اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

بورس در هفته ای که گذشت/ بالاخره ارزش صف‌های خرید از صف‌های فروش پیشی گرفت

بورس در حال حاضر به یکی از بازارهای مالی در کشور تبدیل شده است که سهامداران خرد و حقیقی باز هم در حال ورود به آن هستند تا در آینده بتوانند از روند منطقی آن سود ببرند.

بورس در هفته ای که گذشت/ بالاخره ارزش صف‌های خرید از صف‌های فروش پیشی گرفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حال و روز بسیاری از سهامدارانی که پس از یک سال سخت در بورس مانده اند، این روزها خوب توصیف می شود. شاخص کل و شاخص کل هموزن مانند دو هفته پیش باز هم سبز بوده است تا روزهای خوب در سال جاری یک هفته دیگر برای حاضرین در بازار سرمایه افزایش یافته باشد.

دلیل رخدادهای سیاسی داخلی و بین المللی، گزارشات مثبت شرکت های بورسی و از همه مهم‌تر امیدواری سهامداران خرد به تغییر روند در اقتصاد کشور به دلیل انتخابات ریاست جمهوری، را می توان از جمله دلایل رشد بورس در سه هفته گذشته دانست. به عبارت دیگر، این سومین هفته متوالی است که بازدهی بورس مثبت شده است.

*بازدهی 2 درصدی شاخص کل

شاخص کل بورس پایتخت در هفته گذشته در دو روز ابتدایی منفی بود، اما همین شاخص در سه روز پایانی صعودی بود و در پایان هفته شاخص کل 25 هزار و 44 واحد بالا‌‌تر از هفته قبل ایستاد.

شاخص کل با بازدهی 2 درصدی در این هفته برای سومین هفته متوالی رشد را تجربه کرده است. این شاخص در پایان معاملات روز چهارشنبه وارد کانال یک میلیون و 282 هزار واحدی شد تا سهامداران را امیدوار به هفته های آینده نگه دارد.

*تبعیت شاخص کل هموزن از شاخص کل

شاخص کل هم وزن نیز با رشد 8 هزار و 406 واحدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، در محدوده 392 هزار و 584 واحدی قرار گرفت.

در هفته دوم تیرماه شاخص کل هموزن نیز همانند شاخص کل در روزهای دوشنبه، سه‌ شنبه و چهارشنبه صعود کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 8 هزار و 406 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 2.2 درصدی را ثبت کرد.

میانگین ارزش معاملات کل هفته 11 هزار و 141 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 11 هزار و 621 میلیاردی هفته پیشین، افت 4 درصدی داشته است. از دیگر سو، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 5 هزار و 846 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 6 هزار و 301 میلیاردی هفته پیشین، افت 7 درصدی داشته است. این کاهش معاملات خرد در این هفته در حالی رخ داده است که روز سه شنبه رکورد معاملات خرد در سال 1400 با  رقم 6 هزار 866 میلیارد تومان شکسته شد.

*کاهش صف‌های فروش و افزایش صف های خرید

میانگین ارزش صف ‌های فروش در هفته دو تیرماه 789 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 307 میلیارد تومان کمتر بود و افت 28 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف ‌های خرید در این هفته نیز 416 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 107 میلیارد تومان کمتر بود.

در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 20 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم ارزش صف های خرید 720 میلیارد تومان بود که در روز سه‌‌‌ شنبه ثبت شد و بدین ترتیب برای اولین بار در 94 روز کاری گذشته از 25 بهمن ماه سال 1399 بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

*ورود پول حقیقی ها به بورس

در هفته گذشته در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه بازار با ورود پول حقیقی مواجه بوده است. رقم ورود در این هفته حدود 256 میلیارد تومان بود که میانگین ورود پول حقیقی نسبت به هفته قبل حدود 60 درصد کاهش را تجربه کرده است.

در بازار سرمایه پس از 25 هفته کاری که میانگین هفتگی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی بود، این دومین هفته پیاپی است که در معاملات بورس تهران، میانگین ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت می ‌شود.

بازار سرمایه همچنان منتظر روزهای آینده است تا روزهای قرمزپوشی در سال گذشته و ابتدای سال جاری را فراموش کند و به یک روند منطقی و معقول برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول