اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آب سد دوستی بر روی کشاورزان سرخسی بسته می‌شود/ اختصاص ردیف اعتباری به پروژه انتقال آب سد دوستی به سرخس در بودجه ۱۴۰۰

مدیر منابع آب سرخس با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ درصد آب سد دوستی مصرف‌شده است، گفت: با توجه به کاهش بارندگی و نیز حساسیت تأمین آب شرب مشهد، تا زمانی که سد ورودی آب نداشته باشد امکان تخصیص آب به بخش کشاورزی سرخس وجود ندارد.

آب سد دوستی بر روی کشاورزان سرخسی بسته می‌شود/ اختصاص ردیف اعتباری به پروژه انتقال آب سد دوستی به سرخس در بودجه ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخس، محمدرضا عبادی‌نژاد امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در محل اداره منابع آب سرخس برگزار شد با اشاره به خشک‌سالی بی‌سابقه در سال آبی جاری، اظهار کرد: متأسفانه در سال آبی جاری از مهر ۹۹ تاکنون نزولات آسمانی و بارندگی نسبت به سال آبی گذشته ۶۷ درصد کاهش و در درازمدت طی ۳۰ سال گذشته هم ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر منابع آب سرخس با اشاره به این‌که کاهش بارندگی‌ها با توجه به اینکه ۶۰ درصد مردم در سرخس به کشاورزی و دامداری مشغول هستند بر معیشت آن‌ها تأثیر گذاشته است، افزود:  دشت سرخس به علت برداشت‌های سال گذشته در وضعیت ممنوعه قرار دارد و بیلان آب سرخس منفی است.

وی بابیان اینکه ازلحاظ آب سطحی نیز در کشف رود هیچ سیلاب ورودی نداشتیم و تقریباً خشک بوده و ورودی آب سد دوستی هم صفر است، بیان کرد:  در ابتدای سال آبی تصور ما این بود که می‌توانیم سال آبی خوبی داشته باشیم که به همین علت کشاورزان سرخسی محصولاتی مانند کلزا و گندم کشت کردند، اما به دلیل کاهش بارندگی امکان تخصیص آب از سد دوستی به کشاورزان وجود نداشت.

عبادی‌نژاد با تأکید بر اینکه به‌منظور تأمین آب موردنیاز محصولات کشاورزان با موافقت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و مسئولان شهرستان حدود ۲۰ میلیون مترمکعب به اراضی کشاورزی زیر کشت محصول اختصاص یافت، افزود: در هر مرحله ۵ میلیون مترمکعب در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت اختصاص یافت و ۵ میلیون مترمکعب دیگر هم اخیراً در اختیار کشاورزان سرخس قرار می‌گیرد که امیدواریم با رعایت صرفه‌جویی از آن استفاده کنند.

وی با اذعان به اینکه به دلیل حساسیت تأمین آب شرب مشهد و احتمال ادامه روند خشک‌سالی در سال آینده آبی، عملاً امکان تخصیص آب به بخش کشاورزی تا زمانی که سد ورودی آب نداشته باشد، وجود ندارد، بیان کرد: این مهم را به مسئولان سرخس و تشکل‌های کشاورزی در این شهرستان اطلاع‌رسانی کردیم.

مدیر منابع آب سرخس همچنین درباره وضعیت چاه‌های آب کشاورزی گفت: تاکنون هیچ چاهی در سرخس به دلیل بدهی خاموش نشده است، اما انتظار ما این است که کشاورزان با کاهش سطح کشت و مدیریت مصرف محصولات خود را آبیاری کنند تا به منابع آب زیرزمینی آسیبی نرسد چراکه منابع آب تقریباً غیرقابل‌تجدید است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی سد دوستی سرخس عنوان کرد: در سال گذشته سد دوستی ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب داشت اما امروز ۴۰۷ میلیون مترمکعب آب دارد که این آب هم برای تأمین آب شرب مشهد و هم برای تأمین آب کشاورزی ایران و ترکمنستان است که باید گفت ۶۰ درصد آب سد دوستی مصرف‌شده است.

عبادی‌نژاد درباره چاه‌های مجاز و غیرمجاز ادامه داد: در سرخس ۲۵۴ حلقه چاه مجاز وجود دارد که صد در صد این چاه‌ها مجهز به کنتور هوشمند است و به‌طور مرتب رصد می‌شوند و بر اساس پروانه بهره‌برداری میزان برداشتشان مشخص است و حق‌النظاره جهت کمک به تعادل بخشی دشت و توسعه آبخیزداری از کشاورزان دریافت و به‌حساب خزانه واریز می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی  ۱۲۳ حلقه چاه غیرمجاز در سرخس ابراز کرد: در سال گذشته ۴۵ چاه  غیرمجاز را پر کردیم و امسال نیز مابقی این چاه‌ها را پر خواهیم کرد، چراکه این تعداد چاه غیرمجاز با برداشت سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب آب باعث تضعیف چاه‌های مجاز می‌شوند.

 مدیر منابع آب سرخس درباره وجود چاه‌های غیرمجاز در باغ ویلاها گفت: حدود ۷ مورد چاه غیرمجاز در حوزه تفریحی و باغ ویلایی داشتیم که همه آن‌ها پرشده است و در حال حاضر هیچ چاه غیرمجاز در این حوزه نداریم.

وی از بازگشت ردیف اعتباری پروژه انتقال آب سد دوستی به سرخس در بودجه امسال خبر داد و گفت: ردیف اعتباری این پروژه در بودجه ۱۴۰۰ حذف‌شده بود اما با پیگیری مسئولان شهرستان این ردیف اعتباری به بودجه برگشت و تا سال ۱۴۰۲ تمدید شد که امیدواریم با تخصیص به‌موقع اعتبار،  پروژه تا اواخر سال ۱۴۰۱ یا اوایل سال ۱۴۰۲ به پایان برسد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره توقف اجرای طرح انتقال آب سد دوستی به سرخس به دلیل عدم رضایت کشاورزان در تملک زمین‌های آنان، گفت: طبق قانون اراضی که طرح در آنجا در حال اجرا است باید تملک شود که حدود ۱/۵ کیلومتر را توافق کردیم اما حدود ۲/۵ کیلومتر دیگر که طرح در بین روستای سنگر و شیر تپه متوقف‌شده باقی‌مانده است.

عبادی‌نژاد افزود: طبق قانون علاوه بر هزینه تملک باید هزینه خسارت نیز پرداخت شود اما نکته‌ای که در آنجا وجود دارد این است که آن ۲/۵ کیلومتر موقوفه آستان قدس رضوی است و کشاورزان آنجا مالک نیستند و سند مالکیت رسمی مربوط به آستان قدس رضوی است و طبق قانون ما باید هزینه تملک را که با توجه به موقوفه بودن به‌صورت اجاره بلندمدت به آستان قدس رضوی و هزینه خسارت کشت را به کشاورزان پرداخت کنیم اما حدود ۲۰ نفر از کشاورزان نسبت به این موضوع اعتراض دارند و مدعی هستند که آن زمین‌ها برای خودشان است و باید هزینه تملک را نیز می‌خواهند.

وی گفت: مبالغ طبق قانون آماده پرداخت است و کارهای اداری و حقوقی آن را انجام دادیم و بر اساس مبالغ مشخص‌شده به‌حساب افراد واریز می‌کنیم و درصورتی‌که کشاورزان با ما همکاری نکنند با دستور قضائی و حضور عوامل انتظامی مجبور به اجرای ادامه طرح هستیم.

مدیر منابع آب سرخس درباره برداشت غیرمجاز از کانال‌های انتقال سد دوستی نیز گفت: متأسفانه در این حوزه ۲۰۰ درصد افزایش تخلفات را نسبت به سال گذشته داشتیم که افراد با استفاده از پمپ‌های غیرمجاز یا دست‌کاری روی دریچه‌ها و مقسم‌های آب، برداشت غیرمجاز دارند که در این زمینه ۷ پرونده تشکیل‌شده است.

عبادی‌نژاد از تأمین آب شرب دام در حوزه مرزداران با استفاده از نصب علمک بر روی خط انتقال آب سد دوستی در روستای شوریجه و بارگیری به‌وسیله تانکر خبر داد و گفت: ۱۷ روستای بخش مرزداران نیز که آب آن‌ها از طریق چشمه تأمین می‌شده است اما با توجه به خشک‌سالی معضلاتی برای آن‌ها ایجادشده است که با استفاده از تانکر آب‌رسانی آب موردنیاز آنان تأمین می‌شود.

انتهای پیام/۷۰۰۴۲

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول