اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

امنیت کامل در مرزهای ایران و افغانستان وجود دارد/ کامیون‌های ایرانی به‌سلامت وارد مرز دوغارون شدند

فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق کشور در بازدیدی که صبح امروز از منطقه دوغارون داشت، گفت: هیچ مشکلی در امنیت مرزهای ایران وجود ندارد و در حال حاضر تمامی مرزهای شرقی و مشترک ایران با افغانستان در امنیت کامل است.

امنیت کامل در مرزهای ایران و افغانستان وجود دارد/ کامیون‌های ایرانی به‌سلامت وارد مرز دوغارون شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تایباد، ایران و افغانستان دارای سه گمرک مرزی مشترک هستند که در این بین گمرک دوغارون بیشترین حجم مبادلات تجاری این دو کشور را به خود اختصاص داده است، روز گذشته سقوط اسلام قلعه در مجاورت گمرک دوغارون تایباد، به دست طالبان خبرساز شد.

موضوعی که باعث توقف روند تجارت ایران با افغانستان از این گمرک شد، به طوری که سخنگوی گمرک، از تجار و بازرگانان خواست تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری به مرز دوغارون خودداری کنند.

اما تأثیر این اتفاق بر روابط تجاری دو کشور ایران و افغانستان چه خواهد بود و تکلیف کامیون‌های ایرانی در خاک افغانستان چیست؟

رئیس اتاق ایران و افغانستان معتقد است این موضوع اگرچه تأثیر منفی بر روابط تجاری دو کشور دارد اما این تأثیر چندان چشمگیر نیست.

حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص تصرف گمرک مرزی اسلام قلعه هرات در مرز افغانستان با ایران و تأثیر آن بر روابط تجاری بین دو کشور، گفت: با توجه به شرایط پیش آمده این مرز بسته است و در حال حاضر ترددی از طریق این مرز صورت نمی‌گیرد. 

وی با بیان اینکه ارتباطات بین ایران و افغانستان از طریق سه مرز صورت می‌گیرد، گفت: بیشتر کامیون‌های حمل کالا از ایران به افغانستان از طریق مرز دو غارون عبور می‌کنند، بنابراین بیشترین حجم صادرات و واردات بین دو کشور از طریق گمرک دوغارون انجام می‌شود. 

رئیس اتاق ایران و افغانستان افزود: اگرچه نقل و انتقال کالا بین ایران و افغانستان از طریق مرز اسلام قلعه هرات کمتر انجام می‌شود اما تردد مسافری از طریق این مرز بیشتر است.

سلیمی اظهار کرد: البته خط راه‌آهن بین ایران و افغانستان از گمرک مرزی اسلام قلعه عبور می‌کند و به هر حال مسدود شدن این مرز بی‌تأثیر در روابط تجاری دو کشور نیست. 

وی بیان کرد: در مجموع بسته شدن مرز اسلام قلعه هرات تأثیر به‌سزایی در روابط تجاری ندارد در صورتی که دو مرز دیگر باز باشد و تردد کالا و مسافر بین دو کشور انجام شود اما نکته قابل تأمل این است که در صورت تسلط طالبان بر افغانستان معلوم نیست که روابط  تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان به چه سمت‌وسویی حرکت کند. 

بیش از ۸۰ کامیون ایرانی وارد مرز دوغارون شد

با سقوط گمرک اسلام قلعه به‌دست طالبان، نگرانی در خصوص کامیون‌های تجاری ایران در این منطقه وجود داشت، اما اظهارات مدیرکل گمرک مرزی دوغارون به این نگرانی پایان داد.

محمد کوه‌گرد در این خصوص گفت: بیش از ۸۰ دستگاه کامیون ایرانی که در گمرک اسلام قلعه تخلیه بار شده بود، امروز در صحت و سلامت وارد کشور شد.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط مسؤولان ایرانی این تعداد کامیون که در گمرک اسلام قلعه منتظر بازگشت بودند، با امنیت کامل وارد مرز ایران شدند.

طبق گفته مدیرکل گمرک مرزی دوغارون، با توجه به جریاناتی که طی روزهای اخیر در افغانستان اتفاق افتاده، کلیه مبادلات تجاری در گمرک دوغارون و اسلام‌قلعه به‌طور موقت تعطیل است.

اگرچه طبق ادعای سخنگوی هیأت طالبان که در مسکو به‌سر می‌برد، تا ظهر امروز ۸۵ درصد افغانستان تحت تسلط طالبان درآمده و بیشتر شهرهای افغانستان به دست طالبان سقوط کرده است، اما با تلاش مستمر نیروهای امنیتی و به‌ویژه مرزبانی امنیت کامل در مرز دوغارون برقرار است.

هیچ مشکلی در امنیت مرزهای ایران و افغانستان وجود ندارد

فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق کشور در بازدیدی که صبح امروز از منطقه دوغارون داشت، گفت: هیچ مشکلی در امنیت مرزهای ایران وجود ندارد و در حال حاضر تمامی مرزهای شرقی و مشترک ایران با افغانستان در امنیت کامل است.

امیر سرتیپ دوم ستاد رضا آذریان افزود: در حال حاضر شرایط حاکم در کشور افغانستان نامناسب است ولی با این وجود با استقرار همیشگی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مرزبانی، امنیت کاملی در تمامی مرزهای شرقی ایران برقرار است، دشمنان ایران اسلامی بدانند که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند و نیروهای مسلح ایران اسلامی با صلابت و توان همیشگی خود اجازه نخواهند داد کوچکترین خدشه‌ای به آب و خاک کشور وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار برقرای امنیت توسط نیروهای مسلح در اقصی نقاط کشور، سلامت جامعه نیز یکی دیگر از مهمترین رسالت‌های نیروهای مسلح است که همزمان با شیوع کرونا در این حوزه نیز اقدامات خوبی در برخورد با ورود هرگونه متجاوز مرزی انجام گرفته است.

خراسان رضوی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که ۹۰ کیلومتر از این امتداد در تایباد واقع است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول