اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مجوز کشتار دام مولد در کاشان صادر نمی‌شود/ تهدید گرانی آذوقه در کمین دام‌های آبستن

رئیس صنف پروتئین کاشان گفت: به خاطر گرانی آذوقه در همه جای کشور دام مولد کشتار شده است اما در کاشان از کشتار دام مولد جلوگیری کردیم، با جلسه‌ای که چند روز پیش در خصوص کشتار دام مولد داشتیم مصوب شد اگر شخصی دام مولد برای کشتار به کشتارگاه کاشان آورد از کشتار آن جلوگیری شود.

مجوز کشتار دام مولد در کاشان صادر نمی‌شود/ تهدید گرانی آذوقه در کمین دام‌های آبستن

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، این روزها حرفه دامداری در استان اصفهان به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله خشکسالی، کمبود نهاده و افزایش هزینه‌ها و ... حال و روز خوشی ندارد و تصاویری از کشتار دام‌های مولد در فضای مجازی و رسانه‌ منتشر می‌شود که می‌توان گفت بخشی از این اتفاق‌ها نتیجه نبود مدیریت جهادی در حوزه کشاورزی است و مسؤولان مربوطه باید ورود ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند تا مشکلات دامداران حل شود.

کشتار دام‌های مولد غیرقابل‌جبران است، واحدهای دامداری نقش مؤثری در تأمین شیر، گوشت قرمز و لبنیات دارند، تعطیلی دامداری‌ها و کشتار دام‌های مولد می‌تواند در آینده تولید شیر، گوشت و لبنیات در کشور را با مشکل جدی مواجه کند.

 

به‌ هیچ‌ وجه اجازه کشتار دام مولد و آبستن را نمی‌دهیم

هادی نادری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان، با بیان اینکه، اگر دام مولد بیمار باشد و دامپزشک کشتارگاه بیماری را تأیید کند، کشتار انجام خواهد شد، اظهار کرد: برخی دام‌های ماده دچار بیماری‌هایی می‌شوند که روی گوشت آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد که در صورت تأیید دامپزشک کشتارگاه، کشتار انجام می‌شود.

رئیس صنف پروتئین کاشان با بیان اینکه، به خاطر گرانی آذوقه در همه جای کشور دام مولد کشتار شده است اما در کاشان از کشتار دام مولد جلوگیری کردیم، گفت: با جلسه‌ای که چند روز پیش در خصوص کشتار دام مولد داشتیم مصوب شد اگر شخصی دام مولد برای کشتار به کشتارگاه کاشان آورد از کشتار آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه، هنوز در کاشان دام مولد کشتار نشده است، افزود: ممکن است به‌ صورت قاچاقی دام مولد کشتار شود که ما از آن خبر نداشته باشیم اما دامی که وارد کشتارگاه می‌شود با تائید دکتر اگر مولد باشد کشتار نمی‌شود و جلوگیری می‌شود.

نادری با اشاره به اینکه، به‌ هیچ‌ وجه اجازه کشتار دام مولد و آبستن را نمی‌دهیم، تصریح کرد: در کاشان طبق ضوابط کشتار دام انجام می‌شود و از کشتن دام مولد در کشتارگاه کاشان جلوگیری می‌کنیم.

 

دام بدون پلاک و مجوز در کشتارگاه کاشان کشتار نمی‌شود

علی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان، نیز در این خصوص اظهار کرد: بخشنامه‌ای برای کشتار دام مولد به دست ما رسید، با وجود همه تنش‌هایی که برای کشتارگاه کاشان وجود داشت، اما توانستیم از این کار جلوگیری کنیم.

مدیر کشتارگاه کاشان با بیان اینکه، شاید موردی دام‌های مولد در کاشان کشتار شده باشند، افزود: درگ ذشته کشتار دام مولد زیاد بود به‌ نحوی‌که از چهار قسمت کشتارگاه کاشان سه قسمت کشتار دام مولد و یک قسمت کشتار دام نر بود.

وی گفت: باربندی در یکی از شهرها وجود داشت که دام‌های نامرغوب را برای کاشان ارسال می‌کردند‌ در صورتی‌ که گوشت مرغوبی نداشت که با تلاش‌هایی که انجام دادیم از این کار جلوگیری شد.

دهقانی با اشاره به اینکه، اگرچه آمار کشتار ما طی ۵ سال گذشته کمتر شده است اما کیفیت کار بسیار بالا رفته است، تصریح کرد: دام‌های جوان و آبستن قبل از کشتار کنترل می‌شود و دام‌های نامرغوب و مولد جوان را اجازه کشتار را صادر نمی‌کنیم.

مدیر کشتارگاه کاشان در خصوص کشتار دام‌مولد در دیگر شهرهای کشور افزود: در استان اصفهان این اتفاق افتاده و در ارتباطی که با دوستان خود در کشتارگاه‌ها داشتیم این خبر را تائید کردند اما کشتارگاه کاشان از کشتار دام مولد با وجود همه تنش‌ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه، در کشتارگاه کاشان دامی که بدون مجوز و بدون پلاک باشد به‌ هیچ‌ عنوان کشتار نمی‌شود، ابراز داشت: دام جوان و مولد به‌ هیچ‌ عنوان در کاشان کشتار نمی‌شود.

 

بابک شهابی نیز با تأکید بر اینکه کشتار دام مولد در کاشان ممنوع است، اظهار کرد: برای تشخیص آبستن بودن دام توسط اپراتور ریل تا ۷۰ درصد می‌توانیم تشخیص بدهیم که دام آبستنی سنگین یا سبک دارد.

مسؤول فنی کشتارگاه کاشان با اشاره به اینکه، آبستن بودن دام توسط دستگاه سونوگرافی تشخیص داده می‌شود اما در کاشان دستگاه سونوگرافی وجود ندارد، گفت: بازرسی‌های ما با دقت کامل انجام می‌شود و اگر دامی با آبستنی سنگین برای کشتار وجود داشته باشد برگشت داده می‌شود.

وی بابیان اینکه، طبق قانون اگر مادر یا بچه درخطر باشند به دستور دکتر دامپزشک می‌توانیم دام را کشتار کنیم، افزود: اگر حیوان در حالت تلف شدن باشد و نتواند بچه را نگه دارد با توجه به پروتکل‌ها می‌توانیم حیوان را کشتار کنیم.

 

در ماه 20 الی 30 کشتار دام‌های در حال تلف شدن داریم

شهابی گفت: با توجه به اینکه در ماه ۱۰ هزار کشتار داریم ۲۰ الی ۳۰ کشتار دام مولدی که در حال تلف شدن هستند رقم محدود و بسیار پایینی است.

مسؤول فنی کشتارگاه کاشان با بیان اینکه، دام مولد و آبستنی سنگین را کشتار نمی‌کنیم و در کاشان هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتد، افزود: آبستنی سنگین مدنظر ما است آبستنی‌های زیر سه ماه مدنظر نیست چون ارزش اقتصادی ندارد بنابراین آبستن‌های سنگین برای ما اولویت دارد و کشتار انجام نمی‌شود.

 

 

دامداران در خصوص نهاده مشکل‌دارند، افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های پرورش دام، موجب شده برخی دامداران به‌ صورت قاچاقی دام مولد را کشتار کنند اما از نظر شرعی کشتار دام‌ مولد مشکل ندارد و ذبح حیوان باردار، اشکالی ندارد.

یک کارشناس فقهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با بیان اینکه، ذبح حیوان باردار، اشکالی ندارد، اظهار کرد: اگر از شکم مادر تذکیه شده‏‌اش مرده بیرون بیاید یا مرده بیرون آورده شود خوردنش حلال است و تذکیه‌‏اش به تذکیه مادرش است، اما شرطش این است که مو یا کرک درآورده باشد وگرنه خوردن گوشتش حلال نیست.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه، چنانچه همراه ذبح مادرمرده باشد حلال است، افزود: بلی اگر بعد از ذبح مادرش زنده باشد و خروجش از شکم مادر زائد بر مقدار متعارف طول کشیده باشد در این فرض اگر در بطن مادرمرده باشد حلال نیست.

وی ادامه داد: اگر حیوانی را سر ببرند یا شکار کنند و بچه زنده‌ای از آن بیرون آید، چنانچه آن بچه را مطابق دستور شرع سر ببرند حلال وگرنه حرام است، اما اگر بچه با شکار کردن یا سربریدن مادر، در شکم او مرده باشد حلال است به‌ شرط این‌ که خلقت بچه کامل شده و مو یا پشم در بدنش روییده باشد.

به گزارش فارس، در روزهای پایانی دولت دوازدهم نمی‌توان انتظار معجزه داشت، اما دولتمردان باید پای صحبت‌های دامداران بنشینند تا مشکلاتی که گریبان گیر آن‌ها شده است را برطرف کنند، شواهد می‌گوید دامداران در سراسر کشور به خاطر بی‌تدبیری دولتمردان دست به اعتراضات گسترده زده‌اند، دولت باید در یک اقدام فوری برای حل مشکلات دامداران چاره‌اندیشی کند، زیرا ممکن است در آینده در تولید گوشت قرمز و شیر با بحران روبه‌رو شویم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۳/ر۱۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول