اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نوشدارویی برای سهراب/ بیماران پیوندی و رنج مضاعف نبود دارو

مدتی است داستان کمبود دارو بر زندگی بیماران پیوند اعضا سایه‌ای سنگین انداخته و آنها را با مشکلات جدید مواجه کرده است.

نوشدارویی برای سهراب/ بیماران پیوندی و رنج مضاعف نبود دارو

به گزارش خبرگزاری فارس در زنجان، در روزهایی که کرونا زندگی بیماران پیوندی را با چالش‌ها و نگرانی‌های فراوان از خطر ابتلا تا عوارض آن مواجه کرده است، مدتی است داستان کمبود دارو بر زندگی این بیماران سایه‌ای سنگین انداخته و آنها را با مشکلات جدید مواجه کرده است و تامین داروهایی که برای بیماران پیوندی حکم هوا را دارد و نبود و یا تاخیر در مصرف می‌تواند عوارض خطرناکی داشته و تا مرز پس زده شدن کلیه را نیز داشته باشد، نبود همه داروها در داروخانه‌ها و یا توزیع کم مدت دارو موجب شده برخی بیماران روستایی مجبور باشند در ماه چند بار به شهر برای خرید داروی خود مراجعه کنند که مشکلات متعددی را به دنبال دارد.

یکی از بیماران کلیوی زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه این روزها بیماران کلیوی با چالش مواجه هستند، اظهار کرد: بیماران پیوندی با مشکل تامین دارو مواجه  هستند و نمی‌توانیم داروی خود را تامین کنیم.

فریبا قهرمانی با اشاره به اینکه برخی‌ها از روستا به سختی برای تامین دارو در شهر حضور می‌یابند، عنوان کرد: غذا و دارو به ما می‌گوید بروید خدا رو شکر کنید دارو داشتیم و یک ماهه دادیم یعنی چه؟ مگر مصرف داور جای تعلل دارد.

وی با بیان اینکه اطلاعات افراد پیوند عضو سامانه‌ای شده است، ادامه داد: در معاونت غذا و دارو اطلاعات بیماران به صورت اینکه چند نفر پیوند هستند و چند قرص در ماه مصرف می‌کنند به صورت دقیق موجود است پس چرا باید در توزیع دارو محدودیت وجود داشته باشد.

این بیمار پیوند اعضا با بیان اینکه به ما گفته می‌شود داروی ایرانی مصرف کنیم، بیان کرد: این تغییر دارو عوارض دارد و کراتین را بالا برده و موجب پس زدن کلیه پیوندی می‌شود.

قهرمانی با تاکید بر اینکه حتی یافتن داروی ایرانی هم به سختی اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: این روزها تقسیم دارو را بین خودمان انجام می‌دهیم و برای حفظ سلامت، بیماران با هم همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه صدای ما به جایی نمی‌رسد و کسی به فکر ما نیست، عنوان کرد: مشکل کمبود داروی پیوند اعضا در استان زنجان است برخی از بیماران برای تامین داروی خود به استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند.

بیمار پیوند اعضا با اشاره به اینکه برای بیماران قرص یک ماهه ارائه می‌دهند، بیان کرد: چرا باید این شرایط باشد که یک بیمار از آخرین روستای زنجان برای خرید یک ماهه به مرکز استان آمده و گاها با دست خالی بازگردد.

دارو با حیات بیماران در ارتباط است

محمدرضا طهماسبی نیز در این زمینه اظهار کرد: تمام تلاش‌ها این است که با استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله علوم پزشکی، سازمان‎های مردم نهاد و خیرین برای آرامش خیال و بهبود شرایط بیماران کاری کرد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه مردم به دلایل مختلف از جمله نا آشنایی با علایم بیماری‌‌های کلیوی سلامت این عضو خود را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: این ناآگاهی موجب می‌شود تا افراد یک عمر به دستگاه دیالیز گرفتار می‌شوند و تنها راه درمان اساسی و خروج از چرخه دیالیز پیوند دوباره عضو است.

طهماسبی با اشاره به اینکه افرادی که پیوند می‌شوند در وهله نخست باید شرایط این عمل را داشته باشند و برای این عمل آماده شوند، بیان کرد: افرادی که پیوند می‌شوند یک عمر با داروهای پیوند زندگی خود را سپری کنند.

مدیر هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه سال‌های اخیر در تامین داورهای بیماران پیوند اعضا مشکلاتی وجود داشته است، بیان کرد: ضمن افزایش سالانه قیمت داروهای پیوند اعضا که بیماران با آن کنار آماده‌اند و آن را پذیرفته‌اند تهیه و دسترسی به دارو نیز سخت شده است.

وی با اشاره به اینکه عدم تهیه دارو نگرانی از پس زده شدن پیوند را در بیماران ایجاد می‌کند، اضافه کرد: با پس زدن شدن پیوند بیماران به چرخه دیالیز بازمی‌گردند.

طهماسبی با اشاره به اینکه داروهای «مایفروتیک و و تاکرولیموس و سیل سپت و راپامیون» به عنوان داروهای خارجی مکمل داروهای داخلی این روزها به سختی یافت می‌شود، عنوان کرد: معاونت غذا و دارو داروخانه‌ها تاکید می‌کنند به جای داروهای مذکور از داروهای مشابه استفاده شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: تشخیص این بخش با ما نبوده و باید داروی مورد تایید پزشک معالج و فوق تخصص در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی با اشاره به عادت بدن بیمار به داروهای خاص بیان کرد: این تغییر در دارو بدون نظر پزشک معالج می‌تواند تاثیر زیادی برای پس زدن کلیه توسط بدن را داشته باشد.

طهماسبی با اشاره به اینکه نباید به این موضوع نگاه سیاسی یا اقتصادی داشت چرا که با حیات بیمار به صورت مستقیم در ارتباط است، ادامه داد: بیمار اشرافیت تخصصی به بیماری خود ندارد و این پزشک معالج است که باید در زمینه نحوه مصرف دارو توسط بیمار تصمیم‌گیری کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: مشکل کمبود داروی بیماران پیوندی موقتی بوده و به زودی حل خواهد شد.

مشکل داروی بیماران پیوندی به زودی حل می‌شود

مریم نوبرانی با اشاره به اینکه از بیماران و انجمن حمایت از بیماران کلیوی خواسته شده که مشکلات مربوط به حوزه داروی خود از جمله عوارض جانبی آن را به ما گزارش دهند تا به مراجع بالاتر ارجاع داده شود، عنوان کرد: درخواست بیماران عدم استفاده از داروی داخلی به جای نمونه خارجی است که منوط به وجود دلیل و عوارض برای بیمار است.

وی گفت: امید است بیماران و پزشکان در این راستا مستندات مربوط به عدم کارایی و یا وجود عارضه جانبی در مصرف داروها به ویژه داروهای تولید داخل را گزارش کنند تا معاونت غذا و دارو ضمن ارسال موارد به سازمان غذا و دارو پیگیر اخذ تصمیمات مقتضی در مورد تامین داروها باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه دو داروخانه در شهر زنجان داروی پیوند اعضا را عرضه می‌کنند، بیان کرد: در شهر ابهر نیز یک داروخانه برای توزیع داروهای این بیماران خاص وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود دارو مشکلی کشوری بوده و تنها مربوط به استان زنجان نیست، گفت: کمبود دارو به نحوی است که هر بیمار داروی یک ماه مصرفی خود را داشته باشد تا ماه آینده که قطع دارو برای هیچ بیماری اتفاق نیفتد.

نوبرانی با اشاره به اینکه گلایه بیماران از کمبود دارو توزیع ماهانه آن درست است، گفت: اگر دارو به میزان کافی وجود داشت امکان توزیع سه ماهه دارو برای رفاه بیمار وجود داشت اما با توجه به شرایط کمبود فعلی این موضوع امکان پذیر نیست و توزیع ماهانه انجام می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی از بستری یا مرگ بیماران پیوندی در اثر کمبود دارو دریافت نشده است، گفت: ارتباط کاملی با بیمار وجود دارد و تاکنون چنین موردی مشاهده نشده است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول