اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

چه کسانی موافق بازگشایی مدارس هستند؟/ سناریوی تکراری آغاز سال تحصیلی

حالا در تابستان سال 1400، بحث شروع سال تحصیلی باز هم مطرح شده است و اینکه آیا مدارس حضوری خواهد شد یا مجازی؟ و جالب این است که باز هم همان سناریوی تکراری سال گذشته مطرح است.

چه کسانی موافق بازگشایی مدارس هستند؟/ سناریوی تکراری آغاز سال تحصیلی

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: وقتی پای کرونا به کشور باز شد، دانش‌آموزان از میانه سال تحصیلی 99ـ1398 گذر کرده بودند و مدرسه، معلم و دوستان‌شان را می‌شناختند و به عبارت دیگر تحصیل به روال طبیعی در جریان بود. 

در آن زمان مقرر شد که برای پیشگیری از ویروس کرونا، درهای مدارس بسته شود و کلاس‌های درس به فضای مجازی منتقل شد؛ آن سال با توجه به اینکه بچه‌ها بخش عمده‌ای از درس‌ها را خوانده بودند، معلمان به هر نحوی که شده بود از فضای مجازی گرفته تا ارتباط حضوری و تلفنی استفاده کردند تا درس‌ها را به پایان برسانند و بچه‌ها آسیبی نبینند.

مسؤولان وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی 1400ـ1399 تصمیم گرفتند تا برنامه‌ریزی کاملی کنند و حتی برای اینکه بچه‌ها بتوانند درس‌های مدرسه را مروری کنند و مشکل آموزشی پیش نیاید، مقرر شد که سال تحصیلی دو هفته زودتر شروع شود و ستاد کرونا هم مجوز داد.

* بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400ـ1399

روایت سناریوهای آموزش و پرورش در آن روزها هم، روایت جالبی است. در ابتدا قرار بود که بچه‌ها متناسب با رنگ‌‌بندی در مدارس حضور یابند اما درست دو روز قبل از بازگشایی مدارس، وزیر آموزش و پرورش، اعلام کرد همه مدارس از 15 شهریور دایر است. 

اما دو روز بعد از بازگشایی مدارس یعنی 17 شهریور محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش از اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس خبر داد و گفت: «از اول نگفتیم که الزامی به حضور دانش‌آموزان هست بلکه گفتیم اولویت و ترجیح ما، آموزش حضوری است و به دلایل متعددی، آموزش حضوری را متناسب‌تر ارزیابی کرده و در همه مدارس هم آموزش حضوری را عرضه می‌کنیم».

این ماجرا موجب شد که برخی خانواده‌ها، فرزندان‌شان را به مدرسه نفرستند و درخواست آموزش مجازی داشته باشند و معلمان هم که نمی‌توانستند هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری توأمان به آموزش بپردازند، کم‌کم راه حل مجازی را انتخاب کنند. 

یکسال تحصیلی گذشت و دانش‌آموزان هم به جز پایه‌های نهم و دوازدهم، به صورت مجازی امتحان دادند و کارنامه‌ها را هم گرفتند و حالا این روزها، بحث درباره سال تحصیلی جدید است.

* همان سناریوی تکراری

اما حالا در تابستان سال 1400، بحث شروع سال تحصیلی باز هم مطرح شده است و اینکه آیا مدارس حضوری خواهد شد یا مجازی؟ و جالب این است که باز هم همان سناریوی تکراری سال گذشته مطرح است.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هفته گذشته در نشست شورای پیگیری اقدامات تحولی، بر اهمیت چگونگی مواجهه این سازمان با آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: در این مسیر باید روند حضوری و نیمه‌حضوری آموزش‌ها را مدنظر قرار دهیم، اما اگر بنا شد که بازهم مدارس به‌صورت نیمه‌حضوری باشد، باید برنامه‌ریزی مناسب و عالمانه و به‌موقع، در مورد مسأله داشته باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این نشست بر 3 سناریو آموزش حضوری، آموزش ترکیبی و آموزش غیرحضوری تأکید کرد.

* تأکید وزارت آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس

وزارت آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس تأکید دارد و این تأکید را بارها و بارها از زبان مسؤولان آموزش و پرورش شنیدیم.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است که بازگشایی مدارس هیچ ربطی به گسترش کرونا ندارد؛ حاجی‌میرزایی گفت: «سلامت دانش‌آموزان» اولویت اول ما است؛ هرچند بازگشایی مدارس بر افزایش و شیوع کرونا اثری نداشته و ندارد.

وی در خصوص بازگشایی مدارس، اظهار کرد: بعد از سپری شدن یک سال از شیوع کرونا، اجلاسی با حضور تمام وزرای آموزش‌ و پرورش جهان، به‌صورت مجازی در سطح بین‌الملل برگزار شد؛ جمع‌بندی اجلاس این بود که اگر ما در ابتدای کرونا می‌گفتیم مدارس را تعطیل کنیم امروز بر این باوریم که باید مدارس را با هر کیفیتی، بازگشایی کنیم؛ وقتی بچه‌ها از مدارس دور می‌شوند آسیب‌های متعدد روانی، اجتماعی و... آنان را تهدید می‌کند زیرا بخش مهمی از بلوغ اجتماعی دانش آموزان در تعامل با همسالان شکل می‌گیرد و این موضوع در ارتباط حضوری میسر است.

ناگفته نماند مسؤولان آموزش و پرورش برای اینکه حرف و حدیثی برای بازگشایی مدارس وجود نداشته باشد، بحث واکسیناسیون را هم مطرح کردند.

حاجی‌میرزایی در این خصوص با تأکید بر اینکه «آموزش‌های حضوری» به‌عنوان یک اصل است، گفت: «اگر در مهر ۱۴۰۰ با وضعیتی روبرو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، مدارس «حضوری» است اما اگر محدودیت تعداد حضور در کلاس، داشته باشیم، دانش‌آموزان را تقسیم‌بندی می‌کنیم تا در جمع کوچکتری از دانش‌آموزان، مدارس را بازگشایی کنیم».

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با تأیید ضمنی بازگشایی مدارس و واکسیناسیون معلمان در مرداد، گفت: نیاز است آموزش و پرورش کلاس‌ها را صبح و بعدازظهر برگزار کند، فاصله گذاری در کلاس‌ها را رعایت کرده و تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس‌ها را کاهش دهد و البته خانواده‌ها باید در این راستا آموزش ببینند.

البته وزارت بهداشت هنوز درباره بازگشایی مدارس اظهارنظر نکرده است ولی همواره با بازگشایی مدارس مخالف بوده است. 

اکنون باید دید که وضعیت کشور از نظر کرونا و تزریق واکسن چگونه خواهد شد و تا آن زمان ستاد کرونا چه تصمیمی خواهد گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول