اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

استخرهای آب بلای جان جوانان کاشانی شده است

همزمان با گرم شدن هوا برخی از جوانان بدون رعایت ایمنی لازم در استخرهای کشاورزی، رودخانه‌ها، به شنا کردن می‌پردازند که در سال‌های اخیر تعداد از شهروندان در کاشان بر اثر غرق شدگی جان خود را ازدست‌داده‌اند.

استخرهای آب بلای جان جوانان کاشانی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، با فرارسیدن فصل گرما دمای کاشان با افزایش زیادی روبه‌رو شده است به‌نحوی‌که در این روزها به 50 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد و  با گرم شدن هوا نوجوانان و جوانان تمایل به شنا و آب تنی کردن پیدا می‌کنند.

بعضاً  برخی از آنان بدون رعایت ایمنی لازم در استخرهای کشاورزی، رودخانه‌ها، به شنا کردن می‌پردازند که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از شهروندان در کاشان جان خود را ازدست‌داده‌اند؛  اکثر افرادی که جان خود را در استخرهای کشاورزی از دست می‌دهند، جوانان هستند که به خاطر شنا در این نوع استخرها غرق می‌شوند.

بسیاری از مردم کاشان در این روزهای گرم در حاشیه رودخانه‌ها، سدهای کاشان برای شنا و گذراندن اوقات فراغت برای استراحت انتخاب می‌کنند تا از گرمای کاشان به دور باشند و تنی به آب بزنند، اما متأسفانه برخی مواقع برای تعدادی از جوانان و خانواده‌ها این آب‌تنی لذت‌بخش پایان خوبی ندارد. استخرهای کشاورزی و سدها هرچند برای ذخیره‌سازی آب ساخته می‌شوند، اما در برخی مواقع حادثه می‌آفرینند و جان افرادی را که برای شنا و تفریح به آنجا می‌روند، می‌گیرد.

مسؤولان آتش‌نشانی کاشان همه‌ساله در فصل گرما به خانواده‌ها و جوان‌هایی که به خاطر گرما از کاشانه خود به سمت رودخانه‌ها و سدهای کاشان می‌روند، هشدار می‌دهند و سعی می‌کنند راجع به خطر غرق‌شدگی، مردم را بیدار کنند، چون بسیاری از مردم آرام بودن برخی از رودخانه‌ها و سدها را فضای مناسبی برای شنا و آب تنی می‌دانند درصورتی‌که همین آب‌های آرام مثل آتش زیر خاکستر می‌مانند و برخی مواقع با موجی سهمگین جان افرادی که در آب هستند را می‌گیرد.

اما این روزها برخی از جوانان در رودخانه‌ها و سدهایی که در روستاهای کاشان وجود دارد اقدام به شنا می‌کنند و از این غافل هستند که ممکن است جانشان به خطر بیفتد، آخرین مورد آن جوان 30 ساله در چند روز گذشته که  به دلیل شنا درسدخاکی روستای قزاآن شهر قمصر غرق شد و جان خود را از دست داد.

تیم امداد نجات سازمان آتش‌نشانی کاشان شامل نجات گران و غواصان بودند که توانستند آن شخص را پس از جستجو، درحالی‌که جانی در بدن نداشت از آب بیرون بکشند و برای بررسی‌های بیشتر به عوامل اورژانس تحویل دادند. این جوان با چند تن از دوستان خود جهت شنا به سد خاکی روستای قزاآن شهر قمصر رفته که برای آب تنی در سد، دچار حادثه شده و متأسفانه تلاش همراهان نیز جهت کمک به وی کارگشا نبوده است.

استخرهای ذخیره آب، بلای جان شناگران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: در روزهای گرم سال، متأسفانه تماس‌هایی با سامانه 125 کاشان جهت درخواست کمک مبنی بر غرق شدن افرادی که برای شنا به استخرهای ذخیره آب کشاورزی رفته‌اند و نتیجتا به فوت شناگران منجر گشته، خبرساز شده است.

روح الله فدائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان، اظهار کرد: این فضاها برای ذخیره سازی آب کشاورزی ساخته می‌شوند ودر صورت استفاده برای شنا حادثه ساز می شوند و جان افرادی را که بیشتر نوجوانان و جوانان می باشند، می‌گیرد که غرق شدن جوان 18 ساله در استخر ذخیره آب کاردین قمصر کاشان، یا غرق شدن جوان 27 ساله در استخر دخیره آب برزک کاشان، دختر 10 ساله در استختر سیمانی باغ شخصی و غرق شدن جوان 30 ساله در سدخاکی روستای قزآآن قمصر نمونه هایی از آن است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری کاشان، ضمن اعلام اینکه تمامی استخرها باید دارای حریم مشخص، حفاظ و فنس باشند گفت: طی آمار عملیات های چند ساله کاشان، بیشترجان باختگان در استخرهای ذخیره آب از نوع ژئوممبران بوده است زیرا این استخرها به صورتی ساخته می شوند که بر خلاف استخرهای سیمانی، نه پله ای دارند که بتوان از آن ها خارج شد و نه لبه ای دارند که بتوان از آن گرفت و تا رسیدن کمک خود را روی آب نگه داشت و سطوح آن به علت مواد استفاده شده، فوق العاده لغزنده هستند و شناگر و حتی همراهان وی نمی توانند وی را به بیرون استخر کشانده و زندگی اش را نجات دهند.

وی در ادامه به نکاتی جهت جلوگیری از تکرار چنین وقایع تلخی اشاره کرد و افزود: در مکان‌های ممنوعه و سالم‌سازی نشده مثل سدها، آبگیرها، کانال‌های آب‌رسانی و رودخانه‌ها شنا نکنیم و به دیگران نیز تذکر دهیم و در مکان‌هایی که ناجی غریق حضور ندارد، شنا نکنید.

فدایی با بیان اینکه، مردم مهارت شنا و امدادرسانی در هنگام غرق‌شدگی را بیاموزند، تصریح کرد: در هنگام شنا در مکان های سالم‌سازی شده، مراقب کودکان و سالمندان باشید و از شناکردن در مکان‌هایی که با تابلوی «شنا ممنوع» مشخص شده‌اند، خودداری کنید.

سخنگوی سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری کاشان در پایان گفت: در هنگام خستگی و پس از استفاده از داروهای خواب‌آور شنا نکنید و از شناکردن در آبراه‌های عمیق، آب‌های خروشان، جریان شدید و غیرمجاز خودداری کنید.

به گزارش فارس، آمار ها در این دو سال گذشته نشان میدهد که حداقل 5 نفر بر اثر بی احتیاطی و شنا کردن در رودخانه‌ها، سدها و در حوضچه‌های باغ‌های شخصی غرق شده‌اند و به کام مرگ فرو رفته‌اند. بهتر است کشاورزان، در ساخت استخر، فنس کشی، نصب تابلوهای هشدار دهنده در هر چهار سمت و نصب نردبان‌های شناور دایم اقدام کنند و خانواده ها باید در این خصوص آگاهی لازم را به فرزندان خود بدهند.

انتهای پیام/۶۳۰۵۵/آ ۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول