اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تجلیل از «سید میثم موسویان» برنده جایزه ادبی قلم زرین

«سید میثم موسویان»، نویسنده همدانی و برنده جایزه قلم زرین 1400 توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

تجلیل از «سید میثم موسویان» برنده جایزه ادبی قلم زرین

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز در ویژه برنامه «از تبار قلم» ویژه تقدیر از نویسندگان بومی استان‌های کشور، محفل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از «سید میثم موسویان» نویسنده و رمان نویس همدانی که آثاری چون «بی‌نام پدر»، « میوه‌های رسیده» و «چهار پر» را در کارنامه کاری خود دارد و به تازگی جایزه ادبی قلم زرین ۱۴۰۰ را به خاطر اثر «بی‌نام پدر» دریافت کرده، با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر کرد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این آیین با بیان اینکه باید به استان همدان به خاطر برگزاری جشنواره «دوست من کتاب» خدا قوت گفت اظهار کرد: این جشنواره از جمله برنامه‌های شاخص نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود که به خوبی برگزار شد.

مهدی توکلیان در ادامه ویژه‌برنامه «از تبار قلم» را فرآیندی تأثیرگذار در حوزه امور اجتماعی دانست و افزود: محفل ادبی از قابلیت‌های شاخص کتابخانه‌های عمومی در دوره جدید است که به عنوان باشگاه فرهنگی اجتماعی در کل کشور خدمات ارائه می‌دهد.

وی گفت: با این گونه فعالیت‌ها کتابخانه‌های عمومی از مأموریت‌های معمولی خود مبنی بر امانت کتاب و محلی صرفاً برای مطالعه خارج شدند و اثر گذاری خود در حوزه اجتماعی و فرهنگی را ارتقا بخشیدند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه اهالی قلم سربازان و فعالان جبهه توسعه فرهنگی کشور هستند که نقش عمده‌ای در توسعه فرهنگی عادلانه کشور ایفا می‌کنند تصریح کرد: ویژه‌برنامه «از تبار قلم» به دنبال شکوفایی استعدادهای درخشان بوده و خواهان ترویج فرهنگ کتابخوانی بین نسل جوان است.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با آگاهی برنامه‌ریزی کرده تا نسل نوجوان و جوان را با طیفی از نویسندگان و اهالی قلم آشنا کند که تاکنون ارتباط آنها توسعه نیافته بود.

توکلیان افزود: این برنامه سبب آشنایی با نویسندگانی می‌شود که می‌توانند در کادرسازی ذهن علاقمندان به نویسندگی و امور پژوهشی موثر واقع شوند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در دنیای امروزی کاربرد قلم و کاغذ به مانند گذشته نیست، اما باعث نشده نویسندگان و پژوهشگران با این عناصر مهم قطع ارتباط کنند بلکه همچنان با انتشار کتاب‌های دیجیتالی و چاپی در حوزه توسعه فرهنگی حضور دارند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ورود به هزاره جدید باعث نشده که خللی به نویسندگان، پژوهشگران و اهل کتاب پدید آورد و موید این نکته انتشار کتاب‌های الکترونیکی، چاپی و صوتی است.

وی تأکید کرد: موفقیت افراد برجسته و اندیشمند مرهون فعالیت‌های بی‌دریغ نویسندگانی است که با چشمان بیدار و دستان توانمند آثار فاخر تولید و نشر می‌دهند.

توکلیان گفت: «از تبار قلم» به دنبال آن است در استعدادیابی در نسل جدید و پرورش نویسندگانی انقلابی و تولید آثار بدیع برای پاسخگویی به نیازهای جامعه، موثر واقع شود.

از تبار قلم فرصتی برای معرفی نویسندگان توانمند گمنام است

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک نهاد پیشرو در عرصه فرهنگ و ادب ایران اسلامی، گامی دیگر در پاسداشت اهالی علم و ادب برداشته و به بزرگداشت حرمت قلم که سنتی الهی و قرآنی است، پرداخته است.

عاطفه زارعی افزود: «از تبار قلم» فرصتی است که ضمن به جا آوردن یک سنت قرآنی، نویسندگان برتر شهرستان‌ها را که کمتر مجالی برای معرفی آنها پیدا می‌شود، به ایرانیان و اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین بشناساند.

وی افزود: نویسندگانی که در برنامه فاخر «ااز تبار قلم» در سراسر ایران زمین معرفی می‌شوند، ستارگان درخشانی هستند که در کهکشان ادب و هنر این سرزمین و حتی جهان می‌درخشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی در راستای رسالت فرهنگی و اجتماعی خود به معرفی سرمایه‌های ادبی و فرهنگی کشور می‌پردازد تا ضمن بزرگداشت این افراد، باعث تشویق هنرمندانی شود که در درونشان چشمه جوشان ذوق سربسته مانده و نیازمند تلنگری است که در آبیاری فرهنگ غنی ایران زمین نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی تأکید کرد: به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شرایط کنونی که کرونا همه ابعاد زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده، نه تنها منفعل نشده بلکه این تهدید را به فرصتی بدل کرده تا هر کتابخانه در گوشه و کنار ایران، به میزبانی برای همه ایرانیان بدل شود.

زارعی گفت: با طلوع محافل ادبی در نهاد کتابخانه‌های عمومی شاهد پویایی و تلاش بیشتر این مجموعه برای حرکت‌بخشی بیشتر به جریان فرهنگی و ادبی کشور هستیم و بی‌شک در آینده‌ای نزدیک از دستاوردهای این اقدام فرهنگی بیش از پیش بهره‌مند خواهیم شد.

وی اظهار کرد: امروز از یک چهره ادبی که آثارش در آسمان بی انتهای فرهنگ و ادب ایران زمین می‌درخشد و برخاسته از سرزمین همدان که همواره گهواره تمدن، اندیشه و فرهنگ بوده، تقدیر شده است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: سید میثم موسویان از نویسندگان ارزشی، متعهد و با ذوق و قریحه هستند که آتش درونی خود را به کتاب سپردند تا همه انسان‌ها را در داشته‌های عظیم خود شریک کنند.

موسویان نویسنده‌ای متعهد است

عضو انجمن ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این آیین گفت: «از تبار قلم» در ادامه جلساتی است که به منظور ارج نهادن به مقام‌های نویسندگان سراسر کشور از ایام دهه فجر و پیش از آن آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

حامد محقق افزود: در ایامی که به عنوان روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر این شد از نویسندگان بومی قدردانی شود و نام «از تبار قلم» معنا و مفهوم گویایی دارد به طوری که این برنامه‌ها از ۱۹ تیرماه آغاز شده و تا ۲۸ همین ماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی درباره سید میثم موسویان نیز اظهار کرد: موسویان اهتمام ویژه‌ای به همدان دارد به طوری که اتفاقات داستان‌های آن در این جغرافیا رخ می‌دهد و نویسنده هراسی برای نشان دادن علاقه‌ به دیار خود ندارد.

وی افزود: نخستین اثر موسویان با نام «میوه‌های رسیده» به چاپ رسید و مورد توجه قرار گرفت. او روند مثبت و رشد را در آثارش ادامه داد، این نویسنده مانند اکثر نویسندگان همدانی دستی هم در ادبیات کودک و نوجوان دارد که باعث خوشحالی و مباهات است.

کتاب «سفینة الصادقین» مسیر زندگیم را تغییر داد

نویسنده و برگزیده جایزه ادبی قلم زرین در سال ۱۴۰۰ در این آیین اظهار کرد: در سال ۱۳۶۲ در همدان به دنیا آمدم در این دیار آموختم که بنویسم و آثارم هم اغلب در همدان شکل گرفته و در این شهر روایت می‌شود و تا کنون ۱۸ سال است در حوزه داستان و رمان فعالیت می‌کنم و حدود ۱۵ اثر هم از من به چاپ رسیده است.

سید میثم موسویان تغییر مسیر زندگی‌اش را آشنایی با کتاب «سفینة الصادقین» اثر آیت الله سیدحسین یعقوبی قائنی معرفی کرد و افزود: با این اثر از طریق استاد محمدرضا فریدونی آشنا شدم و خواندن این کتاب مسیر زندگی من را تغییر داد به طوری که این کتاب مهمترین اثر مذهبی است که من خواندم و علاقمند شدم با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر اهمیت داستان و رمان در این حیطه ورود پیدا کنم.

وی  با بیان اینکه تمام آثار خود را تقدیم  روح ملکوتی عارف بزرگ حضرت آیت الله یعقوبی کردم تصریح کرد: دغدغه من این است مفاهیم عرفانی که در این کتاب آموختم را در داستان‌ها و رمان‌های خود بگنجانم.

این نویسنده همدانی درباره اثر بی‌نام پدر که برنده جایزه ادبی قلم زرین شده است گفت: اگر اثری جایزه دریافت می‌کند به معنای بهتر بودن از کارهای دیگر نیست و گاهی خداوند برای یک کتاب سرنوشتی در نظر گرفته و خواسته و اراده او بر دیده شدن این اثر است.

وی با بیان اینکه بی‌نام پدر یک اثر منفی‌خوان است اظهار کرد: در این داستان هم رستم و سهراب امروزی هست و داستانی از عشق و دلدادگی مجنونی به یک لیلی.

انتهای پیام/89040/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول