اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تشدید حملات طالبان در شمال افغانستان؛ 8 هزار خانواده آواره شدند

فعالین مدنی و اعضای شورای ولایتی بادغیس می‌گویند که تشدید جنگ طی 5 روز گذشته در بادغیس هزاران خانواده در این شهر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

تشدید حملات طالبان در شمال افغانستان؛ 8 هزار خانواده آواره شدند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، پس از حملات سنگین در بادغیس و سقوط شهرستان‌های بالامرغاب، قادس، مقر، آبکمری، جوند و غورماچ به دست طالبان، این گروه تمام اطراف مرکز این ولایت را محاصره کرده  و قصد دارند تا مرکز این ولایت را تسخیر کنند.

طی 5 روز گذشته حملات شدیدی برمرکز شهر بادغیس از سوی اطالبان راه اندازی شده، اما نیروهای امنیتی تاکنون در مقابل طالبان مقاومت کرده و اجازه سقوط شهرستان را ندادند.

به تازگی فعالین مدنی و برخی از اعضای شورای ولایتی بادغیس در یک گردهمایی در هرات خواهان حمایت حکومت از بادغیس و رسیدگی به آوارگان داخلی داخلی شدند.

«محمود انتظار» فعال مدنی در بادغیس در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: امروز پنجمین روز است که مرکز شهر بادغیس در محاصره طالبان بوده و هر روز حملات گسترده‌ای برای تسخیر این مرکز از سوی طالبان صورت می‌گیرد.

به گفته وی، به دلیل شدت درگیری‌ها تمام شهروندان یا در خانه ها حبس شده  و یا هم از این ولایت به هرات و حومه های شهر بادغیس آواره شدند.

انتظار ادامه داد: از آغاز ناامنی در بادغیس تاکنون بیش از 5 هزار خانواده آواره شده  و بدون سرپناه و امکانات در وضعیت بدی بسر میبرند و در حال حاضر در مرکز بادغیس تمام بازارها مسدود شده  و حتی مراکز بهداشتی نیز با نبود امکانات بهداشتی رو به رو هستند و حکومت باید پیش از سقوط نیروهای تازه نفس به منطقه اعزام کند.

«محی الدین کریمی» استاد دانشگاه در بادغیس در این باره گفت: جنگ در بادغیس تنها به غیرنظامیان آسیب رسانده و  و شمار زیادی از مردان، زنان و کودکان کشته و زخمی شدند و  متاسفانه از سوی طالبان و نظامیان قانون جنگ رعایت نشده و مناطق مسکونی به شدت از جنگ آسیب دیده است.

کریمی خاطرنشان کرد که طی  5 روز گذشته بیش از 74 غیرنظامی زخمی و 5 تن دیگر کشته شدند.

جنیدالله اشکانی مسوول شبکه نهاد های جامعه مدنی نیز خواستار توقف جنگ در بادغیس شد و گفت: در حال حاضر به دلیل جنگ بیشتر خانه ها ، بازار و تاسیسات دولتی در مرکز بادغیس تخریب شده و 8 هزار خانواده از بادغیس اواره شده اند .

گفتنی است که در حال حاضر والی، رئیس امنیت ملی ، فرمانده پلیس بادغیس طی 5 روز گذشته در آماده باش هستند، اما برخی دفع کامل حملات طالبان نیاز است تا پشتیبانی هوایی از این ولایت صورت بگیرد. 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول