اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

انحصارشکنی جوان روستایی در صنعت کندوسازی/ حمایت نشوم، کارگاه تعطیل می‌شود

جوان موفق و کارآفرین روستایی توانسته با انگیزه و پشت کار خود انحصار تولید کندو را در کشور بشکند اما به دلیل مشکلات گوناگون نیازمند حمایت و پشتیبانی است.

انحصارشکنی جوان روستایی در صنعت کندوسازی/ حمایت نشوم، کارگاه تعطیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جوان است و پرانگیزه، روستازاده‌ای که به اصالت خود افتخار می‌کند و کار برایش عار نبوده و نیست.

متولد و ساکن روستای رونیز سفلی از توابع شهرستان استهبان استان فارس است. از دوران نوجوانی و جوانی پیشه درودگری را برای خود انتخاب کرده و حدود سیزده سالی می شود که سر و کارش با چوب، اره، میخ و چکش است که به زیبایی هرچه تمام‌تر آن‌ها را به هم می‌دوزد.

حمیدرضا کریمی در خانواده ای 9 نفره متولد شد تا با سختی‌های خانواده پرجمعیت و زندگی روستایی از کودکی مرد بار بیاید.

پدر او به دلیل سختی های زیاد و کار سنگین و همچنین داشتن چندین فرزند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار گرفت و لذا جوان داستان ما نیز مددجوی کمیته امداد شد.

در حالیکه پیشه پدر دامداری و چوپانی بود اما از همان سنین پایین به نجاری علاقه‌مند شده بود اما کارگاه و گروهی که مدنظرش باشد و بتواند آموزش های لازم را از آنان بیاموزد، در منطقه خود نیافت و لذا به مرکز استان فارس آمد.

در شیراز نیز با مشکلات عدیده ای روبرو بود، ازجمله درآمد پایین و ساعات کاری بالا که همه را برای یاد گرفتن به جان خرید، حتی شب‌ها جایی برای رفتن و خوابیدن نداشت و در همان کارگاهی که تحت تعلیم و شاگرد بود، می‌خوابید تا بتواند پول بیشتری را ذخیره کند.

پس از مدتی شاگردی و جمع کردن پس اندازی، با حداقل های لازم برای شروع کار نجاری به روستای پدر و مادری خود رجعت کرد و با توکل به خدا کسب و کارش را آغاز نمود. کسب و کاری که اگر حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی و وام ۵۰ میلیون تومانی آن نبود، شاید شروع نمی شد.

این جوان کارآفرین روستایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: زندگی در روستا سختی های خاص خود را دارد که باید تجربه کرد تا گرم و سرد آن را بتوان به خوبی لمس کرد، در کنار آن درآمد کم پدر و شلوغی خانواده نیز بر مشکلات و دغدغه ها می افزود اما همیشه با یاد و توکل به خدا حرکت رو به جلو را ادامه دادم و هیچکدام نتوانست مانعی بر سر راهم شود .

وی پس از هشت سال کار حرفه ای در درودگری، کار خود را فنی تر و حرفه ای تر کرد و وارد حوزه ساخت کندو شد، شاخه ای از نجاری که صنعت غالب در آن انحصار استان اصفهان می باشد و جوان روستایی استهبانی توانسته آن انحصار بشکند تا دیگر زنبورداران برای تامین کندوهای خود نیازی به رفتن به استان اصفهان و هزینه های چند برابری نداشته باشند.

کریمی همچنین گفت: از زمانی که ما وارد صنعت کندوسازی شدیم، در استان فارس که زنبورداران بسیاری نیز فعالیت دارند، حرف اول را می زنیم و تولید سالانه ما 10 هزار کندو می باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون توانسته برای پنج نفر از جوانان روستای خود اشتغال پایدار ایجاد کند، تصریح کرد: در ابتدای کار یکی از معضلات و مشکلات مهم و بزرگ ما، بازار فروش بود که به لطف خدا و تبلیغاتی که شد، مشتری های خود را پیدا کردیم.

به گفته این جوان موفق روستایی، کندوهای ساخته شده در کارگاهش علاوه بر استان فارس، به استان های دیگر کشور نظیر کردستان، اصفهان، هرمزگان، بوشهر و مشهد نیز ارسال می شود.

وی با بیان اینکه تا شروع نکنیم و پشتکار نداشته باشیم، هیچ اتفاقی در زندگی ما رقم نخواهد خورد و نباید منتظر کسی بود که تغییرات را برای زندگی ما به ارمغان بیاورد، گفت: خود انسان باید ناجی زندگی و آینده خود باشد، تغییرات مثبت را باعث شود و معجزه زندگی خود باشد.

کریمی با اشاره به اینکه به کار خود عشق می ورزد و بسیار مشتاق است که کار و فعالیت خود را توسعه و گسترش داده تا بتواند برای جوانان بیشتری اشتغالزایی داشته باشد، عنوان کرد: طی یک سال گذشته به دلیل خشکسالی و کرونا با مشکلاتی مواجه شده ایم و برای تامین تجهیزات و چوب دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون چندین بار درخواست تسهیلات به ادارات مختلف از جمله کمیته امداد امام خمینی داده ایم اما جوابی نگرفته ایم که اگر وضع به همین منوال پیش برود، به ناچار باید تعدیل نیرو داشته باشیم، اتفاقی که به هیچ وجه خوشایند هیچکس نیست.

این جوان کارآفرین روستایی افزود: اگر حمایت شویم، با قدرت ادامه خواهیم داد و حتی امکان گسترش کار را نیز داریم اما در غیر این صورت با وضع اقتصادی کنونی، کارگاه کندوسازی را به ناچار تعطیل، نیروها را تعدیل و به کار قبلی خود که کابینت سازی می‌باشد، باز خواهیم گشت.

وی اضافه کرد: خواستن توانستن است اما اگر در این شرایط کشور حمایتی نباشد، گاهی شاید نشدنی باشد، بنده پنج سال است که به صورت تمام وقت درحال کار هستم و هرگاه مقداری پس انداز می کنم و می خواهم جنس موردنیاز برای کارگاه را خریداری کنم، جنس گران می شود و پشتوانه مالی برای تامین جنس را ندارم.

کریمی با اشاره به اینکه مشکلات بسیاری بر سر کارآفرینی و تولید وجود دارد، متذکر شد: من کارآفرین و تولیدکننده باید تنها دغدغه تولید و فروش را داشته باشم، نه اینکه بیشتر فکر و وقت خود را صرف اداره دارایی، اداره برق، اداره گاز، بیمه و غیره کنم.

چرا کارآفرینان روستایی باید بیشتر حمایت شوند؟

با بررسی آمار جمعیت شهرها و روستاهای کشور متاسفانه از چندین سال قبل شاهد مهاجرت روستاییان کشور به شهرهای نزدیک و به ویژه شهرهای بزرگ در منطقه خود می شوند، اتفاقی که به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، نبود امکانات گوناگون رفاهی، اموزشی و تفریحی و از همه مهم تر نبود شغل برای ساکنان روستاها رقم خورده است.

متاسفانه با ورود روستاییان به شهرها، به دلیل هزینه گزاف زندگی در شهر، زاغه نشینی و سکونت در حاشیه در شهرها رونق پیدا می کند که در ادامه می تواند مسبب بسیاری از آسیب های اجتماعی گردد.

با این اوصاف بسیار لازم و ضروری است که بخش های دولتی و خصوصی بتوانند توجه ویژه ای به کارآفرینی و تولید در روستاها داشته باشند و از آن مهم تر از کارآفرینان و تولیدکنندگانی که در روستاها مشغول فعالیت هستند، به طرق مختلف حمایت نمایند، اتفاقی که طبق شعار امسال، تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها خواسته رهبر معظم انقلاب نیز می باشد.

حمایتی که با رونق بخشیدن به کسب و کارهای روستایی می تواند زمینه را برای مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را سبب شود که به دنبال آن بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در شهرها برای مهاجران روستایی و ساکنان شهری ایجاد شده، کاسته خواهد شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول