اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

نخستین آزمایشگاه عیارسنجی طلا در ساوه راه‌اندازی شد

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر ساوه از راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه عیارسنجی طلا در این شهرستان خبر داد و گفت: با ایجاد این آزمایشگاه از ارسال طلا و جواهر برای تعیین استاندارد به سایر استان‌های هم‌جوار جلوگیری می‌شود.

نخستین آزمایشگاه عیارسنجی طلا در ساوه راه‌اندازی شد

محمود مجد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه نخستین آزمایشگاه عیارسنجی طلا در این شهرستان راه‌اندازی شد، اظهار کرد: استانداردسازی طلا همواره یکی از نکات مورد اهمیت است که با توجه به قیمت بالای طلا، لازم است نظارت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان این‌که تأییدیه‌های لازم برای فعالیت آزمایشگاه مذکور از مرکز فنی و حرفه‌ای (گذراندن دوره‌های تخصصی لازم) و اخذ مجوز از اتحادیه طلا و جواهر تهران و این شهرستان کسب شده است، اظهار کرد: نبود نیروی متخصص و ماهر با مدرک تخصصی از مهم‌ترین دلایل عدم راه‌اندازی آزمایشگاه مذکور در این شهرستان بود.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر ساوه بیان کرد: طلای آب‌شده، جزو مواد مصرفی تولید است یعنی در کارگاه‌های طلاسازی کاربرد دارد اما اخیراً و به دنبال افزایش قیمت طلا در بازار، برخی با این تصور که مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌پردازند، به سمت خرید طلای ذوب‌شده متمایل شده‌اند.

مجد اظهار داشت: بررسی عیار و خلوص طلای آب‌شده، یک کار کاملاً تخصصی است و هر کسی نمی‌تواند معادلات آن را محاسبه کند یا عیار درست آن را تشخیص دهد؛ روی طلای آب‌شده عدد و شناسه‌ای ضرب می‌شود اما مردم نمی‌توانند به اتکای آن به خرید طلای آب‌شده اقدام کنند.

مسئول آزمایشگاه عیارسنجی طلا در ساوه نیز گفت: برای نخستین بار آزمایشگاه عیار سنجی طلا در این شهرستان زیر نظر اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران و اتحادیه طلا و جواهر این شهرستان راه‌اندازی و شروع به کار کرده است.

 

محمد رنجبر با اشاره به این‌که نخستین آزمایشگاه عیار سنجی طلا به روش استاندارد در این شهرستان تأیید صلاحیت شده است، افزود: از این پس طلای ذوب شده در این آزمایشگاه مورد آزمون قرار می‌گیرد و امکان سنجش عیار طلا و سایر مصنوعات گران‌بها از قبیل نقره فراهم شده است.

وی افزود: جابجایی طلا بین طلافروش، سازنده و بنکدار به صورت متفرقه در چارچوب طلای دست دوم(شامل النگو و سرویس و انگشتر و...)، صورت نمی‌گیرد بلکه باید طلای متفرقه یا همان دست‌دوم ذوب و همگن شود، سپس عیار آن بعد از انجام سه مرحله آزمایش ری‌گیری با ثبت عیار و کد ذوب(انگ) در سیستم اعلام گویا ثبت و مشخص شود.

مسئول آزمایشگاه عیارسنجی طلا در ساوه بیان کرد: شمش آب‌شده و عیار اعلام شده از راه انجام آزمایش، مبنای معامله و تعویض بین فعالان این صنف همچون سازندگان، ویترین داران و بنکداران است.

رنجبر ادامه داد: همچنین زرگری‌ها در هنگام خرید به‌ویژه در حجم‌های بالا به منظور اطمینان از عیار طلا می‌توانند به این آزمایشگاه مراجعه کرده و خدمات لازم در این حوزه را دریافت کنند.

وی بیان کرد: طلای خریداری شده در این آزمایشگاه توسط ترازوی حساس و دقیق به منظور ارزیابی وزن مصنوعات طلای تا چند رقم اعشار و مطابقت طلای خریداری شده با وزن مندرج در فاکتور خرید نیز تطبیق می‌شود.

مسئول آزمایشگاه عیارسنجی طلا در ساوه اضافه کرد: در صورت احراز مغایرت عیار و وزن طلا با میزان واقعی، خریدار می‌تواند فرم شکایت را تکمیل کرده و با گزارشی که از سوی مسؤول این آزمایشگاه صادر می‌شود، برای مرجوع کردن یا دریافت مابه‌التفاوت طلای خود به فروشنده طلا مراجعه کند.

رنجبر ایجاد مرکز سنجش عیار طلا در ساوه را بهترین راهکار برای نظارت بر میزان عیار طلا و استاندارد بودن آن در بخش تولید و عرضه دانست و گفت: از این پس امکان بررسی صحت عیار و وزن مندرج در فاکتور خرید طلا بدون مراجعه به شهرستان‌های هم‌جوار امکان‌پذیر است.

 

وی اضافه کرد: برای بهره‌برداری از این آزمایشگاه یک میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای ۵ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

مسئول آزمایشگاه عیارسنجی طلا در ساوه بیان کرد: این آزمایشگاه در حوزه سنجش عیار مصنوعات گران‌بها از جمله طلا در هر سه بخش تولید، عرضه و مصرف‌کننده خدمات ارائه می‌کند.

رنجبر در بخشی دیگر از این گفت‌وگو افزود: برای آنکه از عیار طلای آب‌ شده مطمئن شوند، آن را به ری‌گیری می‌فرستند برای این کار، قطعه‌ی کوچکی از طلای آب شده را (کمتر از نیم گرم) به ری گیری (آزمایشگاه) می‌دهند تا روی آن قطعه‌ی کوچک از طلای آب‌شده آزمایش‌هایی انجام دهند و عیار آن را اعلام کنند.

وی افزود: ری‌گیری، این قطعه را در پاکتی می‌گذارد و رسیدی را که بابت نمونه‌ای که به او داده‌اید به شما تحویل می‌دهد با ارائه این رسید شما می‌توانید پس از پایان کار نمونه‌ی خود را از ری‌گیری تحویل بگیرید.

مسئول آزمایشگاه عیارسنجی طلا در ساوه اظهار کرد: همچنین ری‌گیری، شماره‌ رسید را روی طلای آب‌شده درج می‌کنند و اَنگ می‌زنند که با استفاده از این شماره می‌توانید از عیار طلا مطلع شد.

رنجبر یادآور شد: انگی که ری‌گیری‌های تهران روی طلای آب‌شده می‌زنند ۶ رقمی است که علاوه بر تماس با خود مرکز ری گیری، از تلفن گویای اتحادیه‌ی تهران نیز می‌توان با گفتن انگ روی طلای آب‌شده، جواب عیار را گرفت.

وی تصریح کرد: این در حالی است که انگی که توسط ری گیری‌های شهرستان روی طلای آب‌شده زده می‌شود ۴ رقمی است و فقط با تماس با خود ری گیری که آن انگ را زده، می‌توان جواب عیار طلا را گرفت.

مسئول آزمایشگاه عیارسنجی طلا در ساوه گفت: در این مرکز علاوه بر عیار سنجی، ساخت، تعمیر، حکاکی، ری گیری، آبکاری انواع طلا به سفارش مشتری، ریخته‌گری، تراش زنی و ... انجام می‌شود.

رنجبر از طرح توسعه آزمایشگاه و کارگاه مذکور در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: فضای کنونی جوابگوی حجم کار فعلی نیست و بر آنیم تا با افزایش فضای فیزیکی بتوانیم بخشی از نیازهای مردم را در بخش‌های گوناگون پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول