اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

مارهای زهرآگین یزد را بشناسیم/مارها مفیدترین موجودات روی زمین هستند

کارشناس حیات وحش با بیان این‌که مارها از جمله عجیب ترین و در عین حال مفیدترین موجودات روی کره زمین هستند گفت: این جانوران بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کره زمین زندگی می‌کنند و اندازه آنها از چند سانتیمتر تا چندین متر در گونه مختلف متفاوت است و البته نقش و جایگاه حائز اهمیتی در چرخه طبیعت دارند.

مارهای زهرآگین یزد را بشناسیم/مارها مفیدترین موجودات روی زمین هستند

مهدی زارع خورمیزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، با اشاره به این‌که از دیرباز مارها در تمامی کشورها و فرهنگ‌های مختلف مورد توجه انسان‌ها بوده‌اند و بشر، طی هزاران سال به اهیمت این موجودات در طبیعت پی برده است اظهار کرد: مار‌ها این موجودات شگفت انگیز جایگاه خاصی در فرهنگ ملل مختلف دارند بطوریکه داستان ها و افسانه های زیادی از این موجودات در همه کشورها و تمدن های کهن وجود دارد.

وی افزود: البته ترس از مار نیز در از گذشته با انسان بوده است و این ترس در انسان نهادینه شده است چون اگر این ترس نبود نسل بشری که در طبیعت و در کنار این مارها زندگی میکرد نابود شده بود.

این پژوهشگرحوزه محیط زیست با بیان این‌که در زمان گذشته پادزهری برای مارهای زهرآگین نبوده است و هر انسانی که مورد گزش مارهای زهرآگین قرار میگرفت محکوم به مرگ بود ادامه داد: این موضوع باعث شده بود انسان همیشه از این موجودات ترس داشته باشد این در حالی است که مارها به سه دسته زهری، نیمه زهری و غیر زهری تقسیم می شوند.

 زارع با اشاره به این‌که بیشتر مارها غیر‌زهری هستند خاطرنشان کرد: نتایج یک مطالعه در خصوص مارهای استان یزد توسط اینجانب و با همکاری برخی از متخصصین خزنده شناس و همچنین همکاران انجام گرفت که مقاله آن در دست چاپ می باشد نشان داد که فقط سه گونه مار زهرآگین شامل افعی جعفری، افعی شاخدار ایرانی و افعی گرزه در استان یزد داریم.

وی تصریح کرد: این سه گونه، مارهای زهرآگین و البته مفید و مهم طبیعت استان یزد می باشند که شناخت آنها برای کشاورزان، طبیعت گردان و افراد علاقمندان به طبیعت بسیار ضروری است. کارشناس حیاط وحش اداره کل محیط زیست خاطرنشان کرد: افعی جعفری که اندازه کوچکتری نسبت به سایر مارهای استان یزد دارد و مهمترین ویژگی آن شکل علامت صلیب روی سر آن است، البته این مار را تاکنون بیشتر در طبیعت شهرستان های مهریز و بافق پراکنش دارد.

این کارشناس حیاط وحش ادامه داد: بعد از آن افعی شاخدار ایرانی است که گونه های بسیار ارزشمند در کویرهای خشک فلات مرکزی ایران می باشد و بواسطه وجود دو فلس برجسته به شکل شاخ، به راحتی می توان آن را از سایرگونه های مارهای استان شناسایی نمود.

وی افزود: ماری که بیشتر زیستگاههای طبیعی استان مشاهده می‌شود و در آخر افعی گرزه است که البته گونه‌ای که در استان یزد خاتم پراکنش دارد افعی گرزه رازی است.


زارع تصریح کرد: افعی گرزه گونه‌ای بومی ایران است که تاکنون در شهرستان خاتم مشاهده شده و اندازه بزرگ و سر مثلثی شکلی دارد.

وی با اشاره به این‌که عکس و فیلم هایی برای من ارسال شده است که افراد ناآگاه به مارهای زهرآگین کوچک و بعضاً نابالغ دست زده و سعی در آزار آن دارند به تصور اینکه این مار چون اندازه کوچکی دارد توانایی نیش زدن ندارد تاکید کرد: این در حالیست که افعی جعفری ماری با اندازه تقریباً ۵۰ سانتیمتر بوده ولی بشدت زهرآگین است پس ما نباید در طبیعت به مارها دست زده و یا رفتار پرخطری در قبال آنها انجام بدهیم.

کارشناس حیاط وحش اداره کل محیط زیست یادآور شد: بایستی در طبیعت لباس و کفش مناسب پوشید و بخصوص در فصل تابستان باید در کنار آبشخورها، چشمه ها، منابع آبی، علف زارها، سایه درختان و سایر مکانهای مورد علاقه مارها دقت بیشتری به خرج بدهیم و با احتیاط رفتار کنیم تا نه به خودمان و نه به این خزندگان ارزشمند آسیبی وارد نشود.


مهدی زارع با بیان این‌که مارها دوست کشاورزان و باغداران هستند گفت: در صورت حذف مارها که در حقیقت متعادل کننده، طبیعت هستند، محیط زیست ما بشدت آسیب خواهد خرد و جمعیت جوندگانی نظیر موش‌ها، برخی حشرات و حتی پرندگان طغیان خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: می بایست در مواجه با مارهای زهرآگین احتیاط نمود و البته در صورت مارگزیدگی به سرعت خود را به اولین مرکز درمانی برسانیم تا اقدامات درمانی به سرعت انجام شود.


انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول