اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کشاورزان بادرودی در محاصره خشک‌سالی و بی‌مهری‌های بیمه

کشاورز بادروی گفت: صندوق بیمه به کشاورزانی که محصولات خود را بیمه نموده‌اند قرار است خسارت پرداخت کند و این هم اگر بپردازند جوابگوی هزینه‌های تولید نمی‌شود.

کشاورزان بادرودی در محاصره خشک‌سالی و بی‌مهری‌های بیمه

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، منطقه حاصل خیز بادرود به‌عنوان قطب کشاورزی استان اصفهان برشمرده می‌شود و این قطب در طول تاریخ زبانزد خاص و عام بوده و محصولات بادرود چه در بازارهای داخل کشور و چه در بازارهای بین‌المللی مشتریان خاص خود را داشته است.

ازاین‌رو شغل اکثر مردم منطقه بادرود کشاورزی و دامداری است و خانواده‌ها از این راه ارتزاق می‌کنند، اما این روزها کشاورزان بادرودی با مشکلات زیاد و عدیده دست‌وپنجه نرم می‌کنند که در این گزارش قصد داریم به آنها بپردازیم.

خشک‌سالی بلای جان کشاورزان بادرود

اولین مشکل کشاورزان موضوع خشک‌سالی است، احمدعلی مختاریان پور مدیر مرکز خدمات جهاد کشاورزی بادرود در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ازجمله مشکلات اصلی کشاورزان کمبود آب جهت تولید محصول است، با توجه به عدم بارندگی مناسب در زمستان سال گذشته و کمبود آب در فصل کشت، کشاورزان کلیه زمین‌های خود را به امید بارندگی زیر کشت بردند ولی متأسفانه بارندگی مناسبی نداشتیم و باعث شد که کلیه محصولات زراعی یا به نتیجه نرسد و آن‌هایی هم که مقداری آب داشتند برداشت خیلی کمی داشته باشند.

وی همچنین افزود: وزش باد شدید همراه با گرد خاک روی کمیت و کفیت محصولات زراعی و باغی تأثیر زیادی گذاشت و کشاورزان دچار ضرر و زیان شدند.

بهروز کیانوش رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی نطنز نیز در خصوص خشک‌سالی اظهار کرد: در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد نزولات جوی و گرمای زودرس و ادامه روند گرما بوده‌ایم که این موضوع خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزان زده است و تولید را دچار اختلال کرده است.

وی افزود: یک‌راه کشاورزان برای جبران ضرر خشک‌سالی، استفاده از صندوق از بیمه محصولات کشاورزی است و راه دوم برای نجات از خشک‌سالی استفاده از کودهای پتاسیم، محلول‌پاشی، کاهش دوره آبیاری و آبیاری در شب است.

عدم همراهی بیمه محصولات کشاورزی با کشاورزان

یکی از کشاورزان بادرود بنام احمدی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی گفت: صندوق بیمه به کشاورزانی که محصولات خود را بیمه نموده‌اند قرار است خسارت پرداخت کند و این هم اگر بپردازند جوابگوی هزینه‌های تولید نمی‌شود.

حسین مشربی از کشاورزان روستای سرآسیاب بادرود نیز گفت: امروز کشاورزان از طرفی با کمبود نهادهای کشاورزی ازجمله کود و سم و قیمت‌های نجومی آن و کیفیت پایین آن مواجه هستند و از طرفی دیگر قدرت خرید کشاورزان خیلی پایین آمده و توان خرید نداشته و چشم‌انتظار پرداخت یارانه برای تهیه نهادهای کشاورزی هستند.

کاهش سهمیه برداشت آب در نطنز بلای جان کشاورزان شده است

رحمت‌الله فیروزی‌پور نماینده مردم شهرستان نطنز و  بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد: در خصوص کم کردن سهمیه برداشت آب از دشت‌های بادرود و خالدآباد نارضایتی زیادی وجود دارد به‌طوری‌که مردم نسبت به برداشت بی‌رویه در شهرهای اطراف اعتراض و این را یک بی‌عدالتی به کشاورزان تلقی می‌کنند.

 وی گفت: مسأله دیگر نصب کنترل هوشمند به‌صورت داوطلبانه در شهرستان نطنز در کلیه چاه‌های عمیق بوده که این مهم در شهرهای هم‌جوار نیز اتفاق نیفتاده و این موجب ضرر و زیان و خسران کشاورزان منطقه بادرود خواهد شد چراکه همه این کشاورزان خرده‌مالک هستند وزندگی آن‌ها به کشاورزی وابسته است.

آموزش کشاورزان و تغییر الگوی کشت

در خصوص مبحث آموزش هم کشاورزان انتظار دارند در این موضوع تحرک بیشتری از سوی متولیان صورت پذیرد، البته در طول سال کلاس‌هایی برگزار می‌شود که به نظر کافی نیست و کشاورزان انتظار همراهی بیشتری از سوی متولیان امر دارند.

اما تغییر الگوی کشت در منطقه چند سالی است که مدنظر قرارگرفته که آن‌هم با مشکلاتی مواجه است، برخی کشاورزان سنتی معتقدند که تغییر الگوی کشت شاید درآمد کشاورزان را سال‌ها دچار چالش کند، مثلاً با جایگزین کردن درخت انار به‌جای پسته و دیر بازده بودن میوه پسته کشاورزان را دچار چالش کمبود درآمد خواهد کرد و چنانچه برای تغییر الگوی کشت تسهیلات کم‌بهره و با خواب چندساله در نظر گرفته شود، شاید بتوان محصولاتی که نیاز به آب کمتری دارد در منطقه کشت کرد.

عباس قصابی از گل خانه‌داران روستای عباس‌آباد هم می‌گوید: مشکلات کشاورزان سردراز دارد و کشاورزی تمامش مشکل است.

وی از سخت‌گیری در صدور پروانه‌های کشاورزی گلایه‌منداست و معتقد است که کشاورزان از عدم همراهی دستگاه‌های خدمات رسان به کشاورزان همراهی کامل را ندارند و کشاورز را دچار چالش می‌کنند.

قصابی که اتفاقاً تولیدکننده گل زینتی است از قصه پر غصه گلخانه می‌گوید و در این خصوص اظهار کرد: بعد از بیماری کرونا ما گل‌کاران دچار زیان زیادی شدیم و تعطیلی مراسم‌های شادی و غم و تعطیلی ملاقات بیمارستان‌ها صنعت تولید گل را دچار مشکل کرد و مجبوریم گل را چیده و به علت نداشتن بازار فروش آن را دور می‌اندازیم

مشکلات کشاورزان خرده‌مالک

کشاورزان بادرودی اکثراً خرده‌مالک هستند و درزمینهٔ مکانیزاسیون قیمت بالای تراکتور و ادوات آن و همچنین هزینه‌های زیاد برای آماده‌سازی زمین و هزینه‌های بالای برداشت با کمباین دچار مشکل می‌شوند و غصه دیگر آنها قیمت پایین محصولات کشاورزی که دولت باقیمت تضمینی می‌خرد باقیمتی که دلالان می‌خرند تفاوت فاحشی دارد.

کشاورزان در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را داشته‌اند و به‌عنوان نمونه اگر کشاورزی بخواهد پسرش را داماد یا دخترش را عروس کند دچار مشکل جدی می‌شود و مجبور می‌شود که قسمتی از زمین‌های کشاورزی خود را برای حفظ آبروی خود به فروش رسانده تا بتواند جوان خود را سروسامان دهد.

حال باروی کار آمدن دولت جدید کشاورزان انتظار جدی از حضرت آیت‌الله رئیسی دارند که به داد آنها برسند تا چرخه تولید محصولات کشاورزی دچار مشکل نشود.

انتهای پیام/۶۳۰۲۵/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول