به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، بتول باقری در شامگاه شهادت حضرت جوادالائمه(ع) در نشست مجازی مشاوره اعتقادی و امام شناسی جوادالائمه با بانوان خادمیار رضوی در کاشان اظهار کرد: مناظرات علمی امام جواد علیهالسلام یکی از نکات بسیار مهم و ارزشمند حیات آن حضرت است که این مناظرات در دوره امام جواد (ع) بیشتر بود و به اوج خود رسید.
این عضو هیأتعلمی دانشگاه با اشاره به اینکه برخی عالمان و بزرگان تصور نادرستی از ناتوانی امام جواد (ع) به دلیل سن کم آن حضرت در پاسخگویی به سؤالات داشتند تصریح کرد: حتی به همین دلیل خیلی وقتها با دستور مأمون به برگزاری مناظره با حضور علمای مسلمان، یهودی و مسیحی و آزمودن امام و به خیال خام خود پایین آوردنشان ایشان اقدام میکردند که شکست میخوردند.
وی با یادآوری اینکه آنان با طرح یکسری سؤالات قصد به چالش کشیدن جوادالائمه و تحتالشعاع قرار دادن مقام و منصب امامت آن حضرت را داشتند اضافه کرد: اما نهمین اختر تابناک امامت و ولایت با علم لدنی و الهی به تمام سؤالات پاسخ میدادند و نقشه طراحان مناظره را خنثی میکردند.
باقری ظهور فرقههای منحرف فکری، فرهنگی و عقیدتی را در دوره امام رضا (ع) و امام جواد(ع) تأکید کرد و افزود: یکی از مهمترین کارهای ۲ امام عظیم آلشان پاسخگویی به شبهات مطرحشده توسط این فرقهها بود که باهدف کشف حقیقت یا از روی غرضورزی و تخریب جایگاه و شخصیت جوادالائمه میپرسیدند.
این مشاور کانون خانواده رضوی در کاشان یکی از مهمترین دستاوردهای امام جواد علیهالسلام را رفع هرگونه شبهات عقلی، سیاسی، فقهی و فرهنگی از سوی مسلمانان و غیرمسلمانان دانست و گفت: طرح این شبهات از روی علم و دانش و برای فهم مسائل یا از سوی غیرمسلمانان برای کاستن از ارزش امام بود.
وی با بیان اینکه حتی تاریخ اهل سنت گویای این واقعیت پاسخگویی امام جواد علیهالسلام باسن کم آن حضرت در مناظرات علمی است ادامه داد: آن حضرت هیچوقت در هیچ مناظرهای مغلوب مأمون و دسیسههای وی نشد.
باقری در بخش دیگری از سخنانش با طرح بحث خودشناسی و خداشناسی ادامه داد: خودشناسی ازنظر لغوی به معنای اصلاح و تهذیب اخلاق اما در اصطلاح مهمتر و به معنی بهرهبرداری انسان از استعدادها و نیروهای به ودیعه گذاشته خداوند در وجودش برای رسیدن به تکامل، سعادت و معنویت است.
عضو هیأتعلمی دانشگاه خودشناسی را یکی از راههای بهرهبرداری از این استعدادها و رسیدن انسان به تکامل عنوان و اضافه کرد: خداوند متعال در کل فطرت انسان را خداخواه و به قول قرآن کریم فقرای نیازمند به خدا «یا ایها الناس انتم الفقرا والله غنی الحمید» یعنی مردم محتاج خدا با تمام اعضا و جوارح معرفی کرده است که رمز و راهکار این نیاز و خدامحوری در خودشناسی انسان است.
وی بابیان اینکه بر پایه آموزههای دینی ما خودشناسی بهترین راه انسان برای نیاز به خداشناسی و خداخواهی است تا بفهمد که چه گوهری و از کجا آمده است و به کجا خواهد رفت، افزود: با توجه به این کلیدواژه مهم و اساسی خودشناسی برای ورود به خداشناسی است تا ما بفهمیم خدای غنی و حمید خوب میداند به چه شکلی و به چه صورتی نیازهای انسان را برطرف کند.
به گفته وی شناخت مقام خلیفهاللهی خدا برای انسان یکی دیگر از نتایج خودشناسی است.
انتهای پیام/۶۳۱۲۳/ج۱۰/