.  

رئیس جمهور ازبکستان همچنین اظهار داشت این دو کشور در زمینه اقتصادی و بازرگانی از پتانسیل بزرگ و امکان افزایش 4-5 برابر حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه برخودار هستند.

وی گفت: پاکستان یک شریک آزموده و قابل اعتماد ماست، روابط بین دو کشور بر اساس احترام و اعتماد متقابل استوار است و در حال حاضر ما آن را به یک سطح همکاری های راهبردی ارتقا داده ایم.

میرضیایف افزود: همکاری های متقابل با وجود وضعیت شرایط سخت کنونی با سرعت گسترش یافته و ما علاقمند به توسعه بیش از پیش روابط در تمام ابعاد هستیم. 

نخست وزیر پاکستان نیز تاکید کرد که این نخستین سفر خارجی وی پس از آغاز پاندمی است.

وی ادامه داد: در این دیدار برای مسایل تحکیم دیالوگ سیاسی و گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی به خصوص در زمینه سرمایه گذاری و اجرای طرح های بزرگ زیربنایی منطقه‌ای تأکید شد.

عمران خان افزود: این دو کشور در عرصه بین المللی از یکدیگر حمایت می‌کنند. روابط در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اسلامی به تحکیم همکاری های دوجانبه و چندجانبه کمک می‌کند.   

همچنین تاکید شد که ازبکستان و پاکستان به عنوان همسایه نزدیک افغانستان علاقمند به برقراری صلح و ثبات در این کشور هستند که برای شکل گیری مسیرهای حمل و نقلی، توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و بازرگانی در منطقه کمک خواهد کرد.

در این دیدار همچنین افزایش مبادلات بازرگانی، راه اندازی پروازهای باری، ارائه تسهیلات متقابل، تامین امنیت منطقه ای، تحکیم همکاری های نظامی- فنی بررسی شد.

عمران خان در این دیدار از رئیس جمهور ازبکستان برای انجام سفر به پاکستان دعوت کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول