اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

خبرهای آموزشی| از تحصیل رایگان دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران تا طرح «اتقان»

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: دانش‌آموزان اتباع خارجی فاقد مدرک هویتی و اقامتی با دریافت برگه حمایت تحصیلی می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند.

خبرهای آموزشی| از تحصیل رایگان دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران تا طرح «اتقان»

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری «آزمون رشته های حفظ عمومی، حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء و حفظ 5 جزء  قرآن کریم سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور» به صورت برخط خبر داد.

در این آزمون تعداد 682 نفر از دانش آموزان سراسر کشور از استان های مختلف در قالب 5 رشته حفظ قرآن کریم بصورت برخط در آزمون شرکت کردند. همچنین شرکت کنندگان در رشته حفظ کل قرآن کریم به 50 سوال چهار گزینه ای و شرکت کنندگان در رشته حفظ 20 جزء قرآن کریم به 40 سوال چهار گزینه ای، شرکت کنندگان رشته حفظ 10 جزء به 30 سوال، شرکت کنندگان رشته حفظ عمومی و همچنین حفظ 5 جزء به 20 سوال پاسخ دادند.

افرادی که حد نصاب نمره لازم در رشته خود را کسب کنند، مجوز حضور در مرحله نهایی مسابقات را کسب خواهند کرد؛ مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان کشور، هفته آخر تیرماه بصورت مجازی و در قالب ارتباط تصویری زنده به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی (مشهد مقدس) برگزار خواهد شد.

* «جشنواره فرهنگی هنری فردا» به ایستگاه پایانی رسید

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: مرحله کشوری سی و نهمین «جشنواره فرهنگی هنری فردا» که از ابتدای مهرماه سال جاری با بیش از 80 گرایش و رشته متفاوت در سطح مدرسه، منطقه و استان برگزار شده است، به ایستگاه پایانی خود یعنی مرحله کشوری رسیده است.

وی با بیان اینکه این مرحله به‌صورت آنلاین از تاریخ 28 تیر تا 3 مرداد ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: با توجه به اینکه جشنواره به‌صورت مجازی در همه مراحل برگزار شده است، ‌در مرحله آنلاین دانش‌آموزان برگزیده ضمن گفت‌وگوی صمیمی و دیدار مجازی با داوران جشنواره که از بهترین استادان حوزه‌های فرهنگی و هنری کشور هستند، در خصوص چگونگی خلق آثار سخن خواهند گفت و راستی آزمایی‌های فنی بخش‌های مختلف جشنواره نیز انجام می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه در این جشنواره در مرحله مدرسه، 4 میلیون و 582 هزار و 362 نفر-رشته از دانش آموزان شرکت کرده‌اند، افزود: مراسم اختتامیه «جشنواره فرهنگی هنری فردا» و اعلام نتایج نهایی این جشنواره نیز در تاریخ 6 مردادماه 1400 و همزمان با شب عید سعید غدیر خم برگزار خواهد شد.

* اجرای آزمایشی «طرح اتقان» نقد و بررسی کارشناسانه شد

جلسه کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و جمعی از مدیران و کارشناسان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به طرح اتقان اشاره کرد و گفت: حال که طرح اتقان با هدف تقویت معلمان و مربیان قرآن شکل گرفته و به سامان رسیده، این کارگروه می‌تواند به قصد آسیب شناسی طرح آزمایشی کار که در استان البرز انجام شده است، بپردازد.

وی ادامه داد: دو واژه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این کارگروه مشاهده می‌شود که دو رکن اصلی و اساسی آموزش قرآن هستند. به این معنا که در بخش پژوهش اگر نکته یا مسائل مبهمی احساس شود، باید با پژوهش دنبال کرد تا بتوانیم به برنامه‌ریزی دست پیدا کنیم زیرا پژوهش مبنای برنامه ریزی است.

در ادامه به وظایف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در طرح اتقان اشاره شد که شامل تولید پیش‌نویس اولیه طرح دوره آموزشی، انتخاب و توجیه استادان دوره کشوری، تولید فیلم(3000 دقیقه / 169 قطعه)، تولید کتاب راهنمای معلم با 270 قطعه فیلم (به روش QR CODE) و برگزاری دوره آزمایشی 32 ساعته به صورت حضوری (راهبران استان البرز) است.

* تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران رایگان است

میترا تیموری سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: دانش‌آموزان اتباع خارجی فاقد مدرک هویتی و اقامتی با دریافت برگه حمایت تحصیلی می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: این دسته از دانش‌آموزان باید با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی (دفاتر کفالت)، برگه حمایت تحصیلی خود را دریافت کنند و برای ثبت‌نام به مدارس ارائه دهند.

تیموری تصریح کرد: تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران رایگان است و وزارت آموزش‌ و پرورش سالانه خدمات فراوانی به این دانش‌آموزان ارائه می‌کند و انتظار می‌رود سازمان‌های بین‌المللی حمایت بیشتری از دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران داشته باشند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند که با توجه به تحولات منطقه‌ای و ناآرامی‌هایی که در برخی کشور‌های همسایه ایران رخ‌داده است، روند افزایشی برای حمایت از دانش‌آموزان اتباع خارجی و ثبت‌نام این دانش‌آموزان خواهیم داشت.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور تأکید کرد: وزارت آموزش‌ و پرورش باوجود شیوع ویروس کرونا در جهان و تغییر آموزش از حضوری به مجازی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا هیچ‌یک از دانش آموزان اتباع خارجی از تحصیل بازنمانند.

* آغاز دریافت آثار «دهمین جشنواره نوجوان سالم» در مرحله کشوری

دریافت آثار جشنواره نوجوان سالم در مرحله کشوری به صورت رسمی آغاز شد؛ این جشنواره که دهمین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد در سه بخش خلاقیت‌های دانش‌آموزی، ابتکارات مدرسه‌ای و ابتکارات جامعه محور در موضوعات شیوه‌های زندگی سالم، پیشگیری از رفتارهای پر خطر و بهداشت روان  در سال تحصیلی 1400ـ1399 از مرحله آموزشگاهی آغاز شد.

در حال حاضر آثار دانش‌آموزان و فرهنگیان در مرحله منطقه‌ای و استانی داوری شده و برگزیدگان به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند که آثار آنان از 20 لغایت 24 تیرماه 1400 بصورت غیر حضوری و از طریق شبکه شاد دریافت می‌شود.

دانش‌آموزان در قالب‌های ایده پردازی، مقاله، نقاشی با گرایش‌های پاستل، مداد رنگی، گواش، آبرنگ، فیلم کوتاه، نرم‌افزار و چند رسانه‌ای، خلق کاراکتر و موشن گرافی اقدام به تولید آثار کرده‌اند.

فرهنگیان در بخش اقدام پژوهی، تولید محصولات فرهنگی، منابع کمک آموزشی و فیلم مستند پیشگیری در کلاس درس، برنامه سالانه مدرسه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پروژه‌ها و مداخلات موردی در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

در جشنواره امسال بخش دیگری به جشنواره با عنوان ابتکارات جامعه محور و یاریگران زندگی اضافه شد که فعالیت‌ها و مستندات یاریگران زندگی برتر استان‌ها به بخش کشوری راه خواهند یافت.

پس از دریافت آثار و داوری، اختتامیه و اعلام نتایج برگزیدگان این جشنواره بصورت غیر حضوری و در مرداد ماه صورت خواهد گرفت؛ دبیرخانه این جشنواره امسال بر عهده اداره کل شهرستان های تهران است و فعالیت های اجرایی آن را انجام می دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول