اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سامانه‌هایی بومی برای تسریع و بهبود عملکرد پزشکان/ بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تشخیص نواحی مختلف تومور مغزی

یک شرکت فناور شیرازی توانسته با استفاده از هوش مصنوعی سامانه‌هایی را برای تسریع و بهبود عملکرد پزشکان طراحی نماید.

سامانه‌هایی بومی برای تسریع و بهبود عملکرد پزشکان/ بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تشخیص نواحی مختلف تومور مغزی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دنیا روز به روز به سمت قله‌های علم و تکنولوژی حرکت کرده و عرصه دانش بنیان ها از اهمیت ویژه‌ای در این بحبوحه برخوردار است.

کشورهای مختلف با سرمایه گذاری در قسمت های مختلف و حوزه های گوناگون دانش بنیان، سعی بر ربودن گوی سبقت از یکدیگر دارند.

حوزه دانش بنیان پزشکی از بخش‌هایی است که در کشورمان و به طور ویژه در شیراز موفق عمل کرده و تعداد زیادی شرکت موفق در این عرصه در شیراز و فارس درحال فعالیت می‌باشد.

رایان پرداز هوشمند آرتین مجموعه‌ای چابک و خلاق است که در سال 1399 توسط تعدادی از فارغ التحصیلان نخبه دانشگاه تهران تاسیس شد و  فعالیت خود را به صورت تخصصی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین آغاز کرد و هم اکنون در مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز مستقر می باشد.

این مجموعه با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های هوش مصنوعی روز دنیا، به ارائه راهکارهای نوآورانه و هوشمند در زمینه های مختلف از جمله پردازش تصویر، داده کاوی و تحلیل داده به ویژه در زمینه های پزشکی و درمانی می پردازد.

سامانه تشخیص خودکار نواحی مختلف تومور

تومور مغزی GBM شایع ترین تومور بدخیم سیستم عصبی است. تعیین محل و محدوده دقیق این تومور مهم ترین اقدام قبل از درمان این بیماری است. پیش از این متخصصان نورولوژی با صرف زمان زیاد از روی تصاویر MRI  قسمت‌های مختلف این تومور را تفکیک می کردند. اما اکنون به کوشش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی، تشخیص خودکار نواحی مختلف تومور به امری دست یافتنی بدل شده است.

این سامانه برای اولین بار در دنیا با دقت 95% توسط شرکت رایان پرداز هوشمند آرتین ارائه شده و مورد استفاده کلینیکال قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل این شرکت، برای ساخت این سامانه، تلفیقی از تکنولوژی های روز یادگیری عمیق استفاده شده و این تکنولوژی ها برای استفاده بر روی سخت افزارهای ایرانی، بومی سازی شده اند.

فاطمه قناعت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز اذغان کرد: به کمک این تکنولوژی پس از تصویر برداری، قسمت های مختلف تومور مانند هسته، قسمت بدخیم و ورم تومور به طور خودکار برروی تصویر مشخص می شوند و پزشک می تواند بدون اتلاف وقت، با دقت بالایی ناحیه تومور را تشخیص دهد.

سامانه جامع بومی پیش‌اگهی بیماران

محصول دیگر این شرکت سامانه Deep Score ، یک سامانه جامع پیش آگهی برای بیمارانی است که تحت عمل جراحی قلب باز قرار خواهند گرفت.

این سامانه با توجه به سابقه پزشکی هر بیمار، ریسک عمل، عوارض احتمالی و ریتم قلبی پس از عمل را پیش بینی کرده و تحلیل ها و پیش آگهی‌های خود را به تیم پزشکی اعلام می کند.

مدیرعامل شرکت رایان پرداز هوشمند آرتین در این خصوص تصریح کرد: پیش از این پزشکان برای یافتن این پیش آگهی به سامانه خارجی Euro Score مراجعه می کردند. این سامانه که مختص بیماران اروپایی طراحی شده است، به دلیل کالیبره نبودن با فیزیولوژی و سبک زندگی بیماران خاورمیانه‌ای، درعمل برای بیماران ایرانی قابل استفاده نبود و نیاز به نمونه بومی این سامانه شدیدا احساس می شد.

وی ادامه داد: سامانه Deep Score با همکاری مشترک این شرکت با دکتر محمدحسن نعمتی جراح نامی و رکورددار عمل قلب باز و با استفاده از به روزترین مدل های یادگیری عمیق توسعه یافته است.

نیاز کشور به هوشمندسازی در ابعاد مختلف

قناعت پیشه درمورد اهمیت هوش مصنوعی در دنیای امروز گفت: در کشورهای توسعه یافته اکثر کارها به سمت اتوماتیک شدن پیش می رود، این در حالیست که در کشور ما مسئولین هنوز به اهمیت هوش مصنوعی پی نبرده اند و بسیاری از فعالیت های ساده و تکراری به روش سنتی و با صرف هزینه و انرژی زیاد انجام می شود.

وی اضافه کرد: درصورت اعتماد مردم و مسئولین به تکنولوژی های جدید، تحولی بنیادین در ابعاد متفاوت زندگی بشر رخ خواهد داد. به گونه‌ای که با هوشمند کردن فعالیت های روتین به کمک هوش مصنوعی، می توان با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر، به نتایج مطلوب‌تر و با دقت بالاتری دست یافت.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول