اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

گره در حل و فصل بن بست مذاکرات نفتی اوپک پلاس/ تلاش روسیه برای میانجیگری میان عربستان و امارات

منابع آگاه می گویند اوپک برای پایان دادن به اختلاف ها میان عربستان و امارات پیشرفت زیادی نداشته است؛ اختلافی که ثبات بازار نفت را تهدید می کند و می تواند به جنگ قیمتی میان کشورها بدل شود.

گره در حل و فصل بن بست مذاکرات نفتی اوپک پلاس/ تلاش روسیه برای میانجیگری میان عربستان و امارات

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، منابع آگاه در اوپک پلاس گفته اند، اوپک برای پایان دادن به اختلاف ها میان عربستان و امارات پیشرفت زیادی نداشته است؛ اختلافی که هفته گذشته مانع از انعقاد توافق کاهش تولید در این گروه شد و احتمال برگزاری جلسه بعدی سیاست گذاری در این هفته را کم کرد.

این منابع به رویترز گفتند، روسیه در پشت صحنه تلاش می کند تا ریاض و ابوظبی را به زمین مذاکره باز گرداند تا راهی برای توافق بیابند اما یک منبع روسی گفت انتظار نمی رود در این هفته نشستی برگزار شود.

اختلافات میان دو متحد اوپک در خلیج فارس هفته گذشته فاش شد و در حال حاضر توافقی که تولید از ماه آگوست را افزایش می داد، نقش بر آب کرده است. قیمت نفت که قبلا در اثر کمبود در بازار به بالاترین رقم از سال 2018 رسیده بود، به علت نبود توافق بیشتر بالا رفت.

روسیه در پشت صحنه تلاش می کند تا ریاض و ابوظبی را به زمین مذاکره باز گرداند تا راهی برای توافق بیابند.

این کشمکش اوپک پلاس را مجبور کرد تا گفت‌وگوها برای افزایش تولید را پس از چند روز مذاکره کنار بگذارد.

* پای کشورهای دیگر به میان می آید

کاخ سفید نیز هفته گذشته اعلام کرد در حال رصد مذاکرات میان اوپک و شرکایش است.

به گزارش فارس، اظهار نظر کاخ سفید و روند افزایش تعداد دکل های فعال نفتی آمریکا چیزی است که تحلیلگران پیش از آن هم درباره آن هشدار داده بودند.

کوین سالمون، تحلیلگر StoneX ده روز پیش به رویترز گفته بود: «بن بست کنونی، وضعیت پیچیده نفت را تقویت می کند... اما هرچه این بن بست بیشتر طول بکشد، ما شاهد مداخله تعداد بیشتری از قدرت های جهانی به دلیل تورم و افزایش قیمت بنزین در پمپ بنزین ها خواهیم بود چراکه این موضوعات یک نگرانی اساسی جهانی است.» (جزئیات بیشتر)

چند روز پیش هم اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی گزارشی اعلام کرد، میزان ذخایر نفت خام و بنزین این کشور کاهش یافته و تقاضا برای بنزین به بالاترین رقم از سال 2019 رسیده است، نفت خام آمریکا، هفته گذشته، ششمین هفته متوالی افزایشی متوسط قیمت نفت را ثبت کرد.

* افزایش دکل های فعال نفتی آمریکا

در واکنش به افزایش قیمت نفت، شرکت‌های انرژی آمریکایی، برای دومین هفته متوالی بر تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز طبیعی خود افزودند.(جزئیات بیشتر)

دیروز هم ترس از کمبود نفت در بازار، قیمت نفت را بالا برد. (جزئیات بیشتر)

در این میان، از مقامات کشورها گرفته تا تحلیلگران مدام به احتمال وقوع یک جنگ قیمتی در میان اعضای اوپک هشدار می دهند.

*هشدار برای جنگ قیمتی

در این باره مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق گفت: «در صورت عدم هماهنگی و تفاهم بین تولیدکنندگان اوپک، دوباره جنگ قیمتی شکل خواهد گرفت.»

مظهر محمد صالح به خبرگزاری رسمی عراق توضیح داد: «افزایش تولید در کشورهای عضو اوپک باید با احتیاط و با هماهنگی بالا در بین کشورهای عضو انجام شود، تا از هرگونه مشکل احتمالی در بازار عرضه نفت خام که باعث عدم تعادل نامطلوب قیمت می‌شود، جلوگیری شود.»(جزئیات بیشتر)

لوئیس دیکسون، تحلیلگر بازار نفت در موسسه ریستارد انرژی در این رابطه گفته است: «اگر در میان اعضای اوپک پلاس شکاف ایجاد شود و گروه از هم بپاشد... بازار نفت می‌تواند شاهد یک سقوط قیمتی شبیه سقوط قیمت در زمانی باشد که خروج روسیه از ائتلاف اوپک پلاس در مارس 2020  منجر به شروع جنگ قیمتی شد.»(جزئیات بیشتر)

به نوشته رویترز، اما کرملین روز دوشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکاییش در جریان مکالمه تلفنی در روز جمعه در مورد اوپک پلاس یا قیمت نفت صحبت نکردند.

در عین حال، عربستان سعودی و عمان طی بیانیه مشترکی خواهان ادامه همکاری میان اوپک و هم پیمانانش شدند.(جزئیات بیشتر)

اوپک پلاس سال گذشته توافق کردند، رقم بی سابقه تقریبا 10 میلیون بشکه در روز از تولید خود یا حدود 10 درصد تولید جهان را کاهش دهند چراکه شیوع همه همه گیری تقاضا برای نفت را کاهش داده بود. این کاهش تولید به تدریج کاسته شده و در حال حاضر به 5.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول