اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انتقال قرقیزهای ساکن افغانستان به «بیشکک»

روند انتقال قرقیزهای ساکن افغانستان با همکاری وزرات خارجه تاجیکستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آغاز شد.

انتقال قرقیزهای ساکن افغانستان به «بیشکک»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه قرقیزستان با دولت تاجیکستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در انتقال اقوم قرقیز ساکن افغانستان به قرقیزستان همکاری می‌کنند.

پس از دریافت اولین اطلاعات از سفارت قرقیزستان در کابل مبنی بر عبور اقوام قرقیز از منطقه پامیر کوچک در افغانستان به تاجیکستان در 12 جولای؛ وزارت بلافاصله شروع به بررسی این اطلاعات کرد و مشخص شد که این قوم از پامیر افغانستان وارد روستای قزیل رباط در منطقه مرغاب در استان کوهستان بدخشان تاجیکستان شده اند.

 توجه به این نکته مهم است که به دلیل فقدان هرگونه وسیله ارتباطی در مکانهای اقامتی قرقیزهای پامیر بزرگ و کوچک افغان و نبود وسیله ارتباطی در امتداد مسیر آنها که مسیری کوهستانی و بسیار دشوار است به دست آوردن هرگونه اطلاعات دقیق ، و همچنین تأیید اطلاعات موجود در مورد این موضوع بسیار دشوار است و مدت زمان زیادی طول می کشد.

با این حساب ، در تاریخ 12 جولای 2021 ، وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان در مورد اوضاع قرقیزهای ساکن افغانستان به دفتر منطقه ای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آسیای مرکزی و دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در جمهوری قرقیزستان اطلاع داد و از دولت تاجیکستان و کمیسریای عالی پناهندگان در ساماندهی و اسکان موقت این افراد تقاضای کمک کرد.

 علاوه بر این ، وزارت امور خارجه قرقیزستان یادداشتی را به وزارت امور خارجه تاجیکستان مبنی بر درخواست مساعدت در حرکت این افراد افغانستان به ایستگاه‌های بازرسی مرز ایالتی قرقیزستان و تاجیکستان ارسال کرد.

درخواست مربوطه همچنین توسط «نوران نیازعلیف» معاون اول وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان در چارچوب حضور وی در نشست شورای وزرای سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه در 13 جولای ابراز شد.

 این مسئله تحت کنترل رئیس جمهور «سادیر جباراف» و کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان است.

در این راستا دستورالعملهای مناسبی به ارگانهای دولتی داده شده است. طرف قرقیزستان به نوبه خود انتظار دارد که دولت جمهوری تاجیکستان حداکثر کمک را برای حل سریع موضوع و انتقال آنها  مطابق با تعهدات بین المللی تاجیکستان ارائه دهد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول