اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: جنبش عدم تعهد جبهه‌ای متحد در مقابله با یکجانبه‌گرایی ایجاد کند

وزیر امور خارجه گفت:‌ بر جنبش عدم تعهد تکلیف است که یک جبهه متحد برای رد یکجانبه گرایی و ارتقای چند جانبه گرایی به منظور مقابله با چالش‌های پیش روی جنبش، ایجاد کند.

ظریف: جنبش عدم تعهد جبهه‌ای متحد در مقابله با یکجانبه‌گرایی ایجاد کند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۲۲ تیر ماه طی سخنانی در نشست میان دوره‌ای مجازی وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد اظهار داشت: چالش‌های فزاینده جهانی که امروز با آن‌ها مواجه هستیم، بیش از پیش  نیاز به اقدام جمعی گسترده‌تر در سطح بین‌المللی در دوران خیزش یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی را تقویت کرده است.

* مقابله با همه گیری کرونا

وی افزود: مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ مستلزم یک پاسخ هماهنگ درخور بین‌المللی است که بتواند به سرعت دسترسی به تست، درمان و واکسن را بسط داده و در عین حال التفات داشته باشد که ایمن‌سازی فراگیر به عنوان یک مصلحت جمعی باید برای همه، از جمله و چه بسا به ویژه، برای کشورهای در حال توسعه، در دسترس و مقرون به صرفه باشد.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران تعهد خود را به چندجانبه‌گرایی به عنوان یکی از اصول یک سیاست خارجی قدرتمند به نمایش گذاشته است، اظهار داشت: ما همچنان به هواخواهی از دورنمای یک امنیت مشترک، جامع، همکارانه و پایدار در غرب آسیا، ادامه می‌دهیم.

ظریف ادامه داد: در این قالب، ما با تلاش‌های سازمان ملل متحد در جهت تحقق صلح در یمن، سوریه و افغانستان همکاری فعال داریم. ما «ابتکار صلح هرمز» (HOPE) را به عنوان یک رویکرد فراگیر برای همکاری و حل و فصل مناقشات، ارائه کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما برای حفظ و بقای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فداکاری کردیم، آن هم علیرغم اوج ناکامی اروپا در عمل به تعهداتش پس از خروج ایالات متحده و  بی‌رغبتی دولت بایدن به ترک سیاست شکست‌ خورده «فشار حداکثری» ترامپ.

وی خاطرنشان کرد: ماجراجویی یکجانبه مفرط ایالات متحده، از جمله مهمترین چالش‌هایی است که تقریبا هریک از ما، به نحوی، با آن مواجه بوده‌ایم. گروهی از کشورها از ناحیه تروریسم اقتصادی و تجاوز نظامی مورد تهدید قرار گرفتند و گروهی دیگر به واسطه تمایلات سبک‌سرانه آمریکا به اتخاذ سیاست‌های حمایت‌گرایانه، متحمل آسیب شدند.

* حمایت کور و بی‌قید و شرط از آپارتاید در فلسطین

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حمایت کور و بی‌قید و شرط از آپارتاید در فلسطین و محروم کردن مردم فلسطین از حقوق اولیه‌شان، بیش از پیش شرایط بی‌ثبات در سرتاسر منطقه خاورمیانه را تشدید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای دفاع از چندجانبه‌گرایی، رد و ممانعت از هرگونه منافع و برتری فرضی برآمده از اقدامات یکجانبه غیرقانونی و همچنین رد هرگونه فشار در تضاد با حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضروری است.

ظریف بیان کرد: جنبش عدم تعهد، می‌بایست در تلاش برای تحقق این هدف، نقش رهبری ایفا کند. امروز بیش از هر زمان دیگری بر جنبش عدم تعهد تکلیف است که یک جبهه متحد برای رد یکجانبه گرایی و ارتقای چند جانبه گرایی به منظور مقابله دسته جمعی با همه چالش‌های پیچیده‌ای که امروز در مقابل جنبش قرار دارند، ایجاد کند.    

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول