اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

پرورش میگو با تکیه بر روش‌های مدرن و فناورانه

روش های مدرن و فناورانه تولید متراکم آبزیان (سخت پوستان) توسعه می‌یابد. در این روشها به دلیل تحت کنترل بودن شرایط تولید، ریسک بروز بیماری به حداقل می‌رسد.

پرورش میگو با تکیه بر روش‌های مدرن و فناورانه

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کمک فناوری‌های مدرن، تولید میگو در کشور توسعه می‌یابد. در این روش، به دلیل تحت کنترل بودن شرایط تولید، ریسک بروز بیماری به حداقل می‌رسد و تعویض آب هم کاهش می‌یابد به همین دلیل میزان آلودگی محیط‌زیست کمتر می‌شود. 

با گذشت حدود 3 دهه از ورود پرورش میگو در ایران، هنوز میزان تولید این محصول در کشور  تولید در واحد چندانی نکرده و از هر هکتار حدودا 3 تن میگو تولید می‌شود. این درحالی است که در روش‌های نوین می‌توان در فضای 800 متر مربعی حدود 3 تن میگو تولید کرد.

علاوه بر آن در بیشتر سایت‌های کشور بیماری لکه سفید گزارش شده که این موضوع، تعطیلی برخی سایت‌ها را در پی داشته است. یکی از روش‌های نوین و فناورانه در تولید متراکم میگو روش بیوفلاک است. در این سیستم به دلیل تحت کنترل بودن شرایط تولید، ریسک بروز بیماری به حداقل می‎رسد و با کمتر شدن نیاز به تعویض آب میزان آلودگی محیط زیست نیز کاهش می یابد.

در این مدل، دفعیات میگو همراه با غذای خورده نشده توسط باکتری های موجود مصرف می‌شود و تولید فلاک می‌کند، فلاک‌های تولید شده توسط میگو به عنوان غذا مصرف می‌شوند و این کار بهبود ضریب تبدیل غذایی را به دنبال دارد. 

علاوه بر این به دلیل تحت کنترل بودن شرایط محیط پرورشی می‌توان تا سه دوره در سال تولید داشت. طرح تولید متراکم میگو به روش بیوفلاک توسط متخصصان داخلی، برای نخستین بار در کشور و در حاشیه جنوبی استان سیستان و بلوچستان، در حال طراحی و اجرا است. انتظار می‌رود با اتمام عملیات اجرایی و شروع فاز بهره برداری، فناوری‌های مربوطه بومی‎‌سازی شود و تولید متراکم میگو را با حداقل تعویض آب به همراه داشته باشد.

اجرای این طرح مزایایی چون «بومی‌سازی و تجاری‌سازی روش بیوفلاک در تولید متراکم میگو»، «توسعه فناوری و تجاری سازی مزارع هوشمند پرورش میگو»، «توسعه کسب‌وکار پرورش میگو به صورت گلخانه‌ای در مناطق کم برخوردار»، «ترویج کسب و کارهای عرضه آبزیان به صورت تازه»، «توسعه شرکت‌های مشاوره‌ای برای آموزش و راه‌اندازی سیستم بیوفلاک» و «توسعه شرکت ها و تولید کنندگان تجهیزات و ملزومات آبزی پروری» را به دنبال دارد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول