اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

کرونا و تحریم مغلوب صادرکنندگان یزدی/ارزآوری ۳۸۰ میلیون دلاری صادرات در یزد

صادرکنندگان یزدی علی رغم شیوع گسترده کرونا و تحریم های ظالمانه همراه با سوء مدیریت داخلی که بی‌ثباتی آئین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها را رقم زد توانستند بر کرونا و تحریم غلبه کنند.

کرونا و تحریم مغلوب صادرکنندگان یزدی/ارزآوری ۳۸۰ میلیون دلاری صادرات در یزد

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، سال‌هاست که صادرکنندگان با چالش‌های فراوانی دست‌ به‌ گریبان هستند به‌ خصوص در این دوران تحریم و شیوع کرونا که شرایط دشوارتری هم حاکم شد و کمبود نقدینگی و نوسانات دلار مشکلات صادراتی را دوچندان کرد.

به اذعان بسیاری از فعالان حوزه صنعت و صادرات حال و هوای این روزهای اقتصاد و به تبع آن صادرات کشور، خوب نیست و صادرکنندگان در بازگرداندن ارز صادراتی خود با چالش های جدی رو برو هستند به ویژه که با شیوع کرونا میزان صادرات هم کاهش یافت و به نوعی دلسردی صادرکنندگان را رقم زد.

صادرکنندگان یزدی اما پرقدرت از قبل برای رسیدن به اهداف خود و توسعه فعالیت هایی که نفع آن برای جامعه و استان یزد نیز کم نیست از پای ننشسته و با همت و کوششی مضاعف در توسعه بازارهای صادراتی خود کوشید و بازارهای کشورهای همسایه را به خوبی فتح کردند.

رشد ۱۰ درصدی صادرات از گمرکات استان یزد

مدیرکل گمرکات استان یزد از رشد صادرات در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا در استان به خبرنگار فارس خبر داد و گفت: صادرات کالا از گمرکات یزد، ۳۸۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

به گفته محمدحسین سلمانی صادرات کالا از استان یزد به بازارهای هدف علی رغم شیوع کرونا و اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور با رشد همراه بوده و بیش از ۱۰درصد رشد داشته ایم.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴ میلیون تن کالا با رشد ۱۰ درصد نسبت به سال قبل صادر شده است افزود: عمده کالاهای صادرکنندگان یزدی به کشورهایی چون افغانستان، سوریه، پاکستان، امارات متحده عربی، آذربایجان، عمان، ارمنستان ، ترکیه تایلند، قزاقستان و هند صادر شده است.

مدیرکل گمرک یزد، محصولات صادراتی این استان را کاشی و سرامیک، هیدورکربن ها، شیشه های ساختمانی، ظروف شیشه ای، محصولات پتروشیمی و برخی محصولات کشاروزی شامل انار دانه، پسته و مغز پسته و تولیدات گلخانه­ای برشمرد و اظهار کرد: واردات استان نیز در این مدت کمتر از نصف بوده و بخش عمده ای از این واردات نیز شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی، قطعات یدکی و ماشین آلات خط تولید و صنعت بوده است.

وی با بیان اینکه الزام صادرکنندگان به برگشت ارزش حاصل از صادرات هم مانع کار صادکنندگان نشد و رشد خوبی را در صادرات داشتیم عنوان کرد: در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی ها و محدودیت های گسترده ای که داشتیم اما کارکنان گمرک به منظور ارائه خدمات به واحدهای تولیدی، تجار و بازرگانان و تحقق شعار سال و تسریع در عملیات گمرکی مشغول ارائه خدمت بودند.

حمایت همه جانبه از صادرکنندگان استان

یزد از ظرفیت های خوبی در زمینه صادرات برخوردار است و  بیش از ۸۰۰ نوع کالای مورد نیاز کشور را تولید می کند که نیمی از محصولات تولیدی در این استان قابلیت صادرات دارند و به کشورهای مختلف صادر می شوند که البته بخشی از صادرات محصولات تولیدی یزد از سایر گمرکات کشور نیز صادر می شود.

صادرات به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور نقش بی بدیلی در تولید و اشتغال دارد و یکی از سیاست‌های دولت در چنین شرایطی افزایش صادرات کالاهای تولید داخل به کشورهای همسایه است که استاندار یزد هم قول حمایت همه جانبه در این زمینه داده بود.

محمدعلی طالبی نیز با بیان اینکه بازاریابی خارجی برای تولیدات استان اهمیت بسیاری دارد و تداوم توسعه را تضمین می‌کند به خبرنگار فارس گفت: در حمایت از صادارات برای رفع کاستی ها پیگیری شده و برنامه‌ریزی و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت های صادرات محور از جمله اقداماتی است که توسعه صادرات را رقم می زند.

وی با تبیین ظرفیت‌ های صادراتی استان افزود: گمرک، بندر خشک و پایانه صادراتی کاشی و سرامیک از زیرساخت های خوب استان در حوزه سخت افزاری است که باید تقویت شود.

استاندار یزد با بیان اینکه مشکلات نرم افزاری نیز در حوزه صادرات داریم که برای رفع این موارد هم به تلاش نیاز است عنوان کرد: ایجاد شرکت یا ساختاری حقوقی برای بازاریابی مشترک محصولات استان در خارج از کشور نیز دنبال می شود که تحقق این مهم دستیابی دولت به اهداف صادراتی را سرعت می بخشد که البته تحقق آن به کمک فعالان صادرات و تشکل های این حوزه نیاز دارد.

۱۰ کشور، مقصد کالاهای صادراتی یزد

به گفته مدیرکل گمرک یزد، کشورهایی چون عراق، افغانستان، سوریه، پاکستان،امارات متحده عربی، آذربایجان، عمان، ارمنستان، ترکیه و بلژیک ۱۰ کشور مقصد صادراتی هستند که مقدار بالایی از کالاهای استان را به خود اختصاص می دهند اما به اذعان بسیاری از فعالان حوزه تولید و صنعت، این بازارها محدود هستند و باید بازارهای صادراتی استان را توسعه داد و به این کشورها محدود نکرد.

صادرات، مسیری موفق برای توسعه اقتصادی و حضور در بازارهای جهانی برای نمایش توان تولیدی کشور در سطوح بین المللی است لذا شایسته است برای توسعه بازارهای صادراتی و عرضه بیشتر کالاهای تولید شده در استان برای کسب بازارهای جدید به شیوه های متفاوتی اقدام کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول