اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

نارضایتی ۲۴ درصدی از دهیاری‌های کشور

رئیس حراست سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور گفت: یک‌هزار خبر واصله در کشور در مجموعه دهیاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت که تعداد ۲۴۰ خبر معادل ۲۴ درصد مربوط به حوزه نارضایتی‌هاست.

نارضایتی ۲۴ درصدی از دهیاری‌های کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بسطام، حمیدرضا موفقی بعدازظهر امروز در همایش روز دهیاری‌ها که در سالن اجتماعات کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح بسطام برگزار شد، اظهار کرد: یک‌هزار خبر واصله در کشور در مجموعه دهیاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت و تعداد ۲۴۰ خبر معادل ۲۴ درصد مربوط به حوزه نارضایتی‌هاست.

وی افزود: اعتراض به عملکرد شرکت تعاونی‌ها، عدم نصب تابلو، حضور دهیاران در محل دهیاری، نحوه جمع‌آوری پسماند، عدم نصب منشور اخلاقی، عدم نصب تابلو معابر، پاره‌وقت بودن تعدادی از دهیاران، اعتراض به دخالت اعضای شورا در وظایف دهیار و فقدان ساختمان دهیاری ازجمله نارضایتی‌های واصل شده است.

رئیس حراست سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور بیان کرد: ۲۲ درصد فراوانی خبرهای واصله، عدم آگاهی دهیاران از دستورالعمل‌ها و قوانین مالی است که ضرورت بحث آموزش بیش از پیش نمایان می‌شود.

موفقی اظهار کرد: ۱۸ درصد اخبار، مرتبط با عدم وجود درآمدهای پایدار دهیاری‌ها است و اینکه وابستگی شدیدی به اعتبارات دولتی وجود دارد که باید این وابستگی را کاهش داد.

وی افزود: ۱۷ درصد اخبار در حوزه آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته، مرتبط با فساد مالی در دهیاری‌ها است که با شرایط سخت اقتصادی که در کشور حاکم است باید انضباط مالی را موردتوجه قرار دهیم.

رئیس حراست سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور با بیان اینکه ۱۰ درصد اخبار مربوط به مقوله ساخت و سازهای غیرمجاز است، افزود: پنج درصد نیز مربوط به ماشین‌آلات عمرانی است، ماشین‌آلاتی که با زحمت تهیه می‌شود، باید به بهترین نحو ممکن نگهداری شود.

موفقی بیان کرد: چهار درصد نیز مربوط به بحث فعالیت‌های انتخاباتی و استفاده از امکانات حوزه دهیاری‌ها در مقوله کاندیداهای خاص است که در انتخابات اخیر به صورت حداقلی بود و استان سمنان کارنامه بسیار خوبی را ارائه داد.

وی عنوان کرد: پس از وزارت بهداشت، خط مقدم مقابله و مبارزه با بیماری منحوس کرونا، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بودند که جای قدردانی دارد.

شاهرود؛ محروم از تأمین امکانات

علی‌اصغر جلالی، فرماندار ویژه شهرستان شاهرود نیز گفت: شهرستان شاهرود ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و ویژگی‌های قابل اعتنایی دارد که می‌تواند اثرگذاری ویژه‌ای در بعدهای مختلف در کشور داشته باشد.

وی افزود: همجواری با کویر و گرمای با شدت در فصل تابستان، خیلی از بحث‌های اقتصادی ما را تحت الشعاع خود قرار داده و نداشتن آب‌های سطحی، چاه‌هایی که سال به سال افزایش عمق پیدا می‌کنند و چشمه‌هایی که خشک شده‌اند، باعث شده تا در بحث آب شرب و کشاورزی مشکلات داشته باشیم.

فرماندار ویژه شهرستان شاهرود بیان کرد: ۶ هزار هکتار باغ‌های زردآلو در شاهرود، اقتصاد ۹ هزار خانواده را تأمین می‌کند که چندین سال است به واسطه سرما، بحث برداشت و اقتصاد این خانوارها را با مشکل مواجه کرده و گرما و کم‌آبی بر تولید گندم و جو نیز تأثیر گذاشته است.

جلالی ادامه داد: شاهرود جزو هفت یا هشت شهرستان پهناور کشور است و خیلی از شاخص‌هایی که باعث تأمین امکانات در شهرستان‌های کشور می‌شود، در شهرستان شاهرود موجب کم‌توجهی و بی‌مهری قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در حوزه درمان و بر اساس شاخص‌ها، برای هر چهار هزار نفر یک مرکز درمانی دیده شده که این مهم در منطقه بیارجمند با ۶ هزار جمعیت، لحاظ نشده است.

معاون استاندار سمنان بیان کرد: ۱۲۰ روستا در شهرستان شاهرود وجود دارد که تعداد ۸۱ روستا دارای دهیاری هستند.

جلالی بیان کرد: ما هنوز در شهرستان شاهرود روستاهایی داریم که برق ندارند، اینترنت مهیا نیست، جاده در اختیار ندارند، نیاز است تا از منابع در اختیار معاونت امور دهیاری‌های سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور، برای این مهم اعتباری ویژه لحاظ شود.

وی افزود: کل اعتبار روستاهای دارای دهیاری و فاقد دهیاری در سال گذشته در شهرستان شاهرود، ۱۷ میلیارد تومان بود که نیاز است توجه ویژه‌ای به این مهم صورت گیرد.

آب‌رسانی تانکری به بیش از ۷۰ روستا در سمنان

مهدی صمیمیان، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان نیز اظهار کرد: ۱۴۱ هزار نفر جمعیت روستایی استان است که ۲۰ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۱۵ بخش و ۳۱ دهستان در استان سمنان وجود دارد، گفت: تعداد آبادی‌های استان تعداد ۵۴۸ مورد است؛ ۳۰۷ روستا دارای شورای اسلامی بوده و ۲۵۶ روستا نیز دارای دهیاری هستند که این میزان اخیراً با دستور وزیر کشور و صدور مجوز، به ۲۹۷ دهیاری افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان بیان کرد: در ۳۰۵ روستای استان، انتخابات شوراهای اسلامی روستا برگزار شد و از هفته آینده ۱۴ دوره ویژه اعضای منتخب شوراهای اسلامی روستاها و به منظور افزایش آگاهی و آمادگی آنان، برگزار می‌شود.

صمیمیان گفت: ۲۲۱ دهیار مرد و ۳۰ دهیار زن در استان داریم که فراوانی تحصیلات این افراد اکثراً لیسانس است و میانگین سنی آنها نیز ۳۱ تا ۴۰ سال است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۴ دهیار تمام‌وقت در استان سمنان مشغول به فعالیت هستند، افزود: ۲۵۶ کارمند در دهیاری‌های روستاهای ما در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان عنوان کرد: در بحث نظارت عالیه بر پروژه‌های روستایی استان، توانستیم در سال ۹۹ رتبه سوم کشور را به خود اختصاص دهیم.

صمیمیان بیان کرد: در سال ۹۹، از طریق سازمان امور مالیاتی، مبلغ ۵۵ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌ها و از طریق سازمان شهرداری‌ها نیز از محل تبصره ۳۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به حساب دهیاری‌های استان واریز شد.

وی اظهار کرد: روستاهای جوادانه، محمدآباد و دهملا، سه روستای جدید بدون بیکار ما در استان سمنان هستند که برای ۱۳ روستای دیگر در استان در سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان افزود: در سال گذشته برای هر دهیار ۱۲۸ ساعت آموزش به صورت مجازی و حضوری تدوین و اجرایی شد.

صمیمیان اضافه کرد: سه دهیار استان سمنان در آزمون مکاتبه‌ای دهیاران در کشور، بین ۲۰ دهیار برتر قرار گرفتند و حائز رتبه شدند.

وی بیان کرد: دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان نیز از محل ماده ۵۸ به حساب دهیاری‌ها واریز شد که حدود یک میلیارد را در بحث توسعه شهرستان میامی به عنوان شهرستان کمتر توسعه‌یافته به این روستا اختصاص دادیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: دهیاری‌های ما در سال ۹۹ در بحث درآمدزایی نیز ورود کردند و توفیقات خوبی داشتند که در راستای خودکفایی، تقاضا داریم تا دهیاری در این مهم به صورت جدی‌تر ورود کنند.

صمیمیان بیان کرد: ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۹۹ برای دهیاری‌ها، تسهیلات به منظور خرید ماشین‌آلات، بوم گردی و سایر موارد اختصاص دادیم.

وی افزود: ۹۳ روستای ما در استان از موضوع بوم گردی، تأسیسات گردشگری و خدمات بین‌راهی برخوردار هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان عنوان کرد: در حال حاضر به بیش از ۷۰ روستا در این استان توسط آبفا به صورت تانکری، آب‌رسانی صورت می‌گیرد تا در این حوزه مشکلات کمتری داشته باشیم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول