اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

هرسال بر مطالبات حوزه «سلامت» و «رفاه اجتماعی» افزوده می‌شود/نمره «شفافیت اقتصادی» ایران خوب نیست

رئیس ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه در حوزه سلامت، آموزش همگانی و آموزش عالی، دولت باید مداخلات موثرتری داشته باشد، گفت: در سالهای اخیر دولتها در این خصوص نقش کم رنگ‌تری داشته‌اند و هر سال به میزان مطالبات حوزه سلامت و رفاه اجتماعی افزوده می‌شود.

هرسال بر مطالبات حوزه «سلامت» و «رفاه اجتماعی» افزوده می‌شود/نمره «شفافیت اقتصادی» ایران خوب نیست

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در نخستین جشنواره انضباط مالی و اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه فربه شدن نهادهای دولتی و افزایش رو به تزاید دخالت دولت‌ها در اقتصاد کشور، باید مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: دخالت دولت در اقتصادهای مولد همواره نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد.

وی با بیان اینکه هر چه دولت‌ها در این زمینه فربه‌تر عمل کرده و ساختار غیرچابک‌تری داشته باشند می‌تواند آثار تخریبی اقتصادی داشته باشد، افزود: دخالت دولت در بازارها، شکست بازار یا شکست نهادی مواردی است که در اقتصاد کشور آن را تجربه کرده‌ایم.

رئیس ستاد مقابله با کرونا با اشاره به ضرورت توجه دولت به حوزه سلامت، آموزش همگانی و آموزش عالی، خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت، آموزش همگانی و آموزش عالی، دولت باید مداخلات موثرتری داشته باشد اما در سال‌های اخیر می‌بینیم دولت‌ها نقش کم‌رنگ‌تری داشته‌اند؛ مثلا در حوزه رفاه اجتماعی این موضوع را کمتر شاهد بوده‌ایم و هر سال به میزان مطالبات حوزه سلامت و رفاه اجتماعی افزوده می‌شود و آثار آن را در حقوق شهروندی و رفاه اجتماعی مشاهده می‌کنیم.

زالی متذکر شد: نکته دومی که اقتصاد کشور را رنج می‌دهد، عدم شفافیت مالی و فساد اقتصادی و انضباط مالی است که از چالش‌های مهم است؛به طوری که در سال‌های اخیر در شفافیت اقتصادی کمتر کار کرده‌ایم و نمره ما در عرصه بین المللی، نمره خوبی نبوده و در نظام‌های بین المللی شفافیت نمره خوبی نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در کنار همین موضوع شفافیت اقتصادی، ویژه‌خواری اقتصادی و رانت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آثار تخریبی در اقتصاد کشور داشته است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر بحث اقتصاد پنهان، زیرزمینی یا اقتصاد در سایه وجود داشته، اظهار داشت: شاهد شکل‌گیری رگه‌های متکثر برنامه اقتصاد در سایه در فرایند اقتصاد ملی هستیم و با شفافیت اقتصادی در تباین است و شرایطی که در جامعه بوده ما را به سمت اقتصاد سایه کشانده است.

زالی اضافه کرد: بحث عدم تحقق عدالت اجتماعی،نابرابری درآمدی، توازن‌سازی درآمدی در دهک‌های اقتصادی جامعه، تحریم و رشد بازار غیررسمی و قاچاق آثار زیانباری وارد کرده است و اولین اثر اقتصاد در سایه در درآمد ناخالص داخلی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول