اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

3 پرسش درباره تصویب «سرانه پزشک و مراقب سلامت بیمه روستایی»

نقش معاونت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در اعلام مبلغ سرانه و شیوه محاسبه آن به شورای عالی بیمه سلامت کشور جهت طرح در هیات وزیران چگونه بوده است؟!

3 پرسش درباره تصویب «سرانه پزشک و مراقب سلامت بیمه روستایی»

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، ابراهیم نوری گوشکی،متخصص پزشکی خانواده در یادداشتی که درباره «تصویب سرانه پزشک و مراقب سلامت بیمه روستایی در تعرفه‌های ابلاغی هیأت وزیران در سال ۱۴۰۰ و اختلاف در پرداخت به پزشک و ماما از مصوبه تا واقعیت!» در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است به تبیین و واکاوی این مصوبه پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: اعلام و ابلاغ مبلغ سرانه ماهیانه کاذب ۱۴۲۰۰ تومان به ازای هر نفر جمعیت به پزشک و مامای بیمه روستایی به جای ۵۹۷۶ تومان! به دنبال پیگیری‌های شایسته و قابل تقدیر دیوان محاسبات کشور، به عنوان عضو ناظر، شورای عالی بیمه سلامت برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰، سرانه پزشک خانواده و مامای بیمه روستایی را به تصویب هیأت وزیران رسانید.

اما سیاست انحرافی افراد تاثیر گذار در تفاهم نامه‌ای که هیچ وجه قانونی و آیین‌نامه‌ای ندارد و  هر ساله بر اساس نظرات شخصی عده‌ای اندک، تحت عنوان قانون وضع می‌شود و بودجه و‌ اعتبارات بر همین اساس تقسیم می‌شود، این بار به دنبال مطالبات پزشکان خانواده روستایی که خواستار تعیین مبلغ سرانه همانند سال‌های ابتدایی اجرای برنامه شدند، سرانه پزشک خانواده و مامای بیمه روستایی در سال پایانی دولت عدد قابل توجهی اعلام شد.

در بررسی که بر روی تفاهم‌نامه و تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ به عمل آمد مشخص شد، در مصوبه هیأت وزیران مربوط به تعرفه سال ۱۴۰۰، سرانه پزشک خانواده به علاوه مراقب سلامت (ماما / پرستار) در برنامه بیمه روستایی مبلغ ۱۴۲۰۰ تومان ماهیانه به ازای هر نفر جمعیت روستایی و همچنین سرانه تنها پزشک خانواده در مورد بیمه شدگان کمیته امداد مبلغ ۷۵۰۰ تومان اعلام شده است. 

در نگاه اول مبلغ سرانه روستایی، بسیار قابل توجه جلوه می‌کند؛ در حالی که سرانه مذکور از تقسیم ۴۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات کل سالیانه (مندرج در تفاهم نامه سال ۱۴۰۰) معادل ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ماهیانه، بر جمعیت حدودا ۲۸ میلیون و 169 هزار و چهارده نفر نفر (پیش بینی جمعیت بیمه روستایی کاذب) به دست آمده است و شامل ۱۳ سرفصل است (دارو، مکمل، مواد مصرفی دهان و دندان، ازمایشگاه، رادیولوژی، خوردو و...) است.

در حالی که در همین تفاهم نامه مبلغ پزشک ۱۴۲۰ میلیارد تومان سالیانه، معادل ۱۱۸.۳ میلیارد تومان ماهیانه که از تقسیم آن بر ۲۸ میلیون و 169 هزار و چهارده نفر جمعیت، مبلغ سرانه پزشک ۴۲۰۱ تومان به ازای هر نفر و برای ماما به همین منوال مبلغ ۱۷۷۵ تومان و سرانه هر نفر در سرجمع پزشک و ماما مبلغ ۵۹۷۶ تومان به ازای هر نفر جمعیت بصورت ماهیانه محاسبه می‌شود و این ملاک پرداخت به دانشگاه‌ها خواهد بود.

این در حالی است که توزیع اعتبارات صندوق بیمه روستاییان به صورت سرانه وزن دهی شده محاسبه می‌شود و در سهم یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بخش قابل توجهی از اعتبارات در سرفصل خدمات خصوصا دارو و مکمل، بهبود استاندارد و... نیز بخش بزرگی از منابع اعتباری بصورت متمرکز و سلیقه‌ای توزیع می‌شود!

سوالی که مطرح می‌شود؛ اینکه آیا در حال حاضر، مبلغ سرانه ۱۴۲۰۰ تومان ماهیانه به ازای هر نفر جمعیت روستایی مطابق مصوبه هیات وزیران به پزشک با جمعیتی بطور متوسط ۴۰۰۰ نفر بدون لحاظ هر گونه ضریب محرومیتی پرداخت می‌شود؟!

پزشک خانواده شاغل در برنامه پزشکی خانواده روستایی بدون در نظر گرفتن محرومیت منطقه و با عملکرد کامل ماهانه در حال حاضر مطابق مصوبه فوق، حدودا ۵۶ میلیون تومان دریافت می‌کند؟!

اگر غیر از این است، آیا مبلغ ۵۹۷۶ تومان سرانه پزشک خانواده روستایی با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده در تفاهم نامه، جهت هر نفر روستایی عادلانه و درست محاسبه شده است؟
 از همه مهم تر، این انحراف اذهان توسط چه کسانی طراحی شده است؟!

نقش معاونت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در اعلام مبلغ سرانه و شیوه محاسبه آن به شورای عالی بیمه سلامت کشور جهت طرح در هیات وزیران چگونه بوده است؟!

 و سوالاتی دیگر؛ به کدام دلیل و سند قانونی، سازمان بیمه سلامت مکلف به پرداخت سهم بیمه شدگان سایر صندوق‌ها نیز است؟!

بر اساس کدام مستند قانونی جمعیت یکبار خدمت کاذب استخراجی از سامانه‌های بهداشت با افزایش سالانه جمعیتی خصوصا در برخی دانشگاه‌های خاص، ملاک پرداخت اعتبارات به مناطق محروم کشور است؟!

سوالی است که دیوان محاسبات کشور و سایر نهادهای نظارتی در این روزهای پایانی دولت در مورد ریشه یابی آن یقینا اقداماتی را مانند گذشته انجام خواهد داد.

 
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول