اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

حل مسأله حجاب یک همت جمعی می‌خواهد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: حل مسئله حجاب یک همت جمعی می‌خواهد و روحانیت، حاکمیت، خانواده، مردم، جامعه، اصناف، بسیج و همه باید وارد شوند.

حل مسأله حجاب یک همت جمعی می‌خواهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از دفتر رسانه و ارتباطات بسیج اساتید اصفهان، حجت‌الاسلام احمد عبداللهی‌نژاد، در نشست تخصصی «وظیفه دانشگاه در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان و همکاری بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دولت آباد، برگزار شد، با اشاره به مسأله قمه‌زنی اخیر دختران در فضای مجازی و این که رسانه‌ها در طول این چند سال به مسئله هیپ‌هاپ دامن زدند، اظهار داشت: حل مسأله حجاب یک همت جمعی می‌خواهد و روحانیت، حاکمیت، خانواده، مردم، جامعه، اصناف، بسیج و همه باید وارد شوند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب تفرجگاه‌ها گفت: در جامعه، وقتی در تفرجگاه‌ها و جاهای دیگر، خانواده‌های متدین و خواهران محجبه وارد می‌شوند، راحت نیستند و نگاه‌ها برای آن‌ها سنگین است.

وی با بیان اینکه تلویزیون نیز در این زمینه کم‌کاری کرده است، افزود: رسانه‌ها، دستگاه‌های دولتی، حاکمیت، بحث اقتصاد، تفریح و ورزش، همه این‌ها دارند جامعه را به سمتی می‌برند که به بی‌حجابی تمایل پیدا کنند، بنابراین دارند مجبور به بی‌حجابی می‌کنند، هر چند قانون کشور، قانون حجاب است، ولی در عمل دارند خانم‌ها را به سمتی می‌برند که ترغیب و تشویق شوند به بی حجابی.  

عبداللهی‌نژاد با اساسی دانستن مسأله حجاب بیان داشت: گاهی تصور بعضی این است که چون مسئله حجاب معلول است، نباید به آن بپردازیم و باید به علت‌ها بپردازیم، مثلا می‌گویند این که علت بی‌حجابی چیست و باید ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی کنیم.      

مسأله حجاب یک موضوع اجتماعی است، نه فردی

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان ادامه داد: علت و معلول در چنین مسأله‌ای نسبی است؛ یعنی همانطور که حجاب نسبت به بعضی از مسائل علت است، نسبت به بعضی دیگر مسائل معلول است، مثلا چه چیزی باعث بی‌حجابی یک نفر شده، این یکسری عواملی خانوادگی، حاکمیتی تربیتی و غیره دارد، اما همین بی‌حجابی در جامعه خودش علت بسیاری از مسائل دیگر است که به برخی پیامدها اشاره خواهیم کرد.

وی سپس با اشاره به اینکه زن و مرد حتی در بسیاری از احکام نماز نیز با هم تفاوت دارند، اضافه کرد: مجموعه احکام دین راجع به پوشش زنان مشخص می‌کند که شریعت نسبت به مسأله پوشش اهمیت قائل شده و همان‌طور که شریعت اهمیت قائل شده، از آن طرف هم می‌گوید مسأله حجاب یک مسئله اجتماعی است نه یک مسأله فردی، بنابراین حاکمیت وظیفه دارد نسبت به مسأله اجتماعی دقت نظر داشته باشد و باید ورود پیدا کند، حالا این که آیا حاکمیت درست عمل کرده یا نه بحث دیگری است.  

عبداللهی‌نژاد با اشاره به ابعاد سیاسی مسأه حجاب اظهار کرد: وقتی از نگاه سیاسی و امنیتی وارد می‌شویم، می‌بینیم دشمنان خیلی اهمیت قائل می‌شوند و خیلی هزینه می‌کنند که زنان ما بی‌حجاب شوند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، درباره تحقیقی که پیرامون مسأله عفاف و حجاب در یکی از دانشگاه‌های کشور شده است، تاکید کرد: بر اساس این تحقیق به بخشی از پیامدهای بی‌حجابی و این که بی‌حجابی از یک طرف معلول و از طرفی دیگر علت اشاره شده است.

وی ادامه داد: علت که شامل یکسری پیامدهای خانوادگی است مثل بی‌مهری مردان چشم‌چران نسبت به همسرانشان، همچنین پیامدهای اجتماعی دارد مثل کشیده شدن تمتعات جنسی به صحنه اجتماع.

عبداللهی‌نژاد افزود: شیوه و الگوی پوشش ناهنجار است، آسیب‌های فرهنگی مثل مصرفی شدن جامعه و تجمل‌گرایی و مدگرایی نیز در این باره تاثیر دارد.  

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، خاطرنشان کرد: همچنین بی‌حجابی، آسیب‌های امنیتی و حقوقی دارد و نشانه‌ای است برای عدم همراهی و مخالفت با نظام که به یک نافرمانی مدنی تبدیل می‌شود.

وی در ارتباط با پیامدهای اقتصادی این مسأله هم گفت: از پیامدهای اقتصادی آن این است که مصرف‌گرایی تشدید می‌شود که این هم ناشی از مدگرایی است یا استفاده غیر متعادل از لوازم آرایشی، همینطور پیامدهای روحی و روانی آن هم تحریک شهوات، هیجان‌های عصبی می‌باشد.

عبداللهی‌نژاد عنوان داشت: بر طبق منابع معتبر در این تحقیق، یکی از موارد آسیب‌های خانوادگی آن، خودکشی و فرار از خانوده است، همچنین ایجاد بدبینی زن و شوهر نسبت به همدیگر، تزلزل بنیان خانواده، بالا رفتن آمار طلاق، ضعیف شدن غیرت دینی و ناموسی، تاخیر در ازدواج، کاهش ازدواج، تاخیر نقش مادری و انکار ارزش‌های اخلاقی نظام خانواده، ایجاد دلهره برای خانواده‌های پاکدامن و مواردی دیگری از این دست.

بی‌حجابی بیشترین تاثیر را در تزلزل بنیان خانواده و بالارفتن آمار طلاق داشته است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه پیامد بی‌حجابی، منبع تزلزل بنیان خانواده و بالارفتن آمار طلاق است، اظهار کرد: پیامدهای اجتماعی بی‌حجابی شامل ضعف عفاف، رونق گرفتن چشم‌چرانی و هوس‌بازی، توسعه فساد و فحشا، شیوع انحرافات جنسی، افت تجصیلی و آموزشی  و علاو بر این‌ها، تامین منافع بیگانگان است.

وی سپس به مسأله کلیپ‌های قمه‌کشی دختران در فضای مجازی و مسئله گروهی موسوم به هیپ‌هاپ اشاره کرد و گفت: در کل کشور جای خود را باز کردند و رسانه‌ها هم در طول این چند سال دامن زدند، از جمله برنامه عصر جدید که در آن، بعضی از حرکاتی که این‌ها می‌کردند و بعضی از مولفه‌های مربوط به این گروه را به نمایش گذاشتند و اینها را الگو کردند، از جمله بعضی از ورزش‌ها و موسیقی و لباس‌های این‌ها را آوردند و در صحنه تلویزیون و تبلیغ و ترویج کردند.  

عبداللهی‌نژاد با انتقاد از رها بودن فضای مجازی و عدم نظارت بر بی‌بند و باری در این فضا، ادامه داد: رسانه‌ها و آموزش نقش مهمی دارند، باید روی تبیین و تشریح فلسفه و حکمت پوشش در اسلام و حدود آن کار شود، تجدید نظر در نظام آموزش و پرورش و گنجاندن سرفصل‌هایی از علل و فلسفه حجاب در دین لازم است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، بیان کرد: پاسخگویی به ابهام‌ها و پرسش‌ها در زمینه حجاب اسلامی، ایجاد فرصت برای درگیر شدن فطرت، عقل و تجربه شخص در موضوع حجاب و یک مورد بسیار مهم هم توجه ویژه به دانش آموزان مقطع دبستان و راهنمایی در فرهنگ‌سازی حجاب است.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: طرح فلسفه پوشش اسلامی از طریق معلمان و دبیران مورد علاقه دانش‌آموزان، اجتماع، خانوده و محیط تحصیل هم نقش دارد، در زیست حقیقی و مجازی وظایفی داریم، متاسفانه در زیست مجازی خانواده و پدر مادر و معلم نقش ندارند یا خیلی ضعیف است، برای مسئله حجاب یک همت جمعی می‌خواهد روحانیت، حاکمیت، خانواده، مردم، جامعه، اصناف، بسیج و همه باید وارد شوند.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ق/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول