اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

10 درصد کتاب‌های منتشر شده در زنجان مربوط به کودکان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: 10 درصد کتاب‌های منتشر شده در زنجان مربوط به کودکان است.

10 درصد کتاب‌های منتشر شده در زنجان مربوط به کودکان است

محمدربیع احمدخانی  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: سال گذشته ۱۵۳ عنوان کتاب در استان زنجان به چاپ رسیده است که ۱۶ عنوان یعنی ۱۰ درصد از آن مربوط به کودکان و نوجوانان است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ حدود ۲۵ عنوان و در سال قبل از آن ۲۷ عنوان کتاب توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان چاپ شده بود، اضافه کرد: در این سه سال روند چاپ کتاب کودک کاهش یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه از مهمترین دلایل کاهش چاپ کتاب کودک گرانی کاغذ و کتاب، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم، محدویت‌های ایجاد شده بر اثر ویروس کرونا، جذابیت بازی‌های دیجیتال و سهولت دسترسی به فضای مجازی بوده است، اضافه کرد: به خاطر همین دلایل تمایل خانواده‌ها به خرید کتاب کمتر شده و در نتیجه چاپ آن نیز کاهش محسوسی داشته است.

احمدخانی با بیان اینکه مشکلات گرانی کاغذ خسارات بسیاری به ناشران وارد کرده است، گفت: امروز از ۴۲ ناشر مجوزدار استان فقط ۱۵ ناشر فعال هستند و مابقی به خاطر مشکلات اقتصادی کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: همین شرایط موجب شده است که ناشر توانایی چاپ کتاب را نداشته باشد و تنها در صورتی ناشر حاضر به چاپ کتاب می‌شود که مولف هزینه‌های چاپ را خود به عهده بگیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حمایت از حوزه کتاب گفت: یکی از برنامه‌های ارشاد استفاده از فناوری‌های روز یعنی رفتن به سمت چاپ کتاب‌های الکترونیک است.

احمدخانی همچنین توضیحاتی درباره برگزاری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان ارائه کرد و گفت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان هدف از اجرای این طرح را ترویج فرهنگ مطالعه عنوان کرد و افزود: بر این اساس، هر مربی که بیشتر در یکی از دستگاه‌های آموزشی یا فرهنگی شهر فعال است (معلمان، روحانیان، مربیان کانون پرورش فکری، کتابداران کتابخانه‌های عمومی و غیره) می‌تواند باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان را راه‌اندازی کند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول