اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

جوان‌ها، برای هیچ نهادی در کهگیلویه و بویراحمد مهم نیستند/ برنامه‌هایی که کمکی به ازدواج نمی‌کنند

اعلام برنامه‌های هفته ازدواج بیانگر این موضوع است که دستگاه‌ها هیچ برنامه‌ای برای ازدواج جوانان ندارند.

جوان‌ها، برای هیچ نهادی در کهگیلویه و بویراحمد مهم نیستند/ برنامه‌هایی که کمکی به ازدواج نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، امروز اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و آغاز هفته ازدواج است و بدون شک مسئولان نه فقط در این ایام بلکه در کل طول سال باید به فکر ازدواج جوانانی باشند که مشکلات منجر شد قید این سنت حسنه و پسندیده را بزنند.

آنچه این روزا سنگ پیش پای ازدواج جوانان شده هزینه‌های بالا و سرسام‌‌آور ازدواج و جهیزیه است و تنها دلخوشی جوانان هم وام ازدواجی است که چند ماه باید دنبالش بدوند تازه خیلی شانس بیاورند بانک همکاری کند یا آشنایی داشته باشند تا وام پرداخت شود.

کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد اما هیچ یک از دستگاه‌های متولی آماری از میزان جمعیت در سن ازدواج استان ندارند و اگر هم دارند نمی‌خواهند به رسانه‌ها اعلام کنند اما هر چه هست طیف وسیعی از جوانان در این استان کوچک پشت دیوار ازدواج مانده‌اند.

امروز نشستی پیرامون ساماندهی امور جوانان در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. اول از همه آنچه در این نشست بیشتر به چشم آمد عدم حضور دستگاه‌های عضو در حوزه جوانان بود.  دستگاه‌هایی هم که حضور داشتند اغلب کارشناسان را فرستاده بودند.علاوه بر این موارد در جلسه برنامه‌های ارائه شد که هیچ کمکی به ازدواج جوانان نمی‌کند.

در این نشست مقرر شد شهرداری بنرهایی در راستای هفته ازدواج نصب کند و تلویزیون شهری نیز به این مورد بپردازد. صدا و سیما زیرنویس هفته ازدواج داشته باشد و برنامه‌های هفته ازدواج را ترویج کند. ارشاد اسلامی فیلم و انیمیشن کوتاه ازدواج تهیه و در فضای مجازی منتشر کند.

مراکز مشاوره بهزیستی مشاوره رایگان ارائه کنند و ایستگاه مشاوره رایگان در سطح شهر یاسوج راه‌اندازی شود. رسانه‌ها هم کمپین‌ها ازدواج آسان و جهیزیه ساده تشکیل دهند، اصناف برای زوجین که می‌خواهند ازدواج کنند تخفیف ویژه قائل شوند و دانشگاه علوم پزشکی از زوج‌های جوانی که در ایام کرونا خدمات ارائه کنند تجلیل کند.

اینها برنامه هفته ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد است، برنامه‌هایی که هیچ کمکی به ازدواج هیچ جوانی نمی‌کند، اصلا مشکل جوانان در سن ازدواج این استان که نصب بنر یا زیرنویس تلویزیونی نیست.

از سوی دیگر رسانه‌ها مدت‌هاست که ازدواج آسان تبلیغ می‌کنند و ازدواج آسان رسانه‌ای می‌کنند اما ازدواج نیازمند مشارکت مسئولان و رایزنی‌ها برای ازدواج آسان و پرداخت به موقع وام ازدواج توسط بانک‌ها است.

حرف‌های متفاوت احد جمالی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیانگر این موضوع است که ازدواج جوانان در اولویت و دستور کار هیچ نهاد و دستگاهی  نیست.

جمالی ضمن ابراز تاسف از عدم حضور دستگاه‌هایی که دعوت شدند اما در جلسه حاضر نشدند، گفت: کسانی هم که آمده‌اند مدیر ارشد دستگاه نیستند.

وی با اشاره به روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم گفت: عدم حضور دستگاه‌ها بی‌اهمیت جلوه دادن موضوع ساماندهی و ازدواج جوانان است. درست است که روزهای پایانی عمر دولت است اما دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، جامعه و کشور متعلق به همه است و باید تا آخرین لحظه وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و مثل روز اول که منصوب شدند کار کنند.

وی با مهم خواندن موضوع ازدواج گفت: ازدواج مثل آن است که بگویم نماز به پا داریم اما به محتوای نماز توجه نکنیم. اینکه فقط بگویم ازدواج مهم است اما در عمل توجهی نکنیم بی‌فایدست.

جمالی با یادآوری اینکه ازدواج سنت حسنه پیامبر است، افزود: شرایط جامعه به گونه‌ای شده که این مسائل رنگ باخته‌ و ارزش‌ها وارونه جلوه داده می‌شود. اوایل انقلاب توقعات زوجین که مثل امروز نبود. دختر و پسر سخت‌گیر نبودند و به تعداد سال تولد مهریه نمی‌خواستند.

معاون استاندار ادامه داد: این قضایا را در حالی مطرح می‌کنم که زیر پوست جامعه ما وضعیت، خوب نیست. یکی از علت‌های آن هم سخت‌گیری والدین است، آنها هم در گناه جامعه شریک هستند.

وی در پایان خواستار فرهنگ‌سازی در حوزه ازدواج شد و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی ظهور و حضوری بیشتری داشته باشند و به ترویج ازدواج آسان کمک کنند.

جمالی خاطرنشان کرد:دستگاه‌هایی که نیامدند باید پاسخ دهند چرا به نشست نیامدند چرا که برنامه‌ای مهم‌تر از جوانان نیست.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول